40 процента от 30 000 зрители на фестивала Opera Open са били международна публика през 2019 г. Това обяви директорът доц. Нина Найденова. Тя допълни, че дори в пандемичната 2021 г. цифрите показват, че 25 процента от публиката е пътувала от чужбина специално за фестивала.
„Всеки от тези зрители е изхарчил около 600 лв. и останал за два дни в Пловдив. Това е и принос към икономиката на града. Разглеждат забележителности, музеи”, каза още Найденова по време на пресконференция, на която отчете втория си мандат като директор на Държавна опера-Пловдив.
Това е резултат от дългогодишна политика, която тя и екипът ѝ се опитват да реализират в музикалната институция под тепетата.
„Поехме операта през октомври 2013 г. Минахме през едни сложни години след сливането на двата института – Опера и Филхармония. Не разполагахме с достатъчна материална база, бюджетът постоянно не достигаше. Целият първи мандат бе насочен към задачата да докажа, че институцията ни е нужна на Пловдив”, разказа още Нина Найденова.
През втория – от 2017 г., голямата задача била да се научат да развиват проекти и кулминацията на този процес е през 2019 г., когато чрез спечеления във фондация „Пловдив 2019” проект и с подкрепата на Община Пловдив бяха реализирани мащабни продукции с международни артисти. Под тепетата гостуваха 200 артисти на световно ниво.
„Управлявахме проекти на стойност близо 1 200 000 лв. Това изискваше капацитет, но се справихме и създадохме знакови продукции. В годините до 2022-а разгърнахме жанровете, които обхваща програмата ни както във фестивала, така и през сезона – музика, поезия, изобразително изкуство, съвременно изкуство, танц. Изпълнихме с изкуство нови пространства – Голямата базилика, галериите на Пловдив, Бунарджика и Пеещите фонтани. Превърнахме се в добри партньори на всички фестивали, които се организират в Пловдив”,припомни Найденова.
Голямата гордост на екипа ѝ е това, че публиката на феставала Opera Open e предимно млада.
„Нашата следваща цел е да въведем в операта всички тези 80 000 студенти, които учат в Пловдив”, подчерта директорката на Операта.
Големите герои според ръководството са артистите и музикантите в трупата, които работят със самочувствие, благодарение на факта, че работят с авторитетни гостуващи артисти, които са вдигнали капацитета.
„Седем години получаваме отлични оценки от Министерство на културата. Представили сме пред публика 46 премиери в разнообразни жанрове. Имаме и детска академия Госпожа Опера, която всяка година обучава 50 деца. Оркестърът ни е един от най-големите в страната. Климатът в екипа е изключително плодотворен. Дори и във време на пандемия ние връщаме публиката”, каза още Найденова.
Зам.-кметът по култура Пламен Панов също похвали работата на трупата и подчерта, че Операта вече може да се похвали, че не се съобразява с тенденциите, а ги поставя.
„Преди бях само почитател на това изкуство, но от 2019 г. видях колко сложен е процесът на създаване. Радвам се, че винаги сме работили заедно. Възстановихме традицията да има концерти на Бунарджика, развихме като потенциална сцена Пеещите фонтани. Тази година сцената ще е още по-голяма, както и осветлението. Предстои откриването на обновената сграда на Градската художествена галерия в Стария град и се надявам Операта да се включи в него. Ще продължаваме да подкрепяме операта, ще подкрепим и екипа на доц. Найденова на предстоящия конкурс”, каза Панов.
Кирил Велчев от „Пловдив 2019” също подчерта, че от самото начало фондацията и екипът на Операта са работили заедно.
Диригентът Диан Чобанов също не скри задоволството си, че артистичната трупа се развива.
„Пандемията върна изключително талантливи музиканти у нас. Към екипа ни се присъединиха солистите Лия Петрова, Емануил Иванов, Дора Делийска и Кирил Пенчев. След 5-10 години ще бъде невъзможно да бъдат привлечени. В арститичния ни екип са маестро Емил Табаков, както и режисьорът Веселка Кунчева. Надявам се, че ни предстои един фестивал през лятото, който ще държи стандарт като големите форуми в Европа като този на Арена ди Верона”, каза Чобанов.
Нина Найденова допълни, че програмата на Opera Open отново включва 12 заглавия. С две изигравания се завръща знаковият „Орфей и Евридика” на Стефано Пода. Очаква ни и вълнуващ танцов проект, в който оркестърът на операта ще има силна роля. Става дума за балетният спектакъл „Ана Каренина” на хореографа Лео Муич. Тя подчерта, че големите проекти на фестивала се случват с неизменната подкрепа на „Пловдив 2019” и Община Пловдив.
Портфолиото на фестивала вече е гаранция, която помага да се водят преговори с големите имена на сцената.
Голямото предизвикателство за следващия екип начело на операта ще е и ремонтът на Концертна зала, отлаган в мандатите на трима министри.
„Участвахме активно в изготвянето на заданието. Включиха се 120 експерти. Залата ще бъде изключителна. Изготвен е специален проект за експонацията на паното на Димитър Киров. Стълбището във фоайето ще бъде от стъкло, за да се вижда. Ще бъде и осветено по подобаващ начин. Идеята на този проект е да се отвори Концертна зала към площадното пространство. Ца целта ще има и голям екран, на който публиката ще може да гледа. Предвиждаме и концерти на открито. Хубавото е, че тази зала е многофункционална и ще може да се ползва като сцена и от фестивали като One Dance Week. А ние ще продължим да работим паралелно на всички сцени”, каза Нина Найденова.
Тя подчерта, че ако спечели конкурса за директор на 10 февруари, ще работи през следващия мандат със същия управленски екип.
Още от категорията
Режисьорът Веселка Кунчева и началото на пътя към успеха