
Картина от постоянната експозиция на Градска художествена галерия – Пловдив ще участва в голяма общоевропейска изложба в германския град Кемниц , който тази година е Европейска столица на културата наред с градовете Нова Горица (Словения) и Гориция (Италия).
„Портрет на жена ми“ от Асен Дочев (1900 – 1969 г.) е избрана за участие в мащабната експозиция „Европейски реалности. Реалистични движения в Европа през 20-те и 30-те години на ХХ век“ от кураторите на Музея „Гунценхаузер” в Кремниц. Изложбата там ще се открие на 27 април и ще продължи до 10 август 2025 г.
Картината е нарисувана с маслени бои на платно, залепено върху картон, и е с размери 67,5/50 см.
Художникът Асен Дочев е роден на 18 юни 1900 г. в град Кула, Видинско, но е живял и работил в Пловдив. През 1923 г. завършва специалност „Живопис“ в Държавната художествена академия – София при проф. Стефан Иванов. Член е на Дружеството на южнобългарските художници. Работи основно в жанровете на портрета и пейзажа.
Представянето на българско изобразително изкуство от първата третина на XX век в международната изложба ще е впечатляващо – творби изпращат Националната галерия и Софийска градска художествена галерия.
В информация за публиката немските организатори пишат:
„Изложбата събира художници от северна, централна, югоизточна, южна и западна Европа, като представя художествени мрежи, които надхвърлят националните граници. Тя се основава на едноименната изложба на Густав Фридрих Хартлауб от 1925 г., посветена на Новата предметност (Neue Sachlichkeit), която след Манхайм и Дрезден е показана и в днешната колекция „Kunstsammlungen am Theaterplatz“ в Кемниц. „Европейски реалности“ съчетава локалната традиция с общоевропейските реалистични тенденции. Реализмът на 20-те и 30-те години не само има много имена – като Nuovo Realismo, Realismo mágico, Pittura metafisica, Novecento, Neue Sachlichkeit, Неокласицизъм, Магически реализъм, Neorealisme, Nové realismy и много други – но също така произлиза от различни страни и има много лица. С около 300 произведения от 20 държави, изложбата не само представя панорама на европейското изкуство, но и показва как художествените подходи се разпространяват и развиват чрез обмен и миграция на идеи.
Изложбата е придружена от обстоен каталог, редактиран от Аня Рихтер и Флорънс Тюрм, с текстове от К. Арвидсон, Н. Баренис, М. Колнер, Й. Дейкстра, К. Дробе, А. Хабанова, Е. Клявинш, Л. Магаш Биланджич, А. Маницка, К. Новаковска-Сито, С. Долорес Пуенте Матос, П. Прелог, А. Редондо Пласа, Р. Щам, П. Строжек, К. Тео, Н. Цветанова-Живкова, А. Цвикл.“