Работата по укрепването на сграфитото „Захарий Зограф” на Димитър Киров на стената на сградата на Музикалната академия е завършена. Тя включваше аварийни дейности по стабилизирането на монументалната творба на именития пловдивски художник, която пострада при буря в началото на април.
„След премахването на скелето, консервационните дейности няма да са видими за посетителите на Стария град, но мога да кажа, че сграфитото е стабилизирано и няма опасност да се досрути. В този си вид творбата на Димитър Киров ще остане, докато се пристъпи към втория етап – реставрацията”, разясни директорът на „Старинен Пловдив” доц. д-р Елена Кантарева-Дечева.
По спасяването на сграфитото работиха Христина Цветкова, Иванка Христева, Десислава Заваринова, Димитър Станчев, Стоян Учкунов, Сава Костадинов.
Специалистите са извършили различни консервационни интервенции като повърхностно и структурно стабилизиране, защото най-големите проблеми са срещнали именно заради структурната нестабилност на сграфитото.
„От една страна са се отделили петте слоя мазилки от градежната стена , но имаше и разслояване между различните цветни мазилки. Това също беше много опасно. Отгоре имахме и повърхностни проблеми с някои от хоросановите мазилки. Затова се наложи много сложен процес на работа – както структурна, така и повърхностна стабилизация на сграфитото. Освен това се оказа, че има некачествени тухли в градежната основа и това е компрометирало творбата. Те са започнали да се разрушават и компрометират и така се е нарушила връзката между хоросаните и градежната основа. В този случай използахме съвременни наноматериали на база силициев диоксид укрепване на градежната основа чрез подливане в частите, където сграфитото бе подкожушено”, разказа още Елена Кантарева-Дечева.
Специалистите вече готвят проекта за това как да бъде възстановено сграфитото. Той ще бъде съгласуван в Националния институт за недвижимо културно наследство.
„Надяваме се до септември месец 2023 г. да бъде възстановено”, каза директорът на „Старинен Пловдив”.
Елена Кантарева-Дечева допълни, че най-добрият вариант е пълно възстановяване, без да се оставят прозорци към сграфитото преди реставрацията, защото са паднали съществени части от творбата – лицата и ръцете на две от фигурите.
„Имаме достатъчно архивна документация, снимки за пълно възстановяване. Русалия Кирова – съпругата на Димитър Киров, предостави пълните авторски права, така че да работим спокойно”, каза Кантарева-Дечева.
Тя благодари на строителния предприемач Йонко Коркинов, който предостави безвъзмездно скелето за укрепването на сграфитото за три месеца и се погрижи след края на работата на специалистите то да бъде демонтирано.
Още от категорията
Костадин Кисьов за „Старинен Пловдив”: Нехайно управление и некадърни реставрации