За онзи, който не е ходил никога в Милано, едва ли има по-добър период от следващите няколко месеца, за да го направи.

Всичко във финансовата столица на Италия минава под знака на предстоящото световно изложение.

“Експо 2015”, което отваря врати от 1 май до 31 октомври, ще бъде като проектиране в бъдещето заради букета от дизайн, архитектура и технологии, които ще покаже на посетителите – 20 млн. според предвижданията.

145 страни ще се представят пред туристите в павилионите с футуристичен дизайн, изградени в градчето на бъдещето. Темата на експото е “Да изхраним планетата, енергия за живота” - едва ли има по-подходяща страна в света от Италия, където подобни аргументи могат да бъдат интерпретирани.

За жалост, България ще отсъства от изложението и ще пропусне шанса да се покаже на най-престижния световен форум за тази година. Страната ни се оттегли заради сериозното изоставане в подготовката през миналата година.

Подобно на София от изложението се отказа в последния момент и Литва, но заради затруднения във финансирането за изграждането на павилиона си.

Какво точно ще представлява “Експо 2015”?

На практика това ще бъде гигантско изложение, на което храната - основната му тема, ще бъде интерпретирана по различен начин от всяка страна. Идеята е да се предложи обаче и атракция за посетителите - от начина на добиване на ресурси до хранителните навици на съответния народ. Посетителите ще имат възможност да опитват различни ястия, да пробват различни вкусове, да научат за различни традиции в приготвянето на храната.

Как да стигнем до “Експо 2015”?

Изложението се намира в новата панаирна зона на Ро-Перо, на северозапад от Милано, и заема 400 000 кв. м площ. До него може да се стигне с червената линия 1 на метрото, слизайки на спирка “Ро Фиера”. Необходимо е да се купи обаче извънградски билет от 2,50 евро. Изходът на метрото се намира на 200 м от изложението. Онези, които пристигат със самолет на едно от трите летища на Милано, могат да вземат директните автобуси от тях до изложението.

Билетите за изложението могат да се купят на много места в Милано, но също и онлайн с кредитна карта на официалния сайт на изложението www.expo2015.org. Цената варира според различни критерии, но стандартната е 32 евро за цял ден, ако датата е фиксирана. Ако обаче се купи до 30 април, е предвидена отстъпка от 20%. Отвореният билет пък е по-скъп. Семеен пакет за двама възрастни и две деца за цял ден е 67 евро.

Много изгоден е вечерният билет с отворена дата за 5 евро – от 19 до 23 часа. Има отстъпки и за студенти, но билетите се купуват само на място.

Кога е откриването?

“Експо 2015” ще се открие официално два пъти. На 1 май това ще стане с рязане на лента в самия панаирен град, където ще бъдат президентът и премиерът на Италия. По-интересно за туристите обаче ще бъде стартът на 30 април на Пиаца Дуомо в Милано. Гостите на града ще могат да се насладят на концерт на Андреа Бочели, автор на химна на експото “Силата на усмивката”, който ще пее под акомпанимента на оркестъра на Миланската скала. Ще пеят и много международни изпълнители. Освен това е предвиден и спектакъл ревю на Джорджо Армани - едни от най-добрите му костюми през годините ще бъдат представени в театъра на Виа Бергоньоне.

Заря от концерти, събития, изложби, ревюта ще съпровожда целия период на “Експо 2015”. За тях, както и за всичко около изложението може да се прочете на различни езици в официалния му сайт.

Освен тях обаче в Милано, а също така и в много други градове на област Ломбардия ще текат серия от съпътстващи събития, организирани независимо от експото.

От прилива на туристи ще се възползват с пълни шепи и съседните области Пиемонт, Лигурия и Фриули Венеция Джулия. Отивайки в Милано, много от посетителите на “Експо 2015” могат да прескочат за няколко дни до северните региони, прочути с прелестна природа, с букет от история и култура, с неустоима кухня и вино. В помощ на кандидатите да вкусят от всичко това може да бъде официалният туристически сайт на изложението

www.wonderfulexpo2015.info

Какво има на изложението?

Зоната на експото наподобява голям остров с две перпендикулярни улици - “Кардо” и “Декумано”. На кръстовището им се намира централният площад на експото, или Пиаца Италия, където Италия символично среща всички страни.

