Популярна марка за газирани напитки тества хартиена бутилка като част от по-дългосрочна цел за премахване на пластмасата от опаковката ѝ изцяло. Прототипът, направен от датска компания, е от изключително здрава хартиена обвивка, която обаче все още съдържа тънка пластмасова обвивка.

Но целта е да се създаде 100% рециклируема бутилка без пластмаса, способна да предотврати изтичането на газ от газирани напитки. Преградата трябва също така да гарантира, че влакната не се отлепват в течността.

Това би представлявало риск от промяна на вкуса на напитката - или потенциално да наруши проверките за здраве и безопасност. Но индустриалните гиганти подкрепят плана.

Миналата година Coca-Cola бе класирана на първо място сред замърсителите на пластмаси от благотворителната група Break Free From Plastic, следвана от други производители на напитки Pepsi и Nestle.

В плана лежи предизвикателството да се създаде структура, способна да устои на силите, упражнявани от газираните напитки - като кола и бира , които се бутилират под налягане. Хартията трябва да може да се моделира, за да създаде различни форми и размери на бутилките за различни марки и да вземе мастило за отпечатване на етикетите им.

След повече от седем години лабораторна работа, фирмата е готова да пусне още това лято в Унгария плодова напитка на Coca-Cola. Първоначално това ще включва 2000 бутилки, разпределени чрез местна търговска верига. Производителят на водка пък трябва да тества 2000 хартиени бутилки, притежавани в Обединеното кралство и Швеция на своята предварително смесена газирана малина напитка.

Вече е известно, че други компании за производство на бира също ще изпробват да прокарат този тип бутилки.

Дори тези тестове да покажат добри резултати, хартиените бутилки ще бъдат нишов продукт още известно време, според Фин Слейтър-редактор на списание, което засяга темата. 

„Хартиените бутилки са наистина вълнуващи за иновации на опаковки, но пилотни концепции като тази се говорят вече няколко години, без да да са станали нещо масово“, обяснява той.

И има проблем с разходите. Пластмасовите бутилки са евтини и ефективни - „друга причина, поради която хартиената бутилка вероятно ще бъде използвана в нишови приложения с добавена стойност в началото“.

„Винаги има конкуренция по отношение на устойчивостта, но това е здравословно нещо. Всяка устойчива иновация не само разширява границите по отношение на конкретния опаковъчен материал, но увеличава натиска върху други материали, за да повиши възможността за рециклиране и да намали въглеродните отпечатъци“, каза г-н Слейтър.