Кой би предположил, че замразените ястия могат да ни направят милионери? Историята на двама германци, които са се прочули "от уста на уста", показва, че това е възможно.
Преди две години и половина германците Бенджамин Аларс и Касимир Роб поставят началото на свой стартъп за дълбоко замразени готови ястия – вегански и без изкуствени добавки. Техните продукти са по-скъпи и се продават само онлайн, но растежът на компанията им е огромен, а те за кратко време се превръщат в милионери.
Историята на берлинския стартъп Every започва в Париж през 2018 г., когато Бенджамин се премества във френската столица, за да започне първата си работа, разказва германското издание "Велт".
Докато изпълнява задълженията си за фирма, производителя на луксозни стоки, Бенджамин забелязва, че не се храни толкова здравословно, колкото го е правил по време на следването си. Няма време да пазарува правилните продукти и да си приготвя прясна храна всеки ден.
Бенджамин обаче иска да се грижи за себе си и се стреми да не променя старите си хранителни навици. Така стига до идеята да превърне веганските продукти, които обича, в готови ястия, а след това да ги замрази.
Той споделя хрумването си с приятеля си Касимир Роб и го кани да бъде негов партньор. И двамата първоначално са скептични, че проектът им ще има успех, но няколко месеца по-късно – през есента на 2019 г., пускат първите си продукти на пазара. През март 2020 г. официално регистрират компанията си, а условията на пандемията – повече пазаруване онлайн, благоприятстват новия стартъп.
Стартиращата компания купува плодове и зеленчуци от немски фермери и изпраща продуктите на производствени партньори. Те ги белят, нарязват, понякога бланшират и замразяват шоково до минус 25 градуса по Целзий.
Шоковото замразяване е популярен начин за съхранение на храна, запазващ всички полезни свойства на продуктите. Ако се извърши правилно, след размразяване те няма да се различават от пресните.
В зависимост от рецептата, производителите опаковат отделните шоково замразени съставки в картонени кутии и добавят сосове, ориз или юфка, за да създадат напълно готово ястие.
Така получавате нещо като паста болонезе с патладжани, пащърнак и леща. Или купа с хумус със сладки картофи, моркови и целина. Асортиментът на компанията включва 70 храни – всички вегански и най-устойчиво създадени.
Стартъпът предлага също супи, каши и смутита. „Така покриваме всички необходими дневни хранения“, казва Бенджамин. Ако клиент поръча осем или повече готови ястия, то доставката му е безплатна, а най-често сумата, която трябва да заплати за тях, е до 72 евро.
Младите предприемачи нямат определена целева група. Те искат да достигнат до всички хора, които се стремят към здравословното хранене. Затова избират и това име за компанията си.
„Повечето от клиентите ни са на възраст между 35 и 50 години, ангажирани са на пълен работен ден и имат достатъчно място във фризерите си. Хората най-често избират готовите ни ястие, докато са в хоум офис режим“, казва Касимир.
Той и бизнес партньорът му споделят, че за две години и половина продажбите им са монетизирани в шестцифрена сума.
„През 2021 г. продажбите ни нараснаха десетократно, а ние регистрираме седемцифрен оборот“, допълва Роб.
Двамата мъже финансират бизнеса си чрез личните си спестявания и заеми от близки приятели и до момента не са включвали други инвеститори.
„Все още обсъждаме посоката си на развитие, защото изграждането на екип и разрастването ни изисква средства. Срещаме заинтересовани инвеститори, но искаме да запазим своята независимост“, споделят предприемачите.
„Наясно сме, че не сме най-евтината опция за обяд. В търговията на дребно се конкурираме с много по-евтини готови ястия. Това е и една от причините да изберем изцяло онлайн предлагане“, казва Бенджамин.
По този начин той и Касимир получават и по-голяма обратна връзка от клиентите си, знаят кои рецепти най-много се харесват и кои все още липсват. „Най-добрият маркетинг е от уста на уста“, смятат младите мъже.
Германците вече работят по-малко от вкъщи, но пък компаниите поръчват повече храна за нуждите на своите служители.