Настъпването на Новата година често е времето, в което поставяме различни цели. От мотивацията ни и от начина, по който са формулирани целите зависи доколко те ще бъдат реализирани.

Често си пожелаваме лични финансови успехи, но това остава повече в сферата на пожеланията, вместо да се работи за постигане на благополучие. Защото „Искам да забогатея“ не ни показва как да го постигнем реално. Необходимо е да се подготвим за конкретни действия, които да доведат до реализирането на целите според реалните възможности и потребности.

Важно е да се поставят конкретни и измерими цели

За постигане на успех във финансовите планове, важно е преди всичко целите, които са поставени, да са ясни, измерими и постижими. Поставянето на абстрактни цели като „Искам да спестявам“ или „Искам да финансова независимост“, затруднява проследяването на напредъка. Вместо това целите трябва да се формулират по-конкретно:

Пример: Целта за създаване на фонд за спешни случаи може да изглежда така: „Искам да спестя 3000 лв. за непредвидени разходи до края на 2025 г., като заделям по 250 лв. на месец.“

Друг пример може да бъде цел за изплащане на кредит: „Искам да погася кредит в размер на 10 000 лв. до края на 2025 г., като над минималната вноска ще плащам допълнителни 200 лв. месечно.“

По този начин, като се добави конкретика – цифри и срокове, целите стават изпълними.

Нужно е да се направи анализ на финансовото състояние

Реалистичната оценка на текущото състояние е от съществена важност преди да бъдат поставени нови цели. Добър анализ на всичките приходи, разходи и дългове ще улесни процеса значително.

Пример: При месечен доход от 3000 лв., ако разходите са 1800 лв. за основни нужди като наем, храна, сметки и транспорт, означава, че остават 1200 лв. На разположение. От тях може да се заделят за спестявания или погасяване на задължения.

Разходите се делят на два вида – фиксирани (наем, заеми) и променливи (храна, развлечения). Разделянето им дава ясна картина за какво се харчат парите и откъде може да се спести.

Алтернативен пример: Ако разходите за храна са 600 лв. месечно, но включват и излишни покупки като доставка или кутии, подходяща цел е намаляване на разходите до 400 лв. и по-често храната да се приготвя у дома.

Създаване на реалистичен бюджет

Бюджет може да бъде създаден само след като има яснота за финансовото състояние и той много помага за контролиране на разходите и следене на напредъка при постигане на целите.

Едно от най-популярните правила за създаване на бюджет е 50/30/20:

- 50% от приходите отиват за основни нужди (наем, храна, сметки);
- 30% за лични желания (развлечения, пътувания);
- 20% за спестявания или изплащане на заеми.

Това правило не е изсечено върху камък и може да бъде адаптирано според възможностите - например 70/20/10:

- 70% за разходи – фиксирани и променливи (основни нужди, сметки, храна и забавления);
- 20% за спестявания;
- 10% за инвестиране, напр. в образование.

Това е подходящ модел ако финансовите нужди не позволяват отделянето на голяма част от доходите за спестявания, но въпреки това е налице желание за инвестиции.

Определяне на цели – дългосрочни и краткосрочни

За да е балансиран планът за успех, целите трябва да се разделят на два вида – краткосрочни и дългосрочни.

Краткосрочни цели: Това са целите, които са по-лесни за постигане за по-кратък период от време. Например: „Искам да спестя 2000 лв. за ремонт до края на 2025 г.“

Дългосрочни цели: Те обикновено отнемат повече време, но съответно ностп по-голяма стойност. Пример: „Искам да създам сметка със 100 000 лв. до 2040 г.“

Съчетаване на цели: При едновременно желание за инвестиция, но и едновременно с това да бъде изплатен заем, кратскосрочната цел може да бъде намаляване на задълженията до края на годината, а дългосрочната да бъде създаването на инвестиционния портфейл.

За успех е необходимо редовно спестяване и (при възможност) автоматизиране на процесите

Създаването на навик за редовно спестяване е гарант за постигането на добри финансови резултати. Това може да се случи лесно чрез автоматизирате процеса – например чрез настройване на автоматичен превод от разплащателната сметка в спестовна всеки път, когато бъде преведена заплата.

Пример: Ако е поставена цел да бъдат спестени 5000 лв. за фонд за спешни нужди през следващите две години, настройването на автоматично заделяне по по 210 лв. месечно гарантира изпълнение. Така се избягва колебанието дали тази сума да не бъде използвана за други цели и се гарантира последователност при изпълнението на основната. Автоматизирането допринася за избягването на изкушения и ненужни разходи. Ако парите не са налични е по-трудно да бъдат похарчени.

Плановете трябва редовно да се преразглеждат и адаптират

Веднъж създадени, плановете няма как да останат актуални завинаги. Животът се променя, затова е важно поне веднъж годишно или при финансови промени целите да се преразглеждат. Финансовите промени може да са смяна на работа, увеличаване или намаляване на доходите, непредвидени разходи…

Пример: При планирано спестяване по 250 лв. месечно за непредвидени разходи, но бъде сменена местоработата с по-ниска заплата, преразглеждането на плана може да доведе до необходимост от неговото актуализиране и да се намали сумата до 150 лв., докато финансите се стабилизират.

Готовността за планиране и спестяване, както и поставянето на ясни, конкретни цели и дисциплина за спазването им е гаранция за постигане на финансов успех. Без значение дали целта е малка или голяма - закупуване на автомобил или жилище, изплащане на дългове или инвестиция, важното е да се подхожда реалистично и последователно. Винаги се започва с малки стъпки, които се увеличават постепенно, за да се изграждат успехите. С времето планът ще гарантира постигането на финансова стабилност и успех в дългосрочен аспект.