Спешни аварийни мерки по укрепването на ръбовете на откъснатия фрагмент от сграфитото "Захарий Заограф" на Димитър Киров в Стария град е първата стъпка, която реставраторите ще предприемат. Само така ще има някаква гаранция, че процесът на рушене ще спре. Припомняме, че бурята в петък в Пловдив нанесе тежки щети на творбата, която великият пловдивски художник изработва през 1968 г.
Първо за инцидента е сигнализирала доц. Елена Кантарева-Дечева, и.д. директор на "Старинен Пловдив". Тя е съобщила за случилото се на зам.-кмета по култура, археология и туризъм Пламен Панов, който веднага сформира комисия.
Специалистите посетиха днес сграфитото. В комисията, която заседава и в момента, са арх. Емануела Маринска - представител на Регионалния инспекторат за опазване на културното наследство при Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство в Министерство на културата, доц.д-р Елена Кантарева–Дечева от ОИ „Старинен Пловдив“, проф. Тони Шекерджиева–Новак, ректор на АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“, художник-реставраторът Христина Цветкова от ателието по реставрация и консервация към „Старинен Пловдив“, реставраторът Маерин Бекирски от ателието към Градска художествена галерия - Пловдив, арх. Нина Толева – Новак, експерт от отдел „Култура, археология и културно наследство“ на Община Пловдив.
"Сградата е общинска, но е предоставена за стопанисване на Академията от 15 декември 2015 г. Ние не сме я застраховали, защото като собственик това трябва да направи Община Пловдив. Знам, че преди 20 години е правена реставрация на паното. В момента на места то е подкожушчено", коментира ректорът на АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев" проф.Тони Шекерджиева-Новак.
"Паното е рисувано върху западната стена на сградата, която е изложена на най-тежки влияния - вятър, дъжд, слънце. Вижда се, че е използвана техника с нанасяне на няколко слоя мазилки и след това са изрязвани образите", поясни Елена Кантарева-Дечева. Тя подчерта, че най-важното е да се избере правилният подход при възстановяването на сграфитото и посочи, че и в други част от творбата има проблеми. Такива има и по съседното пано, отново на Димитър Киров.
Кандарева-Дечева каза, че всеки ден минава покрай сграфитото, но не е видяла да има проблеми.
"Знаете, че работим по стратегия за опазване на монументалното изкуство на Пловдив", припомни зам.-кметът Пламен Панов. Той подчерта, че ще се разчита на потенциала на реставрационните ателиета в ОИ "Старинен Пловдив" и в ГХГ, експертите на които вече възстановиха увреденото пано на Георги Божилов-Слона в началото на Стария град.
Панов обеща,че екипът на "Старинен Пловдив" ще влезе в ролята на местен полицай и ще има повече активни действия, за да се съхрани културното наследство на града. Той изрази надежда, че до месец-месец и половина ще бъде изготвен проектът за реставрация и консервация на сграфитото "Захарий Зограф". После следва процедура по съгласуване в Националния институт за недвижимо културно наследство и финален подпис от министъра на културата. За изготвянето на проекта ще послужи пакет на сграфитото, който се съхранява в Градската художествена галерия.
"Процедурата по съгласуване е с максимален срок от 4 месеца, но смятам, че в случай на спешност, както е тук, процедурата ще бъде ускорена", каза представителят на ИОКН в МК арх. Емануела Маринска.
"Най-добрият период за реставрационна работа е преди юли и август, когато става много горещо. След това подходящо време е септември", каза реставраторът Христина Цветкова.
Колегата ѝ от ГХГ Марин Бекирски не скри, че работата ще бъде много сложна.
"Едно е сигурно - това сграфито, каквото и да направим, никога няма да изглежда по същия начин", завърши той.
Още от категорията