Пловдивският драматичен театър бе отличен с награди „Аскеер” за великолепния си спектакъл „Коприна”. Призовете бяха в категориите „Сценография”, „Костюмография” и „Режисура”.
Признанието на професионалната гилдия е още по-стойностно и важно заради факта, че във всичките категории „Коприна” се конкурираше с един от най-високобюджетните проекти, реализирани от голям европейски режисьор на българска сцена – „Бурята” на Народен театър „Иван Вазов”.
Церемонията бе посветена на 300-годишнината от рождението на Паисий Хилендарски и мина под знака на големия въпрос – кой е най-големият български урок. Първи за научените и ненаучените уроци говори драматургът на Пловдивския драматичен театър Александър Секулов.
„Най-големият български урок е да проявим милост към собствения си народ. И ако не проявим поне малко милост, то поне да не го мразим”, каза той миг преди да получи приза в категория „Съвременна българска драматургия за "Народът на Вазов" – спектакъл на Народен театър "Иван Вазов".
„Благодаря на Мариус Донкин, че вярваше, че ще напиша този текст, когато аз изобщо не вярвах. Благодаря на артистите от трупата на Народния театър, благодаряна Кръстю Кръстев, който ме покани в театъра, и, разбира се, благодаря на Диана Добрева, защото с нея е лесно, каквото и да напишеш, тя го прави. За мен остава задължението само да не закъснея за статуетката”, каза Секулов. Той получи приза от актьора Стойко Пеев.
Тази година "Академия Аскеер" удостои с почетен "Аскеер" актрисата Меглена Караламбова.
„Тази вечер съм тук заради вас. Чудех се дали ще мога да дойда по разбираеми причини. После си казах: „Стегни се, облечи се цялата в бяло, вземи си тояжката и отиди да благодариш на хората за тази голяма награда.” Звучи много отговорно, но може би я получавам, че 53 години съм играла в театър Българска армия, може би това е моят принос. Мили мои, бъдете живи и здрави, желая ви много късмет. Обичам ви”, каза Караламбова. Тя разсмя публиката, след като отказа на Иван Радоев-син да ѝ държи статуетката, а малко по-късно я повери на верната си приятелка Елена Райнова, която се присъедини към нея на сцената.
„Снимайте ме, де”, призова Райнова.
Бурни аплодисменти предизвика наградата на Мира Каланова за "Коприна" на Пловдивския театър в категория „Сценография”.
„Искам да благодаря на моя учител Краси Вълканов. Всеки ден, в който стъпвам на сцената, се сещам за него за всички уроци, които ми е дал. Единствения урок, който не ме научи, освен че не ми каза, че ще е много трудно, бе, че не ми каза, че преди всеки спектакъл ще заставам пред не по малко от 20 мъже и ще трябва да ги накарам да ми вярват, дори да не ме харесват. Да ме слушат и да ми помагат, защото сценографът нищо не постига сам в театъра. Затова благодаря на мъжете в Пловдивския театър, защото те с много деликатни ръце работят моите декори за „Коприна” и след това ги строят. Благодаря на Кръстю Кръстев, защото това, което той направи за нас , е да ни даде време. Мсля, че понякога времето е по-важно, отколкото бюджета. Благодаря, че Диана събра голям екип. Това е важно, за да имаме хубавн театър. Благодаря ѝ, че е най-сетивният човек, когото познавам. Тя вижда неща, които и аз не виждам в собствените си ескизи”, благодари Мира Каланова, която получи приза си от Нина Пашова – сценограф на театър „Българска армия”.
Анастасия Ингилизова връчи приза в категория „Костюмография” на Марина Райчинова за "Коприна" по романа на Алесандро Барико на Драматичен театър-Пловдив.
„Благодаря за високата чест, особено в тази висока конкуренция. Щастлива съм. Още по-щастлива съм обаче, че ми се случи да работя „Коприна” – един проект мечта. Благодаря на „виновниците” – Диана Добрева, че беше толкова интересно и вдъхновяващо, на прекрасния ми голям екип, в който сътрудничеството и приятелството се случваха без никакво усилие, на прекрасния екип актьори, с които се вдъхновявахме едни други. Благодаря и на ръководството не театъра в лицето на Кръстю Кръстев, защото той знае как да уважава артистите и как да отглежда спектакъл. Дадох сметка, че не толкова много повече е необходимо, за да може българският сценограф и костюмограф да се чувства европейски такъв. Благодаря на екипа на Анета Зомбори и екипа на Пловдивския театър, който изпълни костюмите”, каза Марина Райчинова.
В категория „Театрална музика”, където бе номинирана и Петя Диманова за „Коприна”, призът отиде при Николай Иванов за "Шахнаме: Сказание за Зал" по Фердоуси - Театър "Азарян", Национален дворец на културата и Фондация "Ден Гри".
Един от вълнуващите моменти в церемонията бе връчването на наградата за „Главна женска роля” на Мария Каварджикова.
„Не съм подготвена за нищо друго, освен да рева”, каза актрисата, която едвам сдържаше сълзите си. После просто се поклони на залата и честити 24 май.
В категорията „Режисура”, където две от трите номинации бяха за проекти в Пловдивския театър, а големият победител бе Диана Добрева. Приза ѝ връчи колегата и от театър „Българска армия” Иван Урумов.
„Честит празник, изключително чувство е да знаеш, че някъде по света за теб има театър, който за теб е повече от дом. Който ти се доверява безапелационно и който ти дава условията да работиш свободно и безкомпромисно. Благодаря ти, Кръстю Кръстев, че правиш този театър за мен като повече от дом. Благодаря на Александър Секулов за това, че всеки път ни повежда в абсолютно непознати светове и го прави с куража на обезумял завоевател, просто защото много вярва и защото е мъж с огромен кураж. Благодаря на целия екип на „Коприна”. Това беше едно приключение, което се сбъдна и то наистина се сбъдна абсолютно безкомпромисно. Един от спектаклите, които съм направила най-безкомпромисно”, каза Диана Добрева и благодари на всеки един, който е участвал в създаването на „Коприна.
За „Най-добро представление” бе обявено "Опашката" от Захари Карабашлиев на Драматично-куклен театър "Иван Радоев" - Плевен.
С Голямата награда за цялостен принос към театралното изкуство бе отличена великата Цветана Манева.
ПОБЕДИТЕЛИТЕ В ОСТАНАЛИТЕ КАТЕГОРИИ:
Изгряваща звезда
- Сдружение "СУМАТОХА" за "Въпреки живота, всичко е любов" по Виктор Пасков - Драматичен театър "Рачо Стоянов"- Габрово
Поддържаща женска роля
- Лили Шомова за ролята ѝ на Кристин в "Госпожица Юлия" от Аугуст Стриндберг - Общински културен институт Театър "Възраждане"
Поддържаща мъжка роля
- Юлиан Вергов за ролята му на Иван Вазов в "Народът на Вазов" от Александър Секулов - Народен театър "Иван Вазов"
Моноспектакъл
- "На Живо" по текст на Яна Борисова, режисьор Димитър Коцев-Шошо, сценография Никола Тороманов-Фичо, композитор Милен Кукошаров, с участието на Александра Сърчаджиева и Радена Вълканова - Продуцент "Контра план"
Водеща женска роля
- Мария Каварджикова за ролята ѝ на Пилар в "Една испанска пиеса" от Ясмина Реза - Общински културен институт Малък градски театър "Зад канала"
Водеща мъжка роля
- Малин Кръстев за ролята му на Мариано в "Една испанска пиеса" от Ясмина Реза - Общински културен институт Малък градски театър "Зад канала"
Още от категорията