Авторитетният театрален режисьор, сценограф и художник Петринел Гочев се включи в дискусията за необходимите и належащи промени в системата на финансиране и функциониране на сценичните изкуства. Гочев има опит и като театрален директор:
"ЗАЙЧЕТА-БАЙЧЕТА! За тези проблеми в театъра, пред които немеем, чийто резултат виждаме сега, се алармира от доста време! Срастването на фирми за всякакви дейности с държавните структури, производството на частни представления под навеса и финансовата защита на бюджетирани юридически лица е стар тумор. Приютените "частни" екипи в театрите са стара травма. Всичко това го знаем всички от сценични изкуства.
Порочната методика която поражда управленски чудовища е видима от повече от десетилетие. Събирани са какви ли не предложения за стратегии, прецизни и съобразени със спецификата на дейността сценични изкуства. Срещите с комисията по култура, срещите с депутати, обсъжданията на закони за меценатството, за даренията, за какво ли не, са толкова много, че активността и вярата, че ще се работи по преконструиране на дейността и приемане на Национална стратегия за култура, отдавна ги няма.
Непрекъснатото почване отначало на "обществения разговор" е наистина демотивиращо, защото всичко остава на самотек по старому и резултатът е този. И един от най-отчайващите феномени е хвърлянето на дейност сценични изкуства в обсъждането и от хора, които нямат никаква идея как работи една такава машина като театралната сграда. Пагубно! Все едно да хвърлиш на невежа решението да сменя партии и инструменти в музикална партитура или да обяснява, че симфония може да се изпълни и с десет души.
Всичко което се случва не е симптом на нищо. То е ясен и предвидим резултат от псевдо пазарни принципи приложени към непазарна дейност. Псевдо, защото приложени към непазарна среда стават недействащи, а разболяващи. Непазарна, защото има установени, описани икономически зависимости, които се и изучават от студентите в академията още във втори курс. И най-голямото зло е, че тази системка разрушава работния морал, адекватността и човещината на 90% от управленското, директорско съсловие, а оттам надолу всичко става леш. Това, което трябва да се предприеме, е осветляване на пълната конкретика на за всеки отделен случай.
Изрязване на метастазите на нарушенията и вземане на законодателни решения по ПРЕДЛОЖЕНИЯ от СПЕЦИАЛИСТИ от работещите, а не от организации били те съсловни. Организациите имат свои цели, които не съвпадат често с работата на терен. Организациите работят в офис, а не по чигите, пропадалата и сцената, па камо ли в железарско ателие или шивалня. Така или иначе трябва да има работа на оперативни малки групи, които да конкретизират решения по проблеми. Така да се каже създаване на материал за обсъждане. Защото сега ще се повтори и потрети общественият вой срещу държавния театър. А той е изключително добра система, което се и вижда ясно от това, че е налазен от псевдо частния сектор.
Разбира се всичко това ще е с непредвидими последици заради избори, смяна на властта, или оставане в режим на техническо управление в служебен кабинет.
На снимката - МАЙСТОРИ в сценичните изкуства УМУВАТ как да оправят батака до който са ги докарали. В ролите: Стоян Пепеланов, Иван Юруков, Гергана Змийчарова и разбира се великия Петринел Гочев. Както е казал поетът " Мъдруваха бащите вкъщи: Така било е и ще бъде...А ние плюехме намръщено на оглупялата им мъдрост."
Още от категорията
Костадин Кисьов за „Старинен Пловдив”: Нехайно управление и некадърни реставрации