Лучия Велева е родена в Пловдив. Възпитаник е на Английската езикова гимназия. През 1986 г. придобива степен „Магистър“ в Техническия университет в София със специалност „Радиотехника“. През 1998 г. завършва магистратура по бизнес администрация - MBA от INSEAD във Франция. От 1995 до 1997 г. работи като мениджър обучение в проекта „Sofia Train PHARE” с участието на 7 бизнес училища от Европа, управляван от SDA Bocconi. През 2000 г. е експерт в проекта DELPHI Tacis в Русия. От 2001 г. се установява в Италия със семейството си и работи по проекти за професионално обучение, финансирани от Европейския социален фонд. През 2007 г. учредява фондация „Кураж”, с която участва в транснационални проекти по Европейски програми в областта на образованието и социалната сфера – „Човешки права и гражданство”, „Европа за гражданите”, „Леонардо да Винчи”, „Еразмус плюс”, „Еразмус Спорт”.
През януари 2019 стартира сайтът www.got2see.eu , в който жители на Пловдив и Матера могат да публикуват предложения за гости на градовете европейски столици на културата.
Пловдивчанката е семейна и има две деца. Нейният съпруг Алберто Бонисоли е министър на културата на Италия, пише PlovdivTime.bg.
- Лучия, бяхте част от откриването на инициативата Европейска столица на културата и двете държави домакини на инициативата, но сякаш стартът в двата града беше с различен тонус. Матера бяха обединени, Пловдив – не. Как видяхте вие двете церемонии и защо в родния Пловдив сякаш не се усети мотото „Заедно“?
- И други хора ми зададоха същия въпрос след откриването в Матера. Според мен българското общество като цяло се държи като тийнейджър – търси себе си, не се харесва, няма самочувствие, отрича всичко... Реакцията на граждани и медии по повод откриването в Пловдив беше да критикуват, отричат и да изключват себе си като фактор, който има значение. Имам чудесен пример с двете ми дъщери, по-малката е на 14, а по-голямата на 20, и разбирам експлозията на негативни емоции в определена възраст. Демокрацията в България е само от 30 години, твърде кратък период за да постигне своята зрялост. Вярвам, че обществото ни ще порасне бързо, поради голямата мобилност на младите хора от България към Европа и от Европа към България. Говоря не само за българи, които се завръщат в родината.
В Матера подготовката и реализацията на церемонията по откриването беше заедно – жителите на града заедно изработиха 2019 осветителни тела от рециклирани материали, които осветиха хълмовете от каменни къщи. 2019 музиканти от Матера, Италия и Европа заедно откриха церемонията в Кава дел Соле (Кариерата на слънцето). Организаторите в Матера знаят, че ако населението изпълнява главните роли в представлението, няма как да не е съпричастно.
Матера е четвъртият италиански град домакин на Европейска столица на културата, Пловдив – първи в България. Трябва да приемем, че може да липсва опит в организиране на събития от подобен мащаб.
- Матера кани Европа и света с посланието „Отворено бъдеще“. Какво се крие зад него? От какво е провокирано и каква е неговата крайна цел?
- Матера има какво да каже на света. Градът за по-малко от век е претърпял болезнена трансформация и жителите му са успели да превърнат болката в сила и бедността - в развитие. Хората в Матера не са били сами в тази битка. Италианската държава застава зад каузата на Матера и днес с право политическият елит и италианците се гордеят с Матера.
Не е важно колко хора участваха в тържествената церемония в Матера, а защо тези хора бяха толкова щастливи. Един от местните жители поздрави съпруга ми с думите: „Г-н министър, аз 48 години съм в Матера и това, което се случва днес, е невероятно”. Невероятно е, че хората на Матера са запазили сила на духа и са оцелели в битката за живот (прочетете историята на града под интервюто) благодарение на вярата, любовта, отдадеността си и способността да правят компромиси в името на бъдещето. Именно това е тяхното послание към Европа.
- В началото мнозина бяха скептични, когато Матера бе обявена за победител. Как успяха да променят настроенията на италианската общественост жителите на града и организаторите на събитието?
- Знаете, че политическият живот в Италия претърпя резки промени през последните 6-7 месеца. Финалната подготовка по Матера Европейска столица на културата се случи точно в този период и ентусиазмът за положителни промени зарази голяма част от жителите на града, организаторите и италианската общественост като цяло. След церемонията по откриването всички отзиви бяха положителни, никой няма интерес да говори зле за Матера. Президентът, премиерът, министрите, организаторите са единни – Матера трябва да бъде пример, че италианският юг има шанс за развитие и един от пътищата за развитие е културата.
