Знаехте ли, че от това, което правите в първите 10 минути на работния ден, зависи ефективността ви в следващите осем-девет часа.

Психолози доста са нищили въпросът с концентрацията и ефективността в работния процес, а някои дори дават съвети как можем да повишим онези компоненти, които ще ни помогнат да сме дейни и ползотворни.

BusinessInsider е селектирал няколко често срещаните грешки, които допускаме в началото на работния ден, способни да бележат цялото му развитие. Или вижте какво да не правите сутрин, ако искате да бъдете максимално ефективната версия на себе си на работното място:

  1. Закъснявате

Скорошно проучване показва, че шефовете смятат закъсняващите работници за по-малко съзнателни и ги оценяват по-лошо. Дори ако такива работници си тръгват от работа по-късно. Несправедливо, нали? Но реалността е такава.

 

  1. Не се поздравявате с колегите

Отделете няколко минути, за да обмените поздрави и последните новини – това е хубаво начало на деня за вас и за вашите колеги. А, ако сте шеф и не поздравявате екипа, това може да подкопае представите на хората за вашата компетентност, казва Лин Тейлър, експерт по организация на работното място и автор на книгата „Опитомете офис тиранина“.

  1. Нямате план

Лин Тейлър препоръчва преди началото на работния ден да си съставите обща представа за това къде той ще ви отведе. Това означава, че трябва да запишете вашите основни приоритети и това, което трябва да свършите днес, както и да погледнете календара и да видите какви срещи или разговори сте планирали за деня.

  1. Пиете кафе преди работа

Ако не пиете кафе веднага след събуждане, много вероятно е да правите това по пътя към офиса. Но изследванията показват, че най-доброто време да се пие кафе е след 9.30. Кортизолът, хормонът на стреса, който регулира енергията, достига пик обикновено към 8-9 часа сутринта. Ако пиете кафе по това време, организмът започва да произвежда по-малко кортизол, а с това и повече да зависи от кофеина. Но когато кортизолът започва да пада (след 9.30), тогава е полезно за вас да пиете кафе.

  1. Започвате с най-лесните задачи

Както сочат проучванията през деня, нашата енергия и сила постепенно се изпарява. Поради това е необходимо да се свършат важните задачи възможно най-скоро.

  1. Отговаряте на всички писма

Когато седнете на бюрото, възниква изкушението да отговорите на всички писма, натрупани от вечерта. Но според Майкъл Кер, автор на книгата „Не можете да сте сериозни! Накарайте хумора да работи“, в първите минути на работния ден има смисъл бързо да прегледате писмата, да поставите приоритети, да видите дали има нещо спешно и да планирате кога ще отговорите на всички останали. В противен случай проверката на електронната поща ще ви накара да се чувствате така, сякаш сте направили нещо важно, но ще отвлече вниманието ви от наистина важните неща.

  1. Нарушавате рутината

Вашите когнитивни ресурси са ограничени, така че ги използвайте внимателно. Ако в началото на работния ден, изведнъж започнете да се чудите какво да правите сега – да чистите пощата, да пиете кафе или да се заемете с някакъв проект, ще имате по-малко психическа енергия да работите. Ако се придържате към определена рутинна, вашият мозък започва да работи автоматично и почти не изразходва енергия.

  1. Захващате се с твърде много задачи

Сутрин имате толкова много енергия, че искате да свършите всичко наведнъж. Но това пречи на вашата производителност при решаване на ключови задачи. Ако започнете деня си с решаването на купища задачи едновременно, можете да забавите темпото в останалата част от деня. Правилно е да се зададе положителен тон и да се съсредоточите върху една задача най-малко 10 минути.

  1. Влизате в съвещание

Срещи от рано сутринта – това е загуба за вашите когнитивни ресурси. Лора Вандеркам, автор на книгата „Какво правят най-успелите хора преди закуска“, казва, че е по-добре да запазите ранната утрин за случаи, които изискват значителна концентрация. Например – писане и обмисляне на текстове. A срещите и съвещанията е добре да се провеждат във време, когато енергията пада – в средата на деня, освен ако тези срещи сами по себе си не изискват огромна психическа енергия.

  1. Отдавате се на негативните мисли

Блъснал ви е някой наглец в метрото или вечерта сте се скарали с жена си или мъжа си. Дори и така да, не позволявайте на тези чувства да ви притискат сутринта.