Директорът на Археологическия музей доц. Костадин Кисьов коментира пред медията ни избухналия вчера скандал за безобазното състояние на мозайките в Епископската базилика.  Темата бе повдигната в Общинския съвет с аргумент, че на директора на ОИ „Старинен Пловдив” със заповед на кмета е отнето правото да се грижи за недвижимата културна ценност. Зам.-кметът Пламен Панов опроверга твърдението на общинския съветник Веселина Александрова и посочи, че заповедта е издадена на базата на констативен протокол на Инспектората към Министерството на културата и забранява намеси, които ще нарушат целостта на мозайките, но не и грижата за тяхното добро състояние и чистота.

- Доц. Кисьов, защо около мозайките в Епископската базилика има скандал?

- В договора, който е подписан между Община Пловдив и Регионалния археологически музей и който бе подготвен от юристите на общината по време на мандата на предишния кмет, на нас ни бяха възложени няколко функции.  Ние трябва да упражняваме контрол по състоянието и това как се поддържа паметникът – в случая мозайките. Всички други дейности се осъществявят от ОИ ”Старинен Пловдив” -  обслужване, охрана, продажба на билети, включително и поддържащата консервация, която се извършва от реставратори на Общинския институт и от г-жа Кантарева. Тоест на нас ни е вменено с този договор единствено да осъществяваме контрол по закон за състоянието на паметника, как той се стопанисва.

Имаме още няколко задължения по този договор - да правим изложби, да излагаме експонати, да организираме научни конференции, свързани с рекламирането на паметника.  Съответно там има една временна изложба с експонати, които са открити по време на разкопките и са свързани от базиликата. Има и други експонати, свързани с историята на Филипопол от римския период.

Ние осъществяваме контрол  такъв, какъвто ни е възложен с договора, изготвен от общината. Между другото, такъв контрол, осъществяван от специалистите на музея, с отделни комисии с мои заповеди, осъществяваме и на Античния театър, и на Одеона, и на Небет тепе, т.е. на обектите, които са декларирани и имат статут на недвижима културна ценност и се намират в рамките на Пловдив.  Контролираме, но на практика не управляваме тези обекти. Те се управляват от ОИ „Старинен Пловдив”.

- Какво са констатирали специалистите от музея в Епископската базилика?

- Проблемът с Епископската базилика е хроничен. Това беше един некадърно изпълнен проект със сграда тип „Кауфланд”, без работещи вътре инсталация и климатизация. Беше ясно от началото, че там при такъв проект ще има проблеми с влагата. От страната към Католическа църква цялата подпочвена влага по време на дъжд и не само влиза в основите на северната част на самия паметник. Там постоянно е влажно и се получават плесени.

Това е проблем, който трябваше да бъде решен от „Старинен Пловдив”, тъй като те стопанисват и сградата, и паметника.  Поддържащата консервация извършват реставратори на общинския институт. Има и клипове, качени в техните социални медии как извършват такива дейности.

- Защо този проблем излиза на дневен ред отново?

- Подобен скандал имаше и през 2021 г., когато директор беше Богомил Грозев. Тогава не ни допускаха да направим проверка.  Все пак успяхме и установихме, че върху мозайките има голямо съдържание на плесени, на мухъл и така-нататък. Тоест установи се, че „Старинен Пловдив” не си изпълнява дейностите по поддържащата консервация. Този рецидив продължава.

При поредната регулярна проверка миналата година отново  установихме, че не се поддържат мозайките във вида, в който трябва да бъдат. Пак повтарям, че това е проблем, който трябва да се реши кардинално, но това решение трябва да го търси „Старинен Пловдив”, който управлява базиликата. Те сложили вентилатори да духат, постоянно  заливат с разни смоли и отрови, за да чистят горния слой, когато зеленяса и плесеняса, което, в края на краищата, ще увреди и самата мозайка от дългосрочно такова почистване.

Установихме, че  от страна на реставраторите на ОИ „Старинен Пловдив” има извършени и закононарушения. Тоест, те са разрушавали хоросановите подове, върху които са изградени мозайките, и са навлизали в дълбочина, за да разкриват долния пласт на по-ранните мозайки. Това е абсолютно закононарушение. Законът за културно наследство и Наказателният кодекс третират такива вмешателства като умишлено или неумишлено разрушаване на археологически паметник.

Всичко това, което го обяснявам, е извършвано, без да се изпълнява законът, който ясно казва, че трябва да има проект с технология. Този проект трябва да бъде съгласуван с Археологическия музей и археолога проучвател. Когато има намеси в самия паметник, това трябва да се случва под ръководството на археолога проучвател или на археолог, който определи Археологическият музей. Тези намеси, разкриване на структури на пода – да разрушаваш и да търсиш надолу по-ранни подове и мозайки,  вече е археологическо проучване. То се извършва по определен ред, но от страна на „Старинен Пловдив” не е спазен. Тях законът не ги интересува.

Така че и в случая от 2021 година, и сега, както и в други случаи с археология, свързана със строителство в и извън града, аз като директор на музея информирах Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство” в МК, които по закон са този орган, който осъществява контрол по опазването и експлоатирането.

В резултат на констатациите, които направи комисията от музея и мое писмо до дирекцията, е извършена проверка. Съставен е протокол, с който им се  
забранява  да извършват всякакви намеси, тоест да разбиват хоросанови подложки на мозайките, да дълбаят в дълбочина и така-нататък, но не им е забранено да извършват поддържаща консервация, да почистват тези плесени и мухъли, които са върху реставрираната мозайка.

