Служебният министър на културата Найден Тодоров коментира за медията ни скандала с ареста на директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център-Разград Левон Манукян, който бе задържан за присвояване на средства в размер на 1 700 000 лв.
- Министър Тодоров, откога Министерството на културата знае, че има проблем в Театрално-музикален и филхармоничен център-Разград?
- Разбрахме го в края на миналата седмица. Като цяло в повечето състави в България напоследък (в последните 2 години) има перманентни, макар и не високи увеличения на фонд „Работна заплата” поради изравняването на заплатите в сектора, които бяха прекалено ниски. Знаете, че има браншово споразумение със синдикалните организации за повишаване на заплатите, за да се доближат до средните в страната, поради което отделни завишавания на фонд работна заплата ние ги възприемаме като реакция спрямо браншовия колективен договор.
Поради тази причина реално не е направило впечатление, че нещо може да се е случило в Разград, тъй като, пак подчертавам, на отделни периоди във всички културни институти се вдигат заплатите, което вдига и исканите пари. Трябва също така да се отбележи, че директорите са абсолютно автономни в това да променят заплатите и да назначават служители. Делегираният бюджет в тази му форма, в която е в момента, им дава абсолютното право да определят щатната бройка на института, в който работят, и заплатите в него, дотолкова, доколкото са в рамките на годишния си бюджет.
- Все пак как разбрахте, че има проблем?
- Почти по едно и също време получихме запитване от полицията и докладна записка от директора на финансовата дирекция на Министерство на културата за обезпокоителен списък с превишения на лимитите в плащанията за определени културни институции. В записката се посочваше, че някои институти са надвишили годишната база на определените разходи, на които имат право. Както знаем делегираният бюджет предполага вариране според приходите и съответно това променя и субсидията. Поради което самият годишен бюджет на институтите не е постоянна величина. И това, разбира се, е добра основа за проблеми. Този механизъм на финансиране по отношение на делегирания бюджет се опитвахме да го променим на няколко пъти. Тези, които са работили с мен миналата година, знаят, че още тогава направих опит в тази посока.
- Защо промяна?
- Причините са много, но най-важната е, че при тази система Министерството е абсолютно в невъзможност да разбере навреме какво се случва, преди да се извърши тримесечното преичисление. Просто такъв е механимът.
В същото време настоящата форма на перманентна промяна на бюджета води до разбалансирана политика и на директорите. Те не могат да направят дългосрочно планиране, понеже не знаят какви приходи ще имат и съответно с каква субсидия ще разполагат.
Най-фрапиращото е, че една затворена финансова система, каквато е държавният бюджет, финансира една отворена финансова система, какъвто е делегираният бюджет. Поради тази причина още през месец април започнахме работа върху възможна промяна на формулата за финансиране. И това, което се случва в момента, единствено доказа колко сме били прави.
- Какво предстои оттук-нататък?
- Ние първо искаме да разберем какво точно се е случило в Разград с подробности, поради което съм издал заповед за пълна проверка на института.
- Освободихте и директора…
- Да, към днешна дата съм освободил и директора. Ако всички съмнения се потвърдят, говорим не само за престъпление по смисъла на Наказателния кодекс, но и за неизмерими имиджови щети за целия сектор на сценичните изкуства.
Ще направим проверки и в още няколко допълнителни института, базирано на доклада на директора на финансовата дирекция, като се подготвяме и за цялостна проверка на сектора.
- Как е възможно да бъдат назначени 60 човека накуп в Разград? Защо е пропуснато това?
- Това не е било координирано с Министерство на културата. Пак казвам, директорът принципно има право да назначи 60 човека, в рамките на утвърдения си бюджет, но той трябва да уведоми министъра, което не се е случило. Да припомня, че разградският оркестър беше в изключително намален състав и принципно назначаването на 20-30 музиканти би се възприело като политика за възстановяването на оркестъра. От друга страна обаче ние сме наясно, че в момента няма такива кадри, така че те няма откъде да бъдат взети. Това е причината да разберем, че нещо нередно се случва.
- Нека уточним, вие кога получихте сигнал, че има нерегламентирани назначения в Разград, защото топката е във вашето поле в крайна сметка?
- Официално ние до момента не сме го получили като сигнал. Ние разбрахме единствено, че има драстично увеличаване на фонд работна заплата.
- Кои са другите театри, които са разследвани, защото се споменава и смолянският театър?
- Да, това е една от проверките, които съм разпоредил да бъдат направени.
- А други?
- Има и други театри, но не искам да спекулирам преди да имам конкретни данни.
- На какъв период от време се прави мониторинг на театрите, които са част от системата на сценичните изкуства?
- На практика Министерството на културата изисква на 6 месеца щатно разписание от културните институти. Фактически последното, което сме получили, е през юли и там не е имало проблем.
- Значи е чакано да мине този мониторинг ?
- Да, но подробностите ще разберем, когато приключи проверката в Разград.
- Големият въпрос е кой в Министерството на културата е одобрил тези 1 700 000 лв. Кой е натиснал зеления бутон по СЕБРА?
- В министерство на културата дневно пристигат стотици искания по СЕБРА и единственото, което се проверява, е за отделните плащания, които се подават към нас – първо дали са в рамките на допустимото и второ – дали са в рамките на годишния лимит. Няма и "зачислен" човек за това, да не напомням за кадровия недостиг в самото министерство. В нормалната процедура не са били открити никакви големи изненади. Това, което е било направено - заявявани са отделни суми – всяка една по себе си нормална, но в чест период. Всъщност това и светна лампичката в Министерството.
- Тоест вие преди проблемът да стане публичен установихте, че има такъв?
- Да, ние получихме сигнал преди да се случи публичното оповестяване - към края на миналата седмица.
- Въпреки че като служебен министър сте ограничен като действия, все пак ще предприемете ли нещо, защото се оказва, че на територията на културни институти действа организирана престъпна група?
- Там, където има такъв тип действия, влиза в сила Наказателният кодекс. Ние категорично ще освободим директори, които са нарушили закона. Ще понесат отговорност, включително имуществена такава. Особеното в случая е, че това е нов вид схема, ние работихме и продължаваме да работим по проверка на различни казуси, различни от това, което се установи в този случай. Тази схема обаче се оказа нова. И това е за нас повод да забързаме работата по промяната на цялостната философия на финансиране в сектора.
- Най-тъжното е, че има културни институции, които работят по всички правила и също ще понесат щети от този скандал…
- Точно затова, сега и тук, трябва да кажем, че хората на изкуството като цяло не са виновни, че сред нас има и такива, които са решили да нарушават закона. Тук е моментът, в който искам да кажа, че всеки, който смята, че е "справедливо" да се нарушава закона, всеки, който има логика от типа „по-добре справедливо, отколкото законно”, рано или късно ще се запознае с детайлите на Наказателния кодекс.
- Приемате ли този скандал като личен удар?
- Приемам го като удар към културата на България, защото включително парламентът и не знам колко поредни правителства работят, с все синдикати и работодатели, за да се повиши стандартът на живот на хората в сферата на културата. Благодарение на няколко човека, колко са ще се разбере, които са решили да се възползват, целият сектор е поставен под угроза. И да, това го възприемам много лично!