
Коледа е празник на семейството. Без значение от това дали сме традиционалисти, религиозни или само „модерни“. Без значение от това колко традиции спазваме и какви са те. Празничната трапеза събира и сплотява. Всичко става по-хубаво, по-празнично, по-уютно. Коледната еуфория успява да измести сивото ежедневие както никой друг празник не може. И най-големият Гринч няма шанс да развали празника, просто защото е… Коледа.
Традициите на различни държави се преплитат, създават се нови или се модифицират и то без да има недоволни. Хапваме немски вурстчета, пеем английски песни, посрещаме коледари и успяваме във всичко това да добавим и малко религиозна тематика.
През последните години празникът до такава степен се е комерсиализирал, че вече не е ясно какво точно празнуваме. Ама е празнично. Дядо Коледа бие камбаната някъде около витлеемската пещера със сцена от Христовото Рождество и всичко е съвсем естествено. А у дома на телевизора се сменят сцени от „Сам вкъщи“, без значение коя част.
Важното е някой да забрави някъде Кевин Маккалистър. Всичко вече е наизустено, на теория е омръзнало, но все пак създава празничен дух. Връща ни години назад и ни припомня отминали Коледи. И така, когато говорим за коледни традиции не можем да се ограничим само в типично българските, защото искаме или не, признаваме или отричаме - те вече съвсем не изчерпват темата за Коледа. Хората са много по-космополитни и отворени към нещо ново и различно. В никакъв случай, това не означава, че трябва да обърнем гръб на родното, да забравим коледарските песни и традиционните гозби. Напротив – място има за всичко.
От кога всъщност празнуваме Коледа?
Истината е, че корените на празника са много по-дълбоко от християнството. Наименованието Коледа идва от римските празници Календи, посветени на зимното слънцестоене (от думата „календе“). До IV век в Календара на православната църква няма празник, посветен на Рождеството на Христос. Празнува се възкресението и възвръщането му в небето и неговото кръщение. Разделянето на двата празника става едва в IV-V в. под влияние на древните езически вярвания.
Именно в дните между 17 и 23 декември представителите на старата вяра в Рим чествали бог Сатурн, а на 25 декември римляните славели слънцето и победата му над тъмнината. Календарните обреди у славяните са свързани със започването на годината, със слънчевия кръговрат през декември. С все по-широкото разпространение на християнската религия, раждането на слънчевия Бог било свързано със символичното име-определение, дадено на Христос като „слънце на правдата“.
Коледа и комунистическият режим
Някога десетилетия у нас Коледа буквално бе изчезнала. Празник за който всички знаят, но не празнуват. А всичко е изместено за Нова година. Дядо Коледа става Дядо Мраз и всичко е почти същото, но не точно. В България 25 декември е официален празник с решение на 9-ото Народно събрание от 28 март 1990 г. Българите, обаче никак не са забравили за празника, даже напротив…
Към народните традиции
На много места в страната празникът се нарича Божик или Божич. Както на Бъдни вечер, така и на Коледа най-важна е трапезата. Хлябът и виното са най-важни – те символизират кръвта и тялото на Христос и препращат към тайната вечеря.
А за тези, които са постили – на Коледа е и денят, в който вече може да се похапва месо. Така че, задължително на масата трябва да има и месо.
По традиция за празничната вечер се пече пуйка със зеле. На масата присъстват сарми, пържоли, баница, туршия. По-добрите кулинари могат да приготвят тиква, пълнена с месо, капама със свинско или телешко месо. Капамата съдържа кисело зеле, кайма, сарми с месо, наденица или луканка, кървавица, сланина. Перфектната капама се състои от всичко това. Продуктите се слагат задължително в глинен съд и се готвят много дълго на бавен огън – поне няколко часа. Съдът се затваря с тесто, за да може да се задуши месото добре.
За празничната трапеза се приготвя питка или цяла погача. Тя може да бъде украсена с мотиви от раждането на Христос или пък с фолклорни мотиви – листа, венци, клони, птичета и др.
Коледари
Определено, когато говорим за Коледа това е най-българската традиция, но за съжаление все по-рядко се изпълнява. Трудно е да се пресъздаде така, както някога, особено в големия град. Представете си как група неомъжени момчета тръгват от блок на блок и чакат някой да им отвори пред всеки вход. Все още, обаче има населени места, в които тази традиция е жива. Пример за това е пловдивското село Първенец, където всяка година голяма група обикаля от врата на врата. Мъжете са облечени с носии и пеят коледарски песни. Обичаят не се изпълнява на Коледа, а няколко дни по-рано(тъй като на самия празник е по-трудно да се събере групата). Стопаните не ги посрещат с кравай и забодена на него пара, а с каквото имат в дома – обикновено вино, плодове или само парички. В повечето къщи няма и пшеница, нито сито – така че и това отпада. Обичаят повелява това да бъде дадено на коледарите от домакинята, а мъжете да наръсят цялата къща – за плодородие.
Първенешките коледари не обикалят селото и през нощта, както повелява традицията, а през деня. Традицията и тук е променена по разбираеми причини.
В народните представи през нощта се появяват караконджоли, вампири, таласъми и др. свръхестествени същества. Коледарите със своите песни имат силата да ги прогонят.
Иначе коледарите трябва да са с накичени с китки калпаци, а в ръцете си да носят „шарени тояги“. Обикновено групите от коледари се състоят от старец, баба, трохобер, гайдар и четници певци. Старецът и бабата разсмиват, трохоберът събира даровете, гайдарът свири, четниците пеят. В някои райони коледарите се правят на котараци, мяукат и известяват за пристигането си. Момците коледари са облечени празнично, като за голям студ, какъвто обикновено е, с калпаци, окичени с наниз пуканки и китка от чемшир, с геги в ръце.
Елхата
Е, и елхата не присъства от „време оно“ в нашите обичаи. Традицията започва от ХХ век. Преди това обичаят е бил по-популярен в Западна Европа. Вечнозеленото дърво е символ на събуждащата се за живот природа. И друго сме взели от запада – пищната украса. Всичко става все по-осветено, лъснато и накичено. В пълен противовес с християнските ценности, според които украсата трябва да бъде скромна.
Още от категорията

Разпадът на Балабановата къща открит преди десетилетие, експерти готвят становище от 2021 г.


Акценти

Брутална агресия сред младежи на Слънчев бряг

Тодор Неделев се завръща в Ботев Пловдив






