"Достъп до култура - това е най-съкровената ми кауза, която ме накара да се съглася да заема този пост. Искам да дам възможност и на най-малките деца шанс не само да влязат в музеите и театрите, а да имат възможност да бъдат артисти. Защото аз открих актьорската игра чак на 20 години и то в Щатите. В моя колеж просто ми се даде шанс да пробвам. Щях да уча Политология. Но всичко се промени, влюбих се в актьорската професия. Всички мои състуденти бяха на сцена от първи клас", каза министърът на културата Атанас Атанасов в предаването "120 минути" по БТВ. Той сподели, че голямата задача да се справи с предизвикателствата като мениджър и припомни, че за първи път се е опитал да го направи при спасяването на читалището в родното село на дядо му.

"Не знаех как се възстановява читалище, не знаех как се събират пари, но успях. А фестивалът там вече има своята история", каза Атанасов. Той подчерта, че ще използва добронамереността си като оръжие, но си дава сметка, че това не е достатъчно. Нужни са и други качества - кураж и много издържливост, умение да се напасваш.

"Трябва да добре да можеш да отбягваш ударите, които всеки ден са там, за да те гонят. Смятам, че добронамереността е едно добро начало. Нямам какво да губя", каза още той.

Атанасов не се съгласи, че Министерство на културата е блато, заразено с корупция, както твърди предшественикът му проф. Велислав Минеков, но със сигурност изглежда едно административно блато. Има проблеми, входирани от години, трупат се папки и няма никакво движение. И даде пример с жена от Харманли, която години наред сигнализирала с писма и жалби, че паметникът "Изворът на белоногата" се руши.

"Благодаря й на тази жена за упоритостта, за куража, за постоянството. Тя не се опитва да вдига телефона на министъра през други свои познанства, все България е малка и знам, че винаги има начин да достигнеш до него вместо да използваш каналния ред. Нашата главна задача е по такъв начин да се преструктурираме, че да предлагаме решения, а не да бъдем пречка", каза министърът на културата и допълни, че вижда и други нередности - вратички в законите, които трябва да се променят. Като друг пример за нередности той посочи сесия на Национален фонд Култура през 2020 г., която не е изрядна и в момента има дело, очаква се и доклад на Сметната палата. Атанасов обяви, че ще направи административна справка както за НФК, така и за Националния филмов център, където предстои да бъде избран нов директор.

На въпрос на водещия кои са били хората, които са го търсили не по каналния ред, министърът призна, че са както представители на гилдии, така и хора с интереси в сферата на културата и се пошегува:"Както са казали колеги на баща ми, който е доктор: честито докторе, сега ще разбереш колко братовчеди имаш".

Фокусът на работата на водения от Атанасов екип е голямата картина, а не малките детайли, защото "искаме след като си свършим работата, да имаме стабилна основа. Тогава тези малки детайли - единичните сигнали, които идват като лавина, да не отнемат 4 години, за да се разрешат".

Той не пое твърд ангажимент кога ще се решат неуредиците с българската киноиндустрия, която заради промените в Закона имаше нулева 2021 г.

"Запознат съм с проблема.Успях да говоря с продуцента на филма "Петя на моята Петя". Той ми нарисува картинката на създаването на един филм - а пътят е дълъг. Отнел е 8 години, после самият филм е заснет за 19 дни. Запознат съм с проблемите, промените в закона са станали много внезапно. Надявам се с избирането на нов директор на НФЦ най-сетне да се работи за една по-дълготрайна реформа", каза Атанасов. Той обеща организацията за избор на българския участник във Венецианското биенале да не се случва в рамките на един месец, провокиран от въпрос на Недко Солаков.

Новият министър на културата призна, че не всичко около заплащането на артистите е в ръцете на ведомството му, че има браншови и работодателски организации, които са част от сключването на браншови договор.

За свой коректив Атанасов посочи един кръг от хора около него, които винаги ще му кажат, ако греши.