- Споделихте в един свой пост в социалните мрежи, че в италианския град голяма част от инфраструктурните проекти не са завършени, но никой не се е вторачил в тях. Разкажете малко повече за тях и на какъв етап са?
- Едни от важните инфраструктурни проекти в Матера са свързани с улесняване достъпа до града по шосе и железопътна линия. И двата проекта не са започнати... Най-вероятно ще бъдат изпълнени няколко години след 2019-а, но това не помрачи старта на Матера-Европейска столица на културата.
Конферентната зала в Кава дел Соле, например, е проект реализиран в последния момент със средства от италианското Министерство на културата, за да компенсира забавянето на друг проект. Преди 6 месеца залата, в която премиерът Конте и кметът на Матера поздравиха гостите, е била пасище за кози...
- На трибуната на откриването в Италия присъстваше целият политически елит на страната. Всъщност участието на държавниците какъв знак дава на обществеността? Вие като пловдивчанка как изтълкувахте липсата на първите мъже на държавата?
- Участието на политическия елит дава знак за значимост и обединение. Именно културата и инициативи като Европейска столица на културата са средство за комуникация между хора, които говорят на различни езици (в пряк и в преносен смисъл на думата) и могат да допренесат за обединение чрез общи ценности.
Защо първите мъже на България липсваха на откриването в Пловдив, най-добре е да попитаме тях. Годината, в която градът ни е Европейска столица на културата, тепърва започва и аз вярвам, че те ще участват в някои от многобройните прояви от програмата. За пловдивчани, а и за всички българи, е важно да чуят какво мисли българският политически елит за ролята на културата в развитието на обществото и за значимостта на европейските програми в тази сфера.
- Кои са най-любопитните събития в културната програма на Матера, които сте си избрала да посетите?
- Културният календар на Матера, както и този на Пловдив, е пълен с многобройни събития. Хубавото е, че в годината на Европейска столица на културата посетителят може да е сигурен, че през цялата 2019-а ще намери интересни събития, които да посети, и може да избира според това, коя е най-близката форма на изкуство до него. Ще има музикални, театрални, танцови, спортни, циркови и много други изяви – на всекиму според предпочитанията.
Хората в Матера ми разказваха с ентусиазъм за празника на Мадона дела Бруна, който се провежда ежегодно на 2 юли. Празникът започва в 5 часа сутринта и хиляди хора се събират, за да участват в шествие с голяма колесница, изработена от папиемаше. В края на празничния ден - късно вечерта, колесницата бива разрушена и всеки участник взима къс от нея, който пази ревностно до следващата година. Този обичай е от столетия и не е акцент в програмата на Матера 2019, но е в сърцата на хората. В годината на Европейска столица на културата местните жители споделят най-светлите си празници и традиции с гостите на града. В Пловдив също има такива.
В краткото време, за което бях в Матера, успях да видя две изложби, които силно ме впечатлиха. Едната е със стенописи от ХII век в Палацо Ланфранки. Стенописите са били откраднати от немски ценител и възстановени с личната намеса на кмета на Матера и специалната полиция за защита на културното наследство. Изложбата е интересна и ценна, както с художествената си стойност, така и със съдбата на стенописите.
Втората изложба,” Ars Excavandi”, е много интересна и разказва историята на подземните градове като Матера със средствата на съвременните технологии. Това я прави лесно достъпна за посетители от различни страни и на различна възраст. Хипогеалните градове са чудесен пример за бъдещето на планетата. Можем ли да се научим да проектираме градовете на бъдещето или живота на друга планета като изследваме разкопки от векове? Важно послание от изложбата е и респектът към природата. Пример е системата за събирането и съхранението на водата като източник на живот, капка по капка, в цистерни под земята, както това са правили жителите на Матера хилядолетия наред.
- Кой магически страни на този град ще открият туристите и какво им препоръчвате да видят, посещавайки културните събития?
- Непременно се разходете по уличките с множество стъпала (забравете елегантните си обувки в къщи) и влезте в някоя от пещерите -кафене или ресторант, или резервирайте стая в хотел пещера. Помислете си какъв е бил животът в тези пещери без ток, канализация и с много оскъдна вода. И си обещайте поне месец да не се оплаквате и мрънкате за битови неудобства. След месец най-вероятно ще свикнете да не се оплаквате.
Кава дел Соле – сцена на открито създадена в кариера за каменни блокове. Същата беше използвана за церемонията по откриването на Матера ЕСК и прие десетки музикални групи с общо 2019 музиканти. Кава дел Соле ще бъде място на много събития от културния календар, но е и чудесен пример за създаване на център за културни срещи без изливане на големи количеста бетон.
Бях само два дни в Матера, но си обещах, че ще се върна през април и лятото, за да се заредя с още положителна енергия от това магическо място.
- Кои събития ще препоръчате на вашите италиански приятели, а и самата вие сте избрала да посетите в Пловдив?
- На всички мои италиански приятели казвам – трябва да видите Пловдив, трябва да почуствате атмосферата на града. Кои събития от програмата ще посетят зависи от тях – Opera Open, Hills of Rock, One Dance Week, фолклорен фестивал и много други. Много от гостите ще бъдат в Пловдив за седмица или 10 дни. Невъзможно е да посетят всичко, което ги интересува, но ще усетят атмосферата и ще имат желание да се върнат отново в нашия красив и духовен град.
В Пловдив се връщам често и съм у дома. През 2019 планирам да бъда още по-често.
- Знаят ли италианците за Пловдив, интересуват ли се от града и ще го посетят ли?
- В Пловдив има италианска общност, като и българска в Италия. Тези хора са най-добри пиари на Пловдив. В последно време медиите в Италия отразяват възможностите за почивка и работа в България и това също помага. Повечето италианци са чували за Пловдив, но не знаят защо Пловдив е избран за Европейска столица на културата. Нашата задача е да разкажем и предизвикаме любопитството им, за да го посетят. Италианците, които посещават Пловдив, са очаровани. Имам позната италианка, която работи в сферата на сценичното изкуство, и още при първото си пътуване до Пловдив се замисли да купи жилище в Капана.
- В откриващото събитие видяхме, че двете столици си партнират по страхотен начин, ще успеят ли и се получи ли и такова преливане на туристи?
- Определено. Много положителна роля в това партниране имат Български Културен институт в Рим, Институтът за италианска култура в София, двете фондации „Пловдив 2019” и „Матера 2019”. Частица принос има и фактът, че италианският министър на културата в дома си е малцинство – сам срещу 3 българки .
В момента разработваме сайт www.got2see.eu, в който жители на Пловдив и Матера могат да публикуват предложения към гости на двете европейски столици на културата, за да разкажат за своя град, любимите си места и занимания. Инициативата е без финансиране от програмите.
- Какви са очакванията на жителите на Матера за това, което ще се случва през годината?
- Ще си позволя да цитирам съпруга ми, който каза: “Откриването на Матера-Европейска столица на културата е като премиера в Ла Скала. Лесно е да привлечеш публика за първия спектакъл, по-важно е да я задържиш след стотния.”
За Матера 2019 година е само начало, много по-важно e какво ще се случи след 5 или 10 години. Матера ще бъде пример за италианския юг за това, как културата води до развитие и как един град може да се трансформира от крайно беден и изостанал в пример за Европа.
- А вашите спрямо Пловдив?
- Бих казала същото за Пловдив. Важно е какво ще се случи през 2019 година, защото Пловдив носи отговорността да бъде първият български град Европейска столица на културата. Не трябва да спираме с 2019 г., а да гледаме напред. Градът вече претърпя трансформация след 1989-а и особено през последните 5 години. Нека преди някой да започне да критикува, да се замисли. Да намери снимки/прояви на града от миналото и днес и да ги публикува. Да избере тези места/прояви, които показват развитието към добро, а не към упадък. Защото положителните послания дават енергия и заразяват! Негативните послания предизвикват апатия, демотивират и спират развитието. Аз избягвам негативните хора. А вие?
Накратко за тези, които искат да знаят историята на Матера:
Камъните (пещерите) на Матера са обитавани от хиляди хора до 1952 година в пълна мизерия - без електричество, без канализация, с малария, със смъртност на новородените - 463 на 1000! В пещерите съжителствали животни и хора с много оскъдно количество вода... Представете си хигиенните условия! В сравнение - порутените къщи в Столипиново са лукс - има поне светлина и вода!
През 1952 година италианското правителство издава специален закон, с който задължава изселването на 17 000 жители на Матера от камъните/ пещерите. Държавата подарява на пещерняцитe общински жилища и пещерите стават държавна собственост и са необитаеми до 70-те години на 20 век.
Сегашният кмет на Матера Рафаело Де Руджери е един от първите, който купува камък /пещера през 1969 година и я прави свой дом! От този момент жителите на Матера, с помощта на държавата съживяват камъните! Днес нощувката в един от камъните/пещерите струва до 150-180 евро на вечер и казват, че повечето хотели са вече заети до края на годината.
Фотографии: Личен архив и фотоси от фейсбук страницата на Matera 2019
Още от категорията
Костадин Кисьов за „Старинен Пловдив”: Нехайно управление и некадърни реставрации