В последните дни от декември 2024 г. в СУ „Пейо К. Яворов” пристига радостна новина – учителката Изaбeл Πoпoвa, която е yчacтвaла в национален конкурс за учители на тема „Използване на изкуствен интелект в образованието” е завоювала пpecтижнoтo 2-po мяcтo. Заедно с нея в надпреварата са се явили още много преподаватели в прогимназиална и гимназиална степен от цялата страна, но нейният проект успява да се отличи между всички. А какво представлява той всъщност и защо темата за изкуствения интелект в образованието може да бъде едновременно полезна и опасна – това ни разказа самата учителка.
- Г-жо Попова, първо поздравления за наградата! Бихте ли споделили накратко какъв всъщност беше проектът, с който участвахте?
- Откакто съм учителка, следя различни иновативни проекти, в които мога да се включа не само като учител, а и като творец, тъй като на мен е изключително интересна темата, свързана с изкуствения интелект. И този конкурс, в който спечелих второ място, е един от поне общо четири, в които съм участвала последните две години. Конкурсът беше насочен към учители по различни предмети, които използват нови добри практики с изкуствен интелект.
Аз участвах с два различни проекта. Този, който спечели второ място, е свързан с разработка на урок по изобразително изкуство за 10 клас. Нея подготвих с помощта на изкуствен интелект. Идеята за практическата задача дойде оттам, че аз самата съм творец, създавам изкуство. Така че още преди години, когато започна да се говори за изкуствения интелект, аз си зададох въпроса как технологията да се използва, за да мотивира учениците и те да го използват като източник на вдъхновение, а не като лесен начин за решаване на трудни тестове.
На тази база е и проектът ми. Взимаме тема, свързана с творци на модерното и съвременното изкуство, говорим за творчеството на конкретен художник с конкретен стил, за епохата, за стила на рисуване. Впоследствие учениците трябва да се опитат да използват изкуственият интелект за генерирането на тяхна снимка. Значи идеята беше всеки ученик да си направи снимка, да я качи в конкретната платформа и да направи собствено оригинално произведение. Предварително, разбира се, ги въведох в начина, по който трябва да си пишат промповете.
- Доколкото е известно, часовете по изобразително изкуство в непрофесионалните училища не са много. Вие успявате да съчетаете преподаването на теория, в която включвате и изкуствения интелект, с достатъчно упражнения. Какъв съвет бихте дали на колегите си, които не успяват да го направят?
- Тъй като в горен курс имаме само по един час седмично, бих посъветвала колегите да отделят повече време в подготовката си, така че да успеят да представят максимално повече интересни неща в рамките на часа. Дали ще е нещо с изкуствен интелект, интерактивен урок или просто по-интересна презентация, няма голямо значение. Важното е да не им се дават задачи просто от учебника, а да запалят интереса на учениците и да ги предразположат те сами да започнат да търсят допълнителна информация.
Докато бяхме в онлайн обучение една седмица, давах на всички ученици да правят такива неща, като в случая аз имам графичен таблет за рисуване, пускам си го, когато имам часове, и мога реално да показвам на учениците, докато рисуват, как се правят конкретни техники дигитално.
- В началото на разговора ни споделихте, че и Вие самата сте творец. Бихте ли разказали в кои жанрове работите?
- Аз съм 3D артист, завършила съм „Мултимедия и виртуална реалност”, и като цяло съм се насочила в създаването на дигитални облекла, или, както учениците обичат да казват, скинове за игри. Разработвам различни такива неща, симулирам различни материи в виртуалното пространство и създавам като цяло цифрово съдържание, без значение да ли става въпрос за някаква конкретна платформа, за игра или нещо друго.
По този начин се опитвам да мотивирам учениците – дори и онези, които нямат желание да рисуват. За мен е изключително важно да ги вдъхновя с това, което аз правя, и да им разказвам. Така те ще имат желание и мотивация и ще знаят, че могат да бъдат творци дори в най-малкото нещо, което създават.