Драматичният театър ще зарадва вярната си публика с премиерата на „Едип и пророците” – спектакъл, с който завършва трилогията „Пътуващият човек”, тази вечер и на 11 април от 19 часа в Голяма зала.
„Благодарни сме на фондация „Пловдив 2019” за подкрепата този проект да се случи в цялост, така, както го мечтаехме и мислехме преди 5-6 години. „Едип и пророците” изискваше много енергия , нервите на всички издържаха. Щастлив съм, че това, което си мислехме, се случи и завършва по един изключителен начин”, каза директорът на Пловдивския театър Кръстю Кръстев. Той благодари на всички, които са били част от дългия път по създаването на трилогията, както и на премиерния спектакъл тази вечер.
„Едип и пророците” чертае пътя на човека към самопознанието – от зрящ слепец до незрящ прогледнал. Този спектакъл е много по-експериментален, говори на по-друг театрален език. Спектакъл, който навлезе в територия, през която не бяхме минавали. Надявам се, че този процес е имал значение в развитието на актьорите. Благодарна съм на Пловдивския театър , единственият, в който е възможно да имаш условията да се случват подобни проекти”, каза режисьорът Диана Добрева.
Тя разказа и кои актьори в чии образи влизат –Константин Еленков е Едип, Пития е Маргита Гошева, Тирезий – Ивана Папазова, овчарят е Симеон Алексиев, вестителят – Ивайло Христов, Креон – Борис Кръстев, Сфинксът е Елена Кабасакалова, тълмачът, който тълкува виденията на Пития – Мартин Раков и самата Диана Добрева като Йокаста.
„Това финално представление за мен промени начина на ползване и функционирането на сценографията. Дава различна гледна точка към изкуството на сценографията. Обичам синтетичните сценография и театър. Но в тази тема – античната драматургия, това не е толкова просто. Днес светът е различен. Затова се отказах да правя сценография, която определя мястото. По-скоро ще видите сценографска инсталация”, добави сценографът Мира Каланова, която разказа, че има интерес към философията, изкуството и науката на Античността.
Авторът на костюмите Марина Райчинова обясни, че това е бил най-сложният, труден, но и много интересен процес на работа, защото всички аспекти от спектакъла са създадени успоредно и са търпели промени.
„Моята работа беше до сътворяването на персонажите. Имах по-специални изисквания към техническите екипи, които изпълняваха костюмите. За един кратък и много интензивен период бяха създадени. Пловдивският театър реагира като европейски. Едп е костелив орех за художника. Моят подход бе не историчен, а по-скоро през изящното изкуство. Вдъхнови ме геометричният стил в древногръцкото изкуство. Публиката ще види 2-3 костюма, които са по-скоро инсталации”, каза още Марина Райчинова.
Директорът на театъра Кръстю Кръстев благодари и на драматурга Александър Секулов, отбелязвайки, че „Едип и пророците” е един от най-добрите му текстове.
„Ще видите спектакъл за точно днес, за всичко това, което се случва около нас, в нас и с нас”, каза още Кръстев.
Диана Добрева коментира и завръщането си на сцена в ролята на Йокаста: „Не бих казала, че е някакво силно желание да се изявявам като актриса. Това не е стандартна роля, по-скоро говорим за особено енергийно поле. Има голямо значение и връзката със сина ми Константин Еленков, която създава особено енергийно поле”.
Константин Еленков също това е било предизвикателство, защото това, което се случва на сцената, не е просто игра, а едно много специално случване.
„Едип е една от най-сложните роли в моята кариера. Текстовете са кански. За 1 час и 40 минути един щастлив човек стига до отрезвяването и ослепяването и да преживее катарзис. Одисей бе изтощителен физически, Едип – изтощителен психически. Аз обаче се чувствам готов и чакам срещата с нетърпение”, каза на финала Константин Еленков.
Спектакълът „Едип и пророците” се реализира с подкрепата на програма „Наследство” на фондация „Пловдив 2019”.