Приглушена светлина, прожектори, които всеки момент ще огреят сцената и суетня като в задкулисно пространство преди началото на спектакъл. Такава беше обстановката в минутите, оставащи до началото на поредното събитие от Поредицата „Успешните” в Club Fargo, в която гост беше не кой да е, а Веселка Кунчева – режисьор с доказан принос към развитието на седмото изкуство у нас заради проекти като рок операта „Исус Христос Суперзвезда”, танго операта „Мария от Буенос Айрес”, „Последният човек” по Оруел, „Дама Пика” и други. Модератор на събитието беше Лили Бързева, от Държавна Опера – Пловдив, която откри разговора с признанието:
„От около две години с Веселка сме колежки в Опера Пловдив, където тя стана щатен режисьор и, когато се случи да сме заедно зад кулисите, следваме винаги един наш ритуал – аз говоря, а Веси само потвърждава казаното с „Да”. Така ще протече и днешната ни среща,” – сподели Бързева. А после разкри, че макар форматът да се казва „Успешните”, всъщност разказва историята на успяващите, които не са престанали да следват своята посока.
„На български може да се каже и „Оцеляващите”” – пошегува се Веселка Кунчева. А след това разказа, че майка й е строителен инженер, а баща й военен, но и двете професии нямат много общо с изкуството, по пътя на което са поели тя и брат й – хореографът и шампион по спортни танци Явор Кунчев. Затова няма закалката на поколенческата традиция. Неслучайно обаче разговорът започна именно от този въпрос - в залата присъстваха деца от школата по актьорско майсторство към Общински детски комплекс, които, вдъхновени от „По ръба на небето”, бяха дошли на срещата, за да научат тъкмо за началото на пътя. Освен това сред публиката имаше и представители от Куклен театър-Пловдив, Опера-Пловдив и колеги от Габрово, пред които Веселка Кунчева разказа:
- Преди да запиша „Куклена режисура”, следвах „Оперно пеене”. Но там не ми се получиха нещата. Редовно репетирах с басите, макар да учих сопран, но той ми беше много висок. Освен това преподавателката ми владееше само сопрано и затова се наложи и аз да го уча. Иначе използвах всяка възможност да загрявам с басите.
- Значи си избрала да не бъдеш на сцената, а да работиш на нея по косвен начин – като бъдеш режисьор. И на мен ми е много интересна работата ти с творческото его, което едновременно води напред, но и понякога може да спъва. Как успяваш да го контролираш?, попита Лили Бързева.
- За мен това са различни видове его. Едното е нуждата да се изявиш директно на сцената през тялото и душата си. А другото е да използваш по-скоро мисълта и фантазията си, за да подтикнеш по правилния начин екипът да пресъздаде историята пред публика. За мен режисурата е много по-вълнуваща от актьорското майсторство. А първият театър, в който по-късно започнах работа, беше Кукленият театър в Пловдив.
В разговора Лили Бързева разкри, че Веселка Кунчева, където и да работи, създава около себе си атмосфера, в която въвлича хората не само в процеса на работа, но и в собствената си енергия. Така екипът заприличва на малко семейство с обща цел, към която гледат всички. А според режисьорката каквото и да се случва в живота, човекът трябва да остане на първо място.
Още от категорията
Костадин Кисьов за „Старинен Пловдив”: Нехайно управление и некадърни реставрации