
Огромен скандал се пече в сценичните изкуства – театри, опери и симфонични оркестри са на прага да спрат дейност или да предприемат драстични съкращения. Причината е орязване на бюджетите на институциите за 2025 година с 29 процента от страна на Министерство на културата. Петък вечер, в извънработно време, директорите са получили писмо от ведомството, което ги информира с какви средства разполагат и изисква от тях разчет на разходите с абсурден срок в понеделник. На непредставилите такъв бюджет ще им бъде спуснат служебен.
Всички ръководители на културни институти са в ступор, защото според собствените им разчети в най-добрия случай парите ще стигнат до септември и то само за заплати и режийни.
Първа за сериозния проблем алармира Флор Николова от Софийската филхармония.
„В шестия месец от 2025 г. държавните културни институти най-после получиха бюджета си за тази година. Разбира се, съвсем очаквано, парите ще стигнат в най-добрия случай до края на септември и то, само ако ограничим всички плащания, освен заплати и режийни. Благодарим, Министерство на културата“, написа тя.
Със свое официално становище по повод орязаните бюджети реагира и Асоциацията на работодателите в театралната област – текст, който поместваме по-долу.
В гилдията са силно притеснени дали държавната културна мрежа ще може да продължи да изпълнява функциите си – да предоставя културен продукт на обществото.
Днес разговорите около бюджетите на културните институти продължават, а утре в Министерство на културата се свиква работна група от няколко избрани директори и съсловните организации, която да започне изработването на нова методика за финансирането на театри, опери и оркестри.
ДЕКЛАРАЦИЯТА НА АРТО
От името на Асоциацията на работодателите в театралната област (АРТО) изразяваме своята загриженост и категорично несъгласие с редица административни действия и политики на Министерството на културата, които сериозно компрометират възможността за устойчиво и отговорно управление на държавните културни институти в областта на сценичните изкуства. АРТО изразява пълна солидарност с изразената позиция на Асоциация на куклените театри „АКТ-УНИМА, България“. Споделяме не само тревогата, но и призивите им за спешно преосмисляне на текущите политики и подходи на Министерството към сценичните изкуства.
Недопустими ултимативни срокове и липса на оперативна прозрачност
Получаването на официални писма в края на работния ден в петък, със срок за отговор до понеделник, при отсъствие на необходимите документи и формуляри към момента на изпращане, е не само административно некоректно, но и блокира нормалния процес на работа. В условията на заплаха от служебно разпределение на бюджетите, театрите са поставени в ситуация на принудително съгласие – без реална възможност за корекции или отстояване на обосновани параметри. Това противоречи на принципите на добро управление и съвместна отговорност между ръководствата на институциите и държавната администрация.
Неясни и неприемливи параметри на плановите бюджети за 2025 г.
Предложените планови бюджети съдържат сериозни разминавания със законовите разпоредби и финансовата логика. Изчисленията очевидно се базират на реалното изпълнение за 2024 г., като допълнително са редуцирани приходите и субсидията. Това изкривява непропорционално тавана за до 120% допустима субсидия. При някои театри субсидиите са изчислени на база разходни коефициенти под нормативно определения минимум. В тази връзка напомняме, че разпоредбите на Постановление №88 от 1 юни 2023 г. определят минималните стойности на разходния стандарт, които не са спазени! За много от институтите средния коефициент на ЕРС е под минималния в постановлението! Тези несъответствия правят предложените бюджети не просто ограничени, а реално неизпълними.
Непълно финансиране на полагаемите приходи и субсидии
Силно възразяваме срещу предложението за изплащане на едва 95% от реализираните приходи за 2024 г. и около 71% от полагаемата субсидия. Това е в остър контраст с досегашната практика и с указанията в писмото от миналата година. Директорите досега за формирали своите бюджети на база 100% изпълнение, както е било валидно в предходните години, и получаването на различно структурирани планови бюджети в средата на годината заплашва сектора с колапс.
Акумулирани задължения от 2024 г. и двойно натоварване през 2025 г. Неразплатените разходи от 2024 г. и прехвърлянето на задължения в 2025 г., без предвидено допълнително компенсиране, водят до реална ситуация, при която театрите на практика финансират едни и същи разходи два пъти. Това допълнително влошава бюджетните аномалии и поставя под въпрос изпълнението на основните им дейности в рамките на текущата година.
Липса на информация за целево и програмно финансиране на фестивали
Към момента няма яснота дали ще бъдат проведени конкурсни сесии по програми за фестивали и значими културни събития, нито дали ще бъде осигурено целево финансиране. В много случаи вече са започнати преговори с международни артисти и партньори, които се базират единствено на добрата репутация на съответните институти. Отсъствието на потвърдени ангажименти сериозно застрашава провеждането на събития през 2025 г. и поставя под риск имиджа на страната като надежден културен партньор.
Остра нужда от административен капацитет и достойно възнаграждение
Сериозен проблем е и трайният недостиг на експертен състав в дирекция СИХО, който се отразява негативно върху комуникацията с театрите и забавя административни процедури. Призоваваме за спешно попълване на щата на дирекцията. Допълнително алармираме за нуждата от преразглеждане на възнагражденията на директорите на ДКИ, тъй като настоящите нива подкопават управленския капацитет и създават реална опасност от задълбочаване на кадровата криза.
В заключение, настояваме да преразгледате плановите бюджети, изпълнението на които ще наложи съкращения на персонала на държавните културни институти. Директорите на ДКИ се борят за повишаване на възнагражденията в сектора от години. Спуснатите планови бюджети водят до намаляването на ФРЗ, което е възможно само чрез редуциране на щатния персонал!
Убедени сме, че единствено чрез открит диалог, прозрачност и сътрудничество може да се гарантира стабилността и устойчивото развитие на държавните културни институти. Оставаме в готовност за конструктивен разговор и работещи решения в полза на цялата система на сценичните изкуства.