50 младежи от 5 държави ще се обучават в рамките на Академията за културен мениджмънт „Cultart“ в следващите две години. Мащабният проект на стойност 262 105 евро бе спечелен от екипа на фондация „Пловдив 2019“ по програма „Еразъм+“, сектор „Младеж“.
„Наши партньори ще бъдат 6 организации от 5 държави – България, Австрия, Гърция, Северна Македония и Италия. Фондация „Пловдив 2019“ ще бъде водещата и ще администрира процеса“, разказа водещият на проекта Виктор Янков. Той допълни, че пловдивският екип е изключително горд, че Академията за културен мениджмънт „Cultart“ е заел 3 място сред над 120 кандидатстващи и е с най-голямо финансиране, а чрез академията фондация „Пловдив 2019“ ще продължи мисията си да надгражда капацитета в областта на културата и след годината, в която градът ни бе първата Европейска столица на културата.
Проектът представлява практическа образователна програма по управление на културни организации и събития, която ще се проведе в рамките на две години и ще обхване 50 културни мениджъра от България, Австрия, Италия, Гърция и Северна Македония. Целта на курсовете, разделени в 10 модула, е младите хора да повишат уменията и шансовете си за професионална реализация в творческия сектор. Обучителната програма е създадена от преподавателски екип на Университет Виена, като е ползван натрупания опит от образователната програма на фондацията – Форум 2019, благодарение на която за четири години бяха проведени десетки презентации, срещи и обмяна на опит на артисти от страната и чужбина.
В следващите две години 10 млади българи, заедно със свои връстници от Северна Македония, Гърция, Италия и Австрия ще се обучават на място, за да получат практически знания в мениджмънта на културни събития и проекти. Те ще посещават съответните държави и в рамките на 5 дни ще се превърнат в част от работния процес на различни организации.
В България те ще се обучават с организатори на различни фестивали, в Италия – архитектура и дизайн, в Австрия – визуални изкуства, в Северна Македония – занаяти, в Гърция – пърформативни изкуства.
Академията стартира в началото на следващата година и ще покрива целия спектър на творческите индустрии – фестивали, галерии и музеи, театър и танц, дизайн и архитектура, нови занаяти. Младежите ще преминат курсове за културни иновации, бизнес и предприемачество в творческите индустрии, управление и администрация на културни институции. В програмата им са заложени още и базисни дисциплини като маркетинг, медии и комуникация, създаване на бранд, умения за презентации и социално предприемачество.
Кандидатстването на желаещите да се включат ще става с отворена покана, която ще бъде обявена от всяка от партньорските организации.
„Ние сме избрали варианта освен CV, кандидатстващите на покажат потенциала си с разрешаването на конкретен казус“, обясни Виктор Янков. Той допълни, че отворената покана ще бъде обявена през февруари.
Всички образователни модули са с практическа насоченост и по тази причина младите хора ще работят по актуални проблеми в културния сектор, ще разработват бизнес планове, проекти и стратегии за развитие след Ковид -19.
„Културният сектор в участващите държави е силно засегнат от здравната криза и това е още една от причините обучаващите се да погледнат към темата за възстановяването след края ѝ“, каза още Янков.
Предвижда се „Cultart“ да има и първата в България стартъп платформа за финансиране на културни проекти и организации, отворен достъп до видео лектории, курсове и упражнения.
В проекта „Cultart“ участват 6 организации от 5 държави. Освен водещата „Пловдив 2019“ в консорциумът са и Clearly Culture – Виена и екипът от експерти създал магистърската програма по Културен Мениджмънт на Университета във Виена, също Търговско- промишлена камара на град Лече, Италия, „Алианс за иновативни практики“ – България, „Еду-център“ – Скопие, Северна Македония, „Международен център за устойчиво развитие“ – Йоанина, Гърция.
„В началото на нашия управленски мандат, когато изпращахме 2019 г., стоеше въпросът – а сега накъде, каква да бъде функцията на фондация „Пловдив 2019“. Решихме да се съсредоточим в две направления, в които сме силни – умението ни да програмираме, реализирано със средствата от наградата „Мелина Меркури“ , и привличането на европейски средства по проекти, свързани тематично с Европейска столица на културата. Радвам се, че усилията на екипа на фондацията са успешни и този проект го доказва“, каза зам.-кметът по култура Пламен Панов. Той допълни, че в рамките „Cultart“ „Пловдив 2019“ ще продължи да работи активно с партньорите си през годините като университетите и културните институции под тепетата.
Панов разкри, че следващата голяма задача за екипа на фондацията ще бъде да изготви кандидатстването на Пловдив за финансиране по Плана за възстановяване.
Експертите от „Пловдив 2019“ заедно със зам.-кмета бяха част от екипа, който изписа цялостната концепция на България по отношение на сектор култура. В него се включиха и специалисти от Варна, Габрово, Бургас и София.
Както PlovdivTime писа, в Националния план на страната ни има заложени средства на стойност 40 млн. евро, които да подпомогнат сектора в следващите две години за преодоляване на последствията от Ковид кризата.
Още от категорията