Само година преди председателството на Пловдив - Европейска столица на културата през 2019, цялата инициатива бе поставена под въпрос от ръководството на "Да, България".
На пресконференция днес лидерът Христо Иванов и местната организация отправиха сериозни критики към менажирането на Пловдив 2019, като демонстрираха скептицизъм по отношение на успешното случване на програмата догодина.
"Програмиран провал". Така Христо Иванов определи реализирането на инициативата Европейска столица на културата и добави, че във всичко направено до момента прозира некомпетентност. Той бе категоричен, че инициативата е иззета еднолично от пловдивската управа, а трябва да бъде върната на пловдивската културна и бизнес общественост.
Коментирана бе липсата на прозрачност в разходване на публични средства от държавния и общинския бюджет, липсата на конкурсно начало, отсъствие на обществени обсъждания и обществени поръчки. Десните отправиха сериозни упреци към общината, парламента и Министерски съвет с конкретни казуси и проекти, насочени към емблеми на града.
1. Съвременна мобилна зала за култура (предвидени инвестиции 330 000 евро през 2015 г. и 665 000 евро през 2016 г.). Съобразно поетите ангажименти с кандидатурата на Пловдив за Европейска столица на културата сградата е трябвало да бъде завършена през 2016 г.
2. Кино “Космос”. Според партията са предвидените инвестиции през 2015 и 2016 г. по 50 000 евро не са направени в съответните години. В изменение на бюджета за 2017 г. са разчетени
1 млн. лева за основен ремонт на кино “Космос”, а същественият проблем е защо не е проведен архитектурен конкурс и как ще стане възлагането на архитектурния проект. Въпросите без отговор са: Кой е автор на последната концепция за развитието на това пространство като културна институция и защо не е организирано публично обсъждане на тези идеи?
3. Тютюневи складове: Как ще бъдат как ще бъдат инвестирани 1 000 000 евро публични средства в този проект, при положение че сградите са частна собственост, и в какво ще се концентират инвестициите?
4. Реконструкция на площад “Централен”. Предвидени общо 2 750 000 евро, а според ангажимента на община Пловдив инвестициите в проекта е трябвало да бъдат 40 000 евро през 2014 г. и по 615 000 евро всяка година от 2015 до 2018 г. По този проект е предвидена инвестиция и през самата 2019 г. от 250 000 лв. Какви са причините да не започне реализацията на португалския проект, който спечели международния конкурс за реновирането на площад “Централен” и как общината възнамерява да реализира реконструкцията на площад “Централен”.
5. Галерии и изложбени пространства. Пловдив не е в състояние да посрещне нито една голяма международна изложба през 2019 г , поради това че в града не съществуват пространства, които да отговарят на международните стандарти.
Коментарът на Община Пловдив относно обвиненията са, че те са напълно несъстоятелни и че всички процедури са спазени. "Изнесената информация не отговаря на истината. Пловдив има пълната подкрепа на провителството за успешното представяне на града през 2019 година" е позицията на градската власт.
Припомняме, че вчера бе пусната официално обществената поръчка за реконструкция на площад „Централен“. Община Пловдив търси фирма, която да се наеме да концептуализира и реализира изяло ремонта на площада и прилежащите му площи - Форум "Запад", форум "Север", подлез "Тримонциум" и подлеза при Централна поща. Прогнозната стойност на цялото обглагородяване, заложена в обществената поръчка, е 10 250 000 лв. без ДДС.
Проведеният преди години конкурс за визия на площада не бе обвързан с договорни отношения с общината. Идеята, заложена в проекта на победителите от португалското студио FORA за две нива на бъдещия площад, отпадна още при гледането от Експертен съвет на община Пловдив като скъпа и отдалечена във времето за изпълнение, а от НИНКН считат, че проектът на FORA може да е препоръчителен, но не и основа на новото задание, което следва да се изготви тази година. Така той бе отхвърлен в неговата пълнота като неприложим от гледна точка на археологията, намираща се под плочките на площада.
Още от категорията
Носителка на награда „Day Time Emmy” с изложба в Пловдив