В самото начало на своето съществуване компанията е специализирана в самолетостроенето. Кралските военновъздушни сили на Швеция постоянно изискват от компанията нови самолети, за да защитят неутралитета на конституционната монархия. Заводът Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab, "Шведско акционерно дружество") е основан през 1937 г. и първоначално се занимав с производство на самолети по чужди лицензи, но от началото на 40-те години преминава към собствени разработки. Основно за армията. По време на Втората световна война Швеция формално е неутрална и предлага убежище на преследвани евреи, докато германски колони преминават безпрепятствено през територията ѝ в посока Норвегия. И едва по-късно страната се присъединява към лагера на съюзниците. През 1944 г. на север се възцарява истински мир и ръководството на Saab осъзнава, че е необходимо да разнообрази своите възможности и да се съсредоточи върху друг, не непременно авиационен пазар. След внимателно обмисляне е решено да обърнат поглед към автомобилната индустрия. Окончателната присъда за осъществяването на подобна идея е направена през есента на 1945 г. Сравнително малка група дизайнери и техници, водени от главния инженер Гунар Юнгстрьом, започват подготвителна работа по първия прототип на проекта XP92 (вътрешнозаводско обозначение X9248) в Линшьопинг, където по онова време е базиран автомобилният отдел. Преговорите за сътрудничество с AB Nyköpings Automobilfabrik, която сглобява камиони Chrysler, DeSoto, Plymouth, Fargo и по-късно също Škoda и Standard, се провалят, защото базираната в Нюшьопинг компания използва шаси на рама. След известно време Saab купува завод за сглобяване на американски, френски, британски и чехословашки автомобили и го превръща в свое представителство. Екипът, който няма много опит в автомобилната индустрия, проучва успоредно публично достъпни предвоенни документи и литература, но те не предоставят необходимата информация. Като цяло групата трябва да учи всичко сама. В края на 1945 г. по поръчка на Брор Бюрстремер са създадени първите скици и модели в мащаб 1:25. Акцентът е върху по-голям автомобил с междуосие 2.75 м и дължина 4.5 м, но с въздушно съпротивление, наполовина по-малко от това на конкурентите. Така през април 1946 г. се ражда дървен (от елша) модел в естествен размер, който е покрит с черна боя за обувки. През лятото на същата година с помощта на специалисти от местната фирма Thorells Kylarfabrik е създаден метален модел - той се състои от стоманена обвивка с дебелина 1.2 мм и дървена рамка. Оказа се, че фюзелажът не е достатъчно як, така че идеята за голям заден прозорец и капак на багажника трябва да бъде изоставена. За боядисването вече се грижат специалисти от Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ). Първоначално пилотната кола трябва да бъде синя, но някак си се оказва черна. 14 майстори изграждат колата предимно на ръка, като за самоносещата каросерия са използвани дървени форми. Интересното е, че от всички членове на отбора само двама имат шофьорска книжка - Юнгстрьом и тест пилотът Ролф Мелде. Готовият автомобил с регистрационен номер E14783 е тестван интензивно от края на лятото на 1946 година и то в пълна секретност, по тесни пътища, черни горски трасета, в прах и сняг, било то рано сутрин призори или късно вечер. Идеята е да не се привлича внимание. В първата серия от тестове колата е изминава около 50 000 км. Saab 92 с код 001 включва аеродинамично оформена каросерия с две врати, проектирана от индустриалния дизайнер Саасон, напречно монтиран двигател и задвижване на предните колела. В структурно отношение автомобилът е изпреварил времето си с три десетилетия, когато подобна концепция започва да преобладава сред масовите коли. Saab също се превръща в един от малкото автомобили, които са разработени с помощта на аеродинамичен тунел. При модела 1:10 е възможно да се постигне много нисък коефициент на съпротивление на въздуха (0.32) - дори съвременните иновации могат да се гордеят с такива показатели. Освен това колата отговаря на много изисквания за безопасност. Например, корпусът е направен така, че да поеме по-голямата част от енергията при удар, за да защити екипажа колкото е възможно повече. Отзад най-накрая се появяват два прозореца, въпреки че размерът им е малък. Достъпът до багажното отделение е възможен само отвътре. Генералният мениджър Свен Отербек формулира изискванията по следния начин: „Колата трябва да е лека, аеродинамична и да побира до 4 души. Освен това цената на колата трябваше да е ниска, тъй като както Швеция, така и останалата част от Европа са силно обеднели след войната. Препоръчителната цена е 3200 SEK. Saab 92001 се задвижва от течно охлаждан двутактов двуцилиндров двигател DKW с обем 652 куб. см., който е с чугунен блок и алуминиева глава. Комплесия със степен са гъстяване от 5.8: 1, осигурява максимална мощност от 20 к.с. при 3500 об/мин и развива въртящ момент от 57 Нм при 2300 об/мин. Въртящият момент се предава през тристепенна механична трансмисия. Кокетният Saab с форма на сълза и с тегло 765 кг получава необичаен профил, напомнящ напречното сечение на крило. Шасито с торсьонно напълно независимо окачване има междуосие 2 470 мм и габаритни размери: 3 980 x 1 670 x 1 430 мм. Твърди се, че колата може да развива скорост от 110 км/ч. „Тъй като формата на колата ви позволява да спестите до 100 литра гориво годишно, нейният вид на жаба е напълно оправдан“, казва Гунар Юнгстрьом. 30-литровият резервоар за гориво е разположен под капака зад двигателя. Интериорът с волан с три спици получава необичаен за онези години бежов цвят. През юни 1947 година Saab 92001 е представен на специализираните журналисти, като съвсем скоро се появяват и три други модификации (002, 003 и 004), които вече се различават по външен вид. Дизайнерите пребоядисат предния капак, черпейки вдъхновение от американските автомобили. След доста промени, на бял свят се ражда и серийната версия, като досегашните фарове от VW Beetle са заменени с оригинални. Следващите три прототипа също са представени през същата 1947 година, като общо изминават тестове от 280 хиляди км. Собственият, малко по-мощен двигател на Saab става достъпен в началото на 1948 г., 764 куб. см. Следващия сезон се ражда козметично модифицирана версия, а действителното серийно производство на Type 92 стартира през декември 1949-а. С мощност 18 к.с. и все още само с три скорости, колата ускорява до 105 км/ч, като за това помага отличната аеродинамика (Cx 0.35).Изборът е направен
Модел от елша
Аеродинамиката
Само 20 конски сили и резервоар от 30 литра
Още три версии
Първият Saab и какво не знаем за него
Saab винаги е бил синоним на висококачествени и надеждни автомобили със спортен имидж, но скандинавската марка никога не е била сред големите автомобилни производители
11.10.2022 23:45
988
0
Изпрати на приятел:
25.11.24 22:21
3194
25.11.24 22:21
3382