Нашенци се юрнаха за евтин зарзават към Одрин. Изгодния курс на лирата привлече като магнит българите към пазарното градче. През последните две години – заради срива на турската валута – пазарът при съседите стана още по-атрактивен за българските потребители, особено тези които търсят евтини плодове и зеленчуци, предаде репортер на TrafficNews.

В събота и неделя улиците на Одрин са окупирани от нашенци, а българската реч се чува от всеки ъгъл.

Местата за спиране на автомобили край Синия пазар предимно от нашенци и в частност пловдивчани, хасковлии и кърджалийци, са препълнени. Ниските цени на зеленчуците провокират мнозина да тръгнат на път към южната ни съседка.

Всяка година хиляди българи се отправят към Одрин, Турция, за да закупят пресни плодове и зеленчуци за приготвянето на зимнина. Градът е известен със своите пазари, които предлагат широка гама от продукти на изгодни цени. Сред най-популярните избори за зимнина са зеленият фасул и чушките, които често могат да бъдат намерени в торбите на купувачите.

Пазарът в Одрин, особено Синият, е спектакъл сам по себе си. Това е лабиринт от сергии, преливащи от плодове, зеленчуци, подправки, ядки и много други. Особено атрактивни са уж марковите стоки, пръснати по масите. Дрехите менте, особено тези на световно известните спортни брандове, са най-търсените сред нашенците. Всеки втори граби "Nike" или "Addidas" от сергиите за скромните 40-50 лева и то в комплект.

На Синия пазар можете да намерите всичко необходимо за създаването на традиционни български консерви като туршия, кисели краставички, компоти и сладка.

Масово българите излизат с цели чували червени чушки, люти чушки, зелен фасул и бамя.

„Ден преди да посетим Одрин, в кварталната зарзавадчийница бамята беше 18 лева за килограм. Аз я закупих за 9 лева, макар на другия край на пазара да има и за 7 лева. Между 2 и 70 и 3 и 50 лева за килограм е зеленият фасул. Зеле, люти чушки, зелени домати… всяка година си приготвям зимнината, купувайки зеленчуци оттук”, коментира пловдивчанка пред наш репортер.

И въпреки множеството от хора и липсата на свободни паркоместа в близост до пазара, търговците се оплакаха, че преди година е имало много по-голям интерес на българите към турската стока.

„Няма хора, комшу! Няма търговия, никой вече не иска стока от пазара. Преди до обяд продавахме цялата стока, сега смъкваме цените следобед само и само да продаваме”, оплака се търговец на зеленчук.

Според търговците спадът е започнал преди около година и продължава да намалява. Причината според тях е, че българите вече предпочитат да пазаруват онлайн или в големите търговски центрове в страната.

„Преди няколко години имаше много повече хора, които идваха тук, особено през уикендите. Но сега виждаме значително намаляване на броя на купувачите“, каза търговец на дрехи.

Друг търговец добави: „Хората вече не искат да харчат време и пари за пътуване до Турция само за да купят някои неща. Те предпочитат да пазаруват онлайн или в молове в България.“

 

Оказва се, че много нашенци пътуват до Южната ни съседка и заради евтините горива. Бензинът и дизелът са с между 20 и 50 стотинки по-евтини от цените, на които се предлагат у нас. Порочна практика е водачи да пълнят с бензин освен резервоарите си, и допълнителни туби, тъй като са го намерили за цена от 2,22 лева. За сравнение в Пловдив бензинът към дата 11 октомври 2024 година е от 2,37 до 2,53 лева за литър.

 

Тоалетна хартия, кухненски рула, маслини и прах за пране. Това пък е преобладаващата стока, която се граби от складовете на едро. Традиционно хартиените изделия могат да се забележат по задните обзорни прозорци на колите. 

 

Между 25 и 27 лева може да се намери най-голямата разфасовка на течния перилен препарат Ариел, 13 лева е тоалетната хартия – 32 рула, 7 лева пък 12 броя кухненски рула.

И в същото време моловете, търговските центрове, а и магазините в центъра на Пловдив пустеят. Търговците са принудени да излизат от обектите и да подканват минувачи да ги посетят. Пазарлък, дигустации и дори обещания за подаръци не могат да спечелят и малко останалите минувачи.

В края на сезона големите обекти в моловете и търговските центрове са обявили намаления от 50 процента, на места дори и 70%. И въпреки това магазините пустеят, а хората преминават с празни ръце.

Търговците също така отбелязаха, че конкуренцията от други страни като Китай и Пакистан също е повлияла на техния бизнес.

Въпреки това някои клиенти все още идват в Одрин заради по-ниските цени на определени продукти като хранителни стоки и домакински артикули.

Най-посещаваните обекти в центъра на Одрин се оказаха аптеките. От хранителни добавки през витамини и продукти, с които задължително се запасяваме са борба с грип и вирус.