Васил Петров започва турнето Symphony Way от Пловдив с обичани песни, представени заедно с Врачанска филхармония под диригентството на Христо Павлов и с джаз триото на Йордан Тоновски. Премиерата в Пловдив е на 21 Юли от 21 часа на Летния театър на Бунарджика.
За концерта на 21 юли, за времето на пандемия, отпадналите събития и младите таланти в джаза си говорим с големия български музикант:
- Г-н Петров, тръгвате на турне от Пловдив с една много любопитна и разнообразна музикална програма – от джаз стандарти, през поп и до Чарли Чаплин…
- Така е. Отдавна концертирам със симфонични оркестри и имам две програми. Едната е Коледна и друга, която съдържа джаз стандарти и песни, поп музика. Аранжиментите са на Румен Тосков-Рупето, бог да го прости, на Ангел Заберски-младши , както и на Васко Спасов. Наскоро намерих едни нови оркестрации, които Рупето е правил навремето за мен. Даде ми ги сестра му, която ги е открила в архива му.
Концертът ще бъде много хубав и заради възможността да пея както с джаз трио – пиано, контрабас и барабани, а в немалка част от програмата с оркестър. Обещавам много приятни изненади за публиката.
В концерта ми в Пловдив ще изпълня джаз стандарти, поп песни, хитове от репертоара на „Бийтълс“ – Something, Michelle, Yesterday, Стинг “Fragile”, филмова музика от Мишел Льогран и Чарли Чаплин, джаз стандартите Caravan на Дюк Елингтън и други. Ще представим програма, която искрено се надявам, че ще очарова хората и ще си припомнят познати мелодии, които са малко позабравени, но ги представяме в нова светлина с мащабния звук на Врачанска филхармония. Това е универсална музика, която се е утвърдила и се е превърнала в стандарт, в критерий за качество – вечно зелени песни, харесващи се, слушащи се. Неслучайно те минават през годините в различни интерпретации, попадат в ръцете на различни аранжори. Това е най-красивото и интересното на тази музика – че винаги се обновява.

- Как влизате в тази концерти след особената ситуация, в която се наложи да живеем в последните месеци?
- С трепети. Хората са доста изплашени от всичко, което ни сполетя. А аз искам на моите концерти публиката да се наслаждава на музиката в цялото й богатство. Затова на събитието в Пловдив, а и след това в другите градове, ще вземем всички необходими мерки, за да се чувстват спокойни. Всичко е много прецезирано и премислено.
Иначе емоциите за мен като артист са като преди всяко турне – вълнението е голямо покрай организацията, покрай очакването за среща с публиката.
- Как един артист преживява невъзможността да общува с публиката?
- Признавам си, че в началото изолацията ми донесе усамотение, което приех като възможност да се занимавам с любими неща. Разбира се, беше тъжно, че целият график на артистите в България се сгромоляса. Използвах това усамотение по принуда, за да композирам и свира. Рисувах мног, нещо което не бях правил от много отдавна. Разговарях със себе си. Признавам обаче, че в един момент ми дойде в повече.
- Рисувахте?
- Да, направих поне 50 работи – рисунки, част от които ще покажа в изложба във Варна. Мои си фантазии. Когато ги завърших, забелязах промяна спрямо времето преди пандемията. Но тя не е дошла съзнателно, а като някакво вътрешно преживяване, което споделям с листа.
- Няма ли да ги видим тези рисунки и в Пловдив?
- Мислим за нещо такова с галериста Стоян Даскалов. Става дума за обща изложба с художника Атанас Хранов. Той е страхотен професионалист, а аз рисувам любителски. Не съм ходил на уроци. Обичам това изкуство и имам много приятели художници. Когато аз рисувам, се разтоварвам. Много ми е приятно да гледам и стари филми, доставя ми удоволствие да откривам нюансите, детайлите, скритите послания.
- Има ли такива скрити детайли, които публиката не вижда по време на вашите концерти?
- Разбира се, има много забавни, вълнуващи моменти, които обикновено са свързани с общуването ни с колегите. Имаме поне 20 концерта с Хилда Казасян, аз имам още много изяви и самостоятелни, и с Милица Гладнишка. Винаги има неповторими моменти в общуването с тях и с колегите джаз музиканти и инструменталисти от оркестрите, с които гастролираме.
- Какви са очакванията ви от бъдещето, когато поглеждате напред?
- Не съм тревожен. По-скоро гледам с оптимизъм напред. Ще преминем през този труден период и ще продължим, а точно в моменти като този изкуството е най-важно за душата на човека. Дори несъзнателно той се обръща към музиката, към киното, към театъра, за да преодолее вътрешното напрежение.

- Виждате ли своите последователи, млади хора с талант, които да вървят смело по стъпките ви?
- Да, има много млади хора, които имат потенциал. Помагам на една фондация за млади таланти „Асоциация за подкрепа на децата”. Насочвам ги, давам им съвети. Правим го заедно с много колеги – талантливи актьори, музиканти, танцьори, художници, хореографи и режисьори. Точно тази работа ми дава основание да бъда оптимист. Трудна е реализацията на джаз сцената, защото наистина са изискват гласови качества. Няма място за компромиси. Но аз съм твърдо убеден, че ако един млад човек има талант, ще успее. Шило в торба не стои. Не подкрепям обаче желанието на всяка цена, особено когато липсва достатъчно качество. Животът е жесток и рано или късно показва къде ти е мястото. Затова е важно да не се създават лъжливи очаквания, грешно самочувствие.
- При вас как се случиха нещата?
- Аз имах късмет. Появих се на сцената в една среда, в която допреди това джаз музиката беше забранявана. Нямах конкуренти, защото всички пееха естрада. Затова и лесно си пробих път към сцената.
Още от категорията
Виж всички
"Евмолпея" подарява безплатен коледен концерт на пловдивчани
Ансамбъл „Тракия" подари на публиката „Коледна приказка"
Напусна ни поетът Иван Ройдов
Акценти
Виж всички
50 срещу 4000: Когато каузата я няма, улицата остава празна
Почина големият пловдивски архитект Иван Делчев - Чудото