На четирите краища на острова пък се намират основните пунктове на експото. Средиземноморският хълм, висок 12 метра, е заобиколен от богата растителност.

В Open Air Theater ще се представят събития и спектакли на открито. “Експо център” ще домакинства на събития и церемонии на закрито.

Истински апотеоз на фантазията и дизайна е езерото Арена, което е заобиколено от стълбища. В центъра на езерото е Дървото на живота, чрез което ще се организират атрактивни игри с вода, заря и светлини. Ще се представят и плаващи спектакли.

В действителност Дървото на живота ще бъде нещо като икона и символ на експото. Високата 35 м кула от стомана и дърво е вдъхновена от проекта на Микеланджело за площада на Капитолийския хълм в Рим. Дървото е идея на Марко Балич, художествен директор на павилиона на Италия. “Каква е италианската идентичност? Тя е съставена от хиляди тоналности, затова единственият изход е да погледнем нависоко, опитвайки се да видим нещо, което е над всички и което не е свързано с футбол”, коментира Балич за дървото си.

Павилионът на Италия (4 етажа, 12 000 кв. м) също е екзалтация на най-добрия дизайн, който можем да си представим. Той ще бъде като пътуване сред вкусовете, което започва от три монитора още на входа. Те ще са свързани на живо с три много известни пазара в Италия – Вучирия в Палермо, Риалто във Венеция и Кампо дей Фиори в Рим. Атрактивна е и артистичната инсталация, посветена на отношението човек-храна-земя. Друг интересен пункт в павилиона е творбата на Ренато Гутузо.

Какви ще бъдат другите павилиони?

Кувейт ще представи темата за жегата, пустинята, но и за чудото на растителността, раждаща се след периода на дъждовете.

Швейцария залага на образователния ефект – в нейния павилион ще има

4 кули, преливащи от храна,

от която посетителите могат да опитват свободно. Германия се концентрира върху технологиите – павилионът ѝ ще бъде снабден с устройство за охлаждане на температурата, неползващо електричество. Съединените щати ще представят типичните си ястия и питиета American Food 2.0 върху цяла флота от фургони.

Монако има един от най-красивите павилиони, който залага на концепциите за екологията и рециклирането.

Франция се вдъхновява от покрития пазар като символ на страната.

Посланието на Китай е за равновесие между човека, околната среда и природата.

Обединените арабски емирства пък разполагат с прелестен павилион с футуристичен дизайн. Най-отвън са стените от пясък, високи 12 м. Във вътрешността им се намира екран, дълъг 75 м, който напомня за водните канали.

Страните - участници в тазгодишното експо, са финансирали с общо 1 млрд. евро павилионите си. Най-много са вложили ОАЕ – 60 млн., Китай – 50 млн., Германия – 35 млн., САЩ – 30 млн.

Колко струва цялото “Експо 2015”?

Публичното финансиране за него достига 1,3 млрд. евро. Близо 400 млн. са инвестирани от частни фирми. Веднага щом бъде закрито на 31 октомври, цялото експо ще бъде демонтирано и освободено от всичките си структури в срок до 30 април 2016 г. Все още се дискутира за какво ще бъде използвана в бъдеще неговата зона.

Изграждането и функционирането на “Експо 2015” стана повод за създаването на хиляди работни места. Над 6000 места бяха открити само за готвачи, келнери, носачи и други работници срещу заплати от по 2000-2500 евро на месец. Хиляди млади италианци ще работят гратис като доброволци по време на експото – за тях това ще бъде огромен плюс в биографията им.

На изложението ще работят дори 100 затворници от миланските затвори - те ще посрещат посетителите или пък ще заработват като общи работници. По закон заплащането в такъв случай е една трета от предвиденото за нормален работник от съответната сфера. 

Павилионът на Италия ще бъде свързан на живо с три от най-известните пазари на храни в страната. СНИМКИ: АРХИВ

 

Дървото на живота е иконата на световното изложение. Високата 35 метра кула е изработена от стомана и дърво и ще предлага игри от светлини и вода за посетителите.

 

Унгарският павилион възпроизвежда Ноевия ковчег.

 

Най-скъпият павилион – на ОАЕ, представлява обграден от пясъчни стени воден канал.

 

Френският павилион показва покрит пазар.
TrafficNews.bg