Петър Влайков се представи изключително успешно на конкурса за директор на Пловдивския куклен театър и получи високи оценки от комисията, сформирана от специалисти от МК, професионални и работодателски организации.

Новият стар директор очерта четири основни акцента, върху които ще се съсредоточи в следващите години - изграждане на филиал на театъра в район „Тракия“; брандиране на културния институт - създаване на марка еталон за качество и то не само на регионално ниво; отваряне на театъра в международен план много по-активно и подновяване и цялостно преструктуриране на начина, по който работи маркетинговият отдел.

По време да свободния разговор с журито Влайков посочи, че ще се опита с разнообразни събития да потърси решения на наболелия проблем за всички български театри да намерят добри професионалисти за подсилването на техническите служби и ателиетата.

„Това е болезнена тема. Всички сме наясно, че България, която има забележителни достижения в кукленото изкуство, сега се превръща в държава, която не може да осигури ресурс за кукломайстори. Работим през серия работилници заедно с Националната гимназия за сценични и екранни изкуства. Партнираме си и с АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“, където също се изучава сценограхия. Надяваме се в съвместната работа да събудим интереса към изработването са кукли. През 2026 г. предвиждаме в рамките на уличния ни фестивал да се проведе работилница с колегите от Файъртер за изработка на големи кукли. Ще поканим и кукломайстори от ателиетата на други театри“, каза Влайков и посочи, че ще се търсят успешни партньорства за обучение със специалисти от скандинавските страни и Унгария, където има силно развити традиции в занаята.

Директорът представи и цялостния си художествен план за 2026 г. Добрата новина е, че Веселка Кунчева се завръща на сцената на Пловдивските кукли и ще постави „Крал Лир“ от Уилям Шекспир.  Тя се завръща в театъра, който даде началото на успешната ѝ кариера и започва да репетиции в началото на юли. Премиерата е планирана за края на септември.

Драматизацията е на Полина Христова,  сценографията, куклите и костюмите са на Мариета Голомехова, музиката – на Милен Апостолов, хореографията -  на Явор Кунчев.

Премиерата ще бъде предшествана от един изключително интересен уъркшоп за произнасяне на Шекспиров текст, който ще бъде воден от Стерре Майер – професор и завеждащ департамент „Глас“ в Mountview London Drama School.

Майер е завършила Inholland Conservatoire в Нидерландия, а после магистърска степен по вокално пеене в Guildford School of Acting. Работи като преподавател по вокално изкуство и режисура в театрални институти в Южна Корея, Румъния, Коста Рика, Мексико и Румъния, както и в Тhe Central School of Speech and Drama and the Guildford School of Acting. Работи и като треньор в продукции на Guildford Shakespeare Company.

Първият проект обаче за 2026 г. ще има своята премиера на 10 февруари. Става дума за детски спектакъл с работно заглавие „Изчезналото кралство“.

„Автор на драматургичния материал и режисьор е Ева Кьосовска, сценографията и куклите са на Крум Крумов, а музиката – на Пламен Мирчев-Мирона.  Представлението е насочено към възрастова аудитория от 4 до 7 г. Това е наш съвместен проект с Природонаучния музей, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост. Ще разкажем историята на застрашените дропла и зубър, които с помощта на специалистите вече започват да се завръщат в естествените си хабитати. В тези места ще влезе смело детенце, което обаче трябва да се изправи пред лошия Смракус“, разказа новоизбраният директор на Кукления театър Петър Влайков, който ще ръководи Кукления театър през следващите 4 г.

Програмата, която той представи на комисията по избора му в Министерството на културата, продължава традицията да има заглавия и за най-малките.

„Ам бубата!“ е с предвидена премиера на 10 март.2026 г. Драматургичната основа на куклен театър за бебета 6 м. – 3 г. е  на Галя Савова. Сценографията и куклите са дело Стефанка Кювлиева, а музиката – на Петя Недева. Поредицата от бебешки представления, които пловдивските кукленици наложиха в програмата си, се радва на огромен интерес и все повече родители водят малките в съвсем невръстна възраст.

Пловдивската трупа пристъпва и към първата си мащабна международна копродукция съвместно с FeiHanzi Shadow Puppet Company от Пекин (Китай). Спектакълът „Mountain Spirit” („Планински дух“) е по китайска легенда. Тя ще бъде поставена от режисьорите от Пловдивския куклен театър Ева Кьосовска и Веселин Бойдев с китайски актьори. Китайски творци ще изработят и сценографията, куклите и музиката.

„Репетициите ще вървят в Пекин, където ще е първата премиера, а на 21 март – Международния ден на кукления театър, е планувана и в Пловдив.  Предвиждаме в последствие да имаме и наш състав, за да може представлението да пътува както в България, така и в Европа“, разказа Петър Влайков.

Последната предвидена за 2026 г. премиера е „Принцесата и граховото зърно” по приказката на Ханс Кристиян Андерсен. Тя е планувана на 10 ноември 2026 г. Драматизацията е на Елица Матева, сценография и кукли - Невена Василева, музика - Павел Цонев. Матева е откритие на Борсата за млади режисьори, която се проведе в Пловдив по инициатива на АктУнима.