Луксозен салон, 17 ложи за специална публика, 9 бюста на знакови драматурзи като Молиер, Шекспир, Русо, Гьоте, Софокъл и др., красиви червени завеси от плюш, сцена… Годината е 1881-а, 8 декември! Работници от Дановата печатница представят представленията „Стоян Войвода” и „Завистта на Барбуе” в красивото пространство на театър „Люксембург”. Играят благотворително! Броени дни след това Областното събрание гласува 750 000 гроша за първата театрална трупа, чийто продължител е Пловдивската драма. 

Цялата магична история, заради която Иван Вазов възкликва: „положи се вече здрава основа на българския народен театър”, оживява синтезирана в 6-минутно VR преживяване в музея на Драмата. Тя бе представена на посетителите, които се включиха в 12-ото издание на Европейската нощ на театрите. 

Посетителите от 21 век, които сложиха специалните очила и слушалки, се настаниха на първите редове в салона от 19 век и разбраха, че актьорът не е просто актьор, но ходи и разлепя афишите, чисти сцената, играе, но и се режисира, гримира се сам и се отдава на публиката. Но неотменимият герой е суфльорът – често толкова въодушевен, че звучи успоредно с актьорите. 

Вълнуващото на VR преживяването бе, че се случва с обзор върху живота под тепетата в този период и пресъздава атмосферата в града,  във фоайето на „Люксембург” , в салона и на сцената с цялата театрална суматоха с главни действащи лица – актьорите. 

В 6 минутното видео, подготвено на базата на 5 сценария, посетителят ще види своя древен Пловдив, предшествениците си и онази неистова и важна мисия на театъра оттогава и до днес. 

„Пазим вече 143 години историята на Драматичния театър. Преди 3 години учредихме награда „Живот в театъра”. Един от първите носители бе Ганчо Ганев. Днес в музея на театъра е експонирано Огледало на славата. На него ще се разписват носителите на приза. Ганев, който посвети 50 години от живота си на театъра в Пловдив, ще се подпише днес”, обяви директорът на театъра Сюзанна Арутюнян-Василевска. Ганчо Ганев написа на огледалото „много любов”, отправяйки посланието за мисията на изкуството. 

От театъра подчертаха, че инициативата Драмата да има музей е на Любозар Фратев. 

„Той ни даде тласък, беше много упорит и ни вдъхнови”, разказа Сюзанна. После допълни, че за реализацията на проекта „виновни” са и Александър Секулов и Кръстю Кръстев. 

Присъстващите зрители се наредиха на дълга опашка, защото нямаха търпение да изживеят магичното и извънредно преживяване да  посетят театър, който вече не съществува. 

„Винаги  технологията е просто един инструмент да разкажем една история и смятам, че се получи. Пловдивският театър е първият с VR техногия. Колегите от „Апартамент 101” направиха визуализациите. Ние от БМ вижън го оформихме като завършен продукт. Това ни е първият театрален проект, имаме проекти в цяла Европа. Работим и с Министерството на туризма, с което представяме  България по света”, разказа Боян Милушев.

Празникът започна още в 18 часа с откриването на изложба плакати на Ганчо Ганев. Вечерта бе посветена на спектакъла "Без кръв". В Кукления театър и театър "А`Парт" също бе отбелязана Нощта.