Драмата и Кукленият театър са отличниците сред театрите през 2019 г., сочат данните от комплексната оценка на държавните културни институти в областта на сценичните изкуства за 2019 г. на Министерство на културата, съобщава PlovdivTime.
При максимални 150 точки Драматичният театър има 127. С толкова е и Народен театър „Иван Вазов”. След тях са ТБА, Сатирата, Русенският театър, Сфумато, Драматичните театри на Търговище и Ямбол.
Със 124 точки едноличен лидер сред куклениците е пловдивската трупа. Тя изпреварва колегите си от Стара Загора, Бургас, Варна, Сливен, Русе, Видин и Добрич. Всички те са с добри резултати.
В списъка на оперните, оперно-театралните и музикални центрове най-високо е оценена Софийската опера и балет – 123 точки, Държавен музикален и балетен център-София – 120, и Държавна опера-Пловдив – 107.
Оценката на държавните културни институции стъпва върху няколко критерия – брой зрители, брой представления, приходи от билети, премиери, селекция за фестивали, участие във фестивали и номинации, приходи от билети към разходи в проценти.
Какво показват цифрите за графа приходи на държавните културни институти за отминалата година?
Според справките от миналата година Държавна опера-Пловдив има приходи от дейности в размер на 952 716 лв. и се нарежда непосредствено след най-големите музикални институции - Софийската опера и балет, Държавния музикален и балетен център в София, Софийската филхармония и Театрално-музикалния продуцентски център във Варна.
През миналата година 120-те спектакли и концерти на Държавна опера-Пловдив са посетили 44 811 зрители. По показатели трупата под тепетата е след Софийската опера и балет – 121 219 зрители от 383 представления, Театрално-музикален продуцентски център-Варна – 88 112/321, Държавен музикален и балетен център-София – 70 418/168, Софийската филхармония - 58 959/215, Държавна опера-Стара Загора – 64 499/188, Държавна опера-Бургас – 56 575/157.
Така средно 374 зрители са посетили 120-те събития в афиша на Операта. Пред пловдивската трупа е единствено Държавният музикален и балетен център с 419.
Безспорен лидер сред драматичните театри е пловдивската трупа. Като абсолютни цифри най-много зрители са прекрачили прага на Народния театър „Иван Вазов” – 142 422 души, които са гледали 615 представления. След тях се нареждат Театър „Българска армия” със 102 915/386 и Сатиричен театър „Алеко Константинов” – 87 837/389.
Веднага след тях е Пловдивският театър, който има 76 169 зрители за 220 спектакъла. Това прави средно по 305 човека на спектакъл. Военният театър остава втори с малко над 266 зрители и след това е Народният театър – малко над 231 зрители.
Драматичният театър под тепетата отчита 1 896 098 лв. приходи за отминалата година, въпреки че за дълго време целият екип се беше фокусирал върху подготовката на мащабния проект „Одисей” и не играеше други представления преди премиерата.
Куклениците също държат високо ниво, макар че и те имаха период, в който залата им бе в ремонт, а по-късно и в подготовка на проекта „Принцът на морето и принцът на земята“. Приходите на театъра са 261 092 лв., което нарежда театъра на първо място. Зрителите, гледали преставленията, са 31 974.
Запазва се тенденцията някои от музикално-сценичните институции да изпитват сериозни затруднения с парите. Тяхната работа е оценена със „Среден”. Това са театрите в Ловеч, Смолян и Силистра, театрално-музикалният център в Кърджали. Най-сериозна е ситуацията в оперите в Русе и Стара Затора. Първата е с дефицит от 3 729 849 лв., а втората – с 1 108 487 лв.
Добрата новина от справките за сценичните културни институции е, че близо 1 500 000 зрители са гледали театър през 2019 г., а 654 162 ценители са посетили спектакли иконцерти на опери, филхармонии, балети, симфониети.
В Пловдив