Мирослава Кацарова е българска джаз певица. Водеща е на две предавания по радио Джаз ФМ - "Singin’n’swingin" за вокален джаз и "Дезафинадо" за латино джаз. Любовта на певицата към музиката на Майлс Дейвис, Ела Фицджералд и Били Холидей датира от ученическите ѝ години в езиковата гимназия в Пловдив. През 2000 г. излиза първият ѝ авторски албум "Бяло в бяло". Огромна роля в неговото създаване има пианистът и близък приятел на Мира Румен Тосков–Рупето. За срещата и работата си с Рупето тя казва, че е съдбовна и че той винаги ще си остане нейният най-голям учител по музика. През 2012 г. издава своя втори студиен албум "Vuelvo al sur", в който кани на музикално пътешествие на юг, към родината на боса нова, танго и латино джаза. 

Джаз певицата работи с някои от най-добрите български музиканти, част от които, като Веселин Веселинов–Еко и Христо Йоцов, са с нея от самото начало. Заедно със семейството си тя живее в родния си Пловдив. 

Мирослава Кацарова и екипът ѝ вече десет години организират превърналия се в традиция Пловдив Джаз Фест, предхождан от лятно издание –Plovdiv Jazz Summer. Днес – 24. август, от 21 ч. на централния площад на  село Марково. Вече по традиция там се провежда един концерт, който събира стотици хора. Този път това ще бъде концертът на певеца Орлин Павлов и JP3, или иначе казано – Живко Петров (пиано), Веселин Веселинов-Еко (контрабас) и Димитър Семов (барабани). Финалният концерт, с който приключва лятната програма, е с вход свободен. 

- Мира, и тази година екипът ви поднася още един незабравим фестивал – Plovdiv Jazz Summer. Форумът започна, но тепърва най-доброто предстои и то е завръщането под тепетата на Авишай Коен. Как се случи това повторно гостуване и защо световноизвестният контрабасист избра отново Пловдив за гостуването си у нас?

- Наистина вълшебен концерт на Авишай Коен и свръхемоционално откриване преди това с музиката на испанския саксофонист Арнау Гарофе. Много силна и истинска джаз вечер със световни артисти, но с присъствието и на български джазмени от новото поколение като Александър Логозаров, Васил Вутев и Ривърмен.

Радвам се, че втората вечер с концерт на Белослава и Живко Петров трио с гост Младен Димитров  беше изпълнена с лиризъм и романтика, което показва и едно друго лице на фестивала.

Но да се върна на Авишай Коен, който свири със своето трио пред пълен до горе салон на лятно кино „Орфей”. Той ни изуми със своята виртуозност на артист, който се е сраснал с инструмента си. Имах усещането, че контрабасът му е продължение на ръцете и тялото му, а музицирането му беше така отдадено, че на моменти имах чувството, че свири като обладан, в някакъв транс. Великолепна музика! А неговата барабанистка - 24 годишната Рони Каспи завладя сърцата на публиката с лекотата, с която си играеше с ритъма и се превърна в новото откритие на истинските любители на джаза.

Накрая Авишай извика публиката близо до себе си и изпълни два биса като този път изпя песни. Първият бе песента на Ленард Коен “Молитва за смелост” (I pray for courage), по време на която часовникът от Сахат тепе се включи със своя звън в изпълнението с прецизността на музикант. А втората бе прочутата песен Alfonsina Y el Mar от репертоара на Мерседес Соса.

През 2020 година, Авишай изнесе два концерта в рамките на Пловдив Джаз Фест пред много ограничен кръг от хора заради рестрикции по време на пандемията и още тогава си обещахме, че щом всичко отмине, отново ще се срещнем. Така и стана! Този път той довери пред публиката си, че по майчина линия има български корени. Тъй че беше много личен и наистина магичен концерт.

-  Какво още ще се случва в рамките на лятното издание на джаз фестивала?

- Със сигурност концертът на Белослава бе също едно бижу за лятната ни сцена. С присъщия ѝ финес и артистизъм, тя представи една нова и завладяваща програма, където електрониката среща акустични инструменти. Изпипаните аранжименти от Живко Петров и прекрасните други музиканти - Димитър Семов, Младен Димитров и Димитър Карамфилов, допринесоха концертът да звучи едновременно джазово и модерно, а в центъра на всичко бе топлият глас на Белослава.

Впрочем, в рамките на лятното издание, но в центъра на село Марково, което вече се превръща в нещо като чуден квартал на Пловдив, ще можем отново да чуем триото на Живко Петров, но този път с гласа на елегантния Орлин Павлов. Тъй че запазете ди датата 24 август от 21 часа. Концертът е с вход свободен.

- Без съмнение Plovdiv Jazz Summer е своеобразна увертюра към това, което ни очаква наесен – Plovdiv Jazz Fest! Кои са акцентите в програмата на форума и кои ще са откритията и изненадите за българската публика?

- Тази година Пловдив Джаз Фест навършва 10 години и през ноември ще отбележим кръглата годишнина с прекрасна програма, отново безкомпромисна и от световна класа. Акценти в основната ни програма от 1 до 3 ноември са няколко важни джаз артисти. Ще започна с тромпетиста и певец Тил Брьонер - един от най-значимите немски джазмени, който е прочут със своята елегантност и виртуозност, затова често е част от продукции на световни звезди като Кърт Елинг,  Мелъди Гардо, Серджо Мендес, Лусиана Соуса. Само фактът, че дебютният му албум е записан в компанията на Рей Браун и Джеф Хамилтън, е красноречив. А най-прочут в дискографията му е филмовият му албум от 2014 година, продуциран от легендарния китарист Чък Лоеб в Лос Анджелис.

Друг акцент в есенната програма е новаторският и изненадващ албум на двамата създатели на фънки групата Snarky Puppy - петкратните носители на Грами Майкъл Лийг и Бил Лорънс. Много красива, мечтателна музика ще представят двамата в своя проект „Where you Wish You Were”. А последната трета вечер на 3 ноември ще видим и чуем музиката на двама легендарни джазмени. Първият е великолепният саксофонист Джо Ловано и неговото трио, а вторият е китаристът, работил с Майлс Дейвис - Майк Стърн. Той пристига със своята съпруга, китаристка и певица - Лени Стърн, а редом с тях е феноменалният барабанист Денис Чембърс.

- Фестивалът се превърна в национално събитие и все повече зрители пътуват към Пловдив за концертите в програмата. Какъв път извървяхте вие и екипът ви, за да стигнете до тук?

- Съгласна съм с вас, че фестивалът има национален статут, защото вече 10 години следим продажбите на билетите от къде са направени и трябва да признаем, че имаме прекрасна публика от цялата страна, която всяка година пътува от София, Варна, Бургас основно. Разбира се, има и пловдивчани, както и гости на града от чужбина.

Целият процес по организиране на едно такова събитие е доста сложен и отнема много време за предварителните дейности. Освен организацията, нашият малък екип има за цел да осигури финансиране за всяко едно перо от бюджета ни, който никак не е малък, тъй като се реализира на принципа на публично-частната инициатива. Всяка година Община Пловдив подкрепя фестивала с частична сума. Останалите средства търсим и намираме през проекти в Министерство на културата, частни спонсори и компании, приходи от билети, лични инвестиции. Тъй че това не е никак лесен процес на фона и на бюджета отпуснат от държавата за култура.

Отделно, да поканиш артисти от световна класа трябват не просто пари, а репутация, каквато ние натрупахме през тези години и световните агенции вече ни имат доверие. Затова и Пловдив Джаз Фест е предпочитан партньор от най-големите европейски и американски агенции за джаз артисти.

И не на последно място пътят, през който минахме и минаваме, е труден поради непрекъснатите непредвидени препятствия и предизвикателства, които се изправят пред нас от всякакво естество - като се мине през пандемията, през дефицита на читави инструменти за сцените, до трудните методи на разпространение и разгласа на концерти на артисти, които нито са мейн стрийм, нито са с евтина слава, нито ползват популярни и естрадни методи, за да стигнат до публика. Фокусът на нашия фестивал е чистата музика, изключително професионално ниво, смисъл, дух и висок художествен вкус. В този смисъл селекцията всяка година на артисти е направена много информирано и безкомпромисно, а артистите от нашите афиши може да видите по афишите на световните джаз фестивали тук и сега. 

- Кои са звездните музиканти, които мечтаете или е в плановете ви да поканите на фестивала в Пловдив? 

- Общо взето, аз съм доста методичен селекционер и всичко, което си поставям за цел, постигам. Засега не си поставям невъзможни за реализация концерти, защото разполагам с доста ограничени бюджети. Иначе, ако имам по-солидна финансова подкрепа, бих поканила Даяна Крол, Хърби Хенкок, Пат Матини, Джейми Кълъм, Jazz at Lincoln Center Orchestra с Уинтън Марсалис, Браян Блейд заедно с Данило Перес, Джон Патитучи и т.н.

Още финансово не сме достигнали дотам. Кой знае, може и да успеем… 

- Можем ли да кажем, че в града ни вече има сериозна общност, която обича джаза и не пропуска събития? 

- Трябва да призная, че публиката доста се разводни в Пловдив покрай множеството събития, които често използват думата “Джаз” без особено покритие, както и от безкрайните безплатни събития по улици и паркове. Въпреки това, Пловдив Джаз Фест възпита или по-точно опитоми (по Антоан дьо Сент-Екзюпери) публика, която е лоялна, но в същото време тя се разширява и развива. Ние имаме наша концепция за работа с различни публики и това дава резултати, особено видими след пандемичната криза. Последните две години около концертите ни се събира една солидна, плътна общност от интелигентни и образовани хора, които добре знаят какво искат и имат високи критерии по отношение на програмата. Това е едновременно облекчаващо, но и изискващо от нас още повече. Както се казва: LA NOBLESSE OBLIGE. Така че това ни задължава да държим билото високо. И на този етап, мисля, успяваме.