- Необходимо ли е изготвянето на проект, за да се извършват тези дейности?

- През 2020 г. Базиликата е приета като окончателна реставрация, консервация, след което с този акт се приключват всички дейности. След това всички последващи дейности върху паметника,  които се налага да бъдат извършени като консервация и реставрация, трябва да се случват с одобрен проект от НИНКН и Министерство на културата. Такъв проект няма.

-  Има, но е входиран на 14 октомври 2024 г.

- Говорим за три години назад.  По закон за всяка дейност, свързана с реставрация и консервация на паметника, вътре на структурите, трябва да се прави нов проект и той трябва да бъде съгласуван от Археологическия музей, разгледан от НИНКН и одобрен от Министерството на културата.

Такава процедура комисията от Инспектората към МК констатира, че няма и е  издадена принудителната административна мярка.  В резултат на това, че директорът на института обжалва мярката, излезе решение на съда, което я задължава да предостави на Инспектората, Археологическия музей и Общината всичко, каквото е правила по документация от 2020 г. досега. Такова нещо и досега не е предоставено, защото няма.

- Добре, а тя писала ли е някакви обяснения с които да каже какво е налагало да се прониква в по-долните пластове, да се отстранява хоросана и така нататък? Има ли някакво обяснение какво е наложило това?

- Не съм контролен орган, нито работодател, така че не знам какви обяснения е давала и какво е налагало такива намеси в недвижимата културна ценност.

Парадоксално е обаче, че при положение, че на Общинския институт им е възложено стопанисването на Базиликата, миналата година  имаше оплакване от туристи и до нас, и до Общината, че там не се чисти. Външните стъкла имат филц, който показва, че не са мити поне от 1 година.

За мен е необяснимо как може да не си изпълняваш функциите, които са ти възложили и по закон, и с такъв вътрешно-административен договор между общината и „Старинен Пловдив” и в същото време да търсиш причини, че кметът е издал неправомерна заповед. Кметът е издал тази заповед на база на констативния протокол на Инспектората и той е длъжен да изпълнява предписанията им.

„Старинен Пловдив” чисти Голямата базилика, съгласува интервенции по мозайките с АрхеологическияСлед констативен протокол и принудителна административна мярка от Министерство на културата, са ограничени правомощията на служителите от Общинския институт


- Какъв е полезният ход, кое би било най-здравословно за археологическия паметник?

- Какво значи полезен ход? Вчера слушах г-н Панов даваше интервю и беше попитан какво ще става оттук-нататък и какъв ще е резултатът. Какъв да е резултатът – има си закон, всичко е разписано.

Ние сега – по сигнала на общинските съветници от ПП-ДБ, ще направим нова проверка за плесенясването  и мръсотията. Ще сформирам другата седмица комисия от археолози и реставратори, които са  разкопавали и проучвали базиликата. Ако сигналът на общинските съветници се потвърди, ще сигнализираме отново Инспектората в Министерство на културата. И тъй като това вече е втори случай, става дума за умишлено  неизпълнение на поддържащи консервационни дейности, каквито са задължение на „Старинен Пловдив”, им бъде съставен акт. По закон има глоби от 5 до 30 000 лв. Каква административна санкция ще бъде наложена на ръководството зависи от работодателя, в случая кмета на Пловдив.

Цялата ситуация е абсурдна – все едно аз да се оплаквам и да търся виновник защо, примерно, в музея ни, експонатите  не се реставрират. Естествено, че аз съм виновен, ако съм допуснал това нещо.

- Подобно разделение – контрол върху състоянието на паметниците от страна на Археологическия музей и управлението им от „Старинен Пловдив” касае и други недвижими културни ценности. Какво е тяхното състояние?

- Така е, проблемът е хроничен. Направихме две проверки на Античния театър, там реставрация не е правена от повече от 20 години. В резултат на използване на пароструйки, това го констатира и епиграфът Николай Шаранков, почти всички  запазени надписи са изтрити. Причината е неправилното боравене и почистване на седалките. Тоест там имаме отново едно неглижиране и едно нехайно отношение към паметника. Небет тепе - проблемите, които вървят аз ги наблюдавам, защото не съм пряк участник, но и там има проблем с некадърно изпълнение на реставрацията и консервацията и слаб и непрофесионален контрол от страна на „Старинен Пловдив”, на който е възложен този контрол.

По време на предавателната комисия на Небет тепе никой от „Старинен Пловдив” не можа да отговори защо и как е допусната тази реставрация да се изпълни по този начин некадърно.

- Съвсем наскоро отвори врати за посетители и „Ирини”, отново под управлението на „Старинен Пловдив”. Каква е ситуацията там?

- И там предстои да избухне скандал. Най-вероятно античната вила „Ирини” ще бъде запечатана, тъй като там „Старинен Пловдив” и там са осъществявали дейности без изготвен и съгласуван проект.  А и без да е предоставено управление от страна на Министерски съвет на Община Пловдив. В момента и там се извършва проверка на Инспектората към Министерство на културата. Има незаконни намеси.

„Старинен Пловдив”: Незаконно е Археологическият музей да контролира грижите за мозайкитеНа този етап няма окончателно решение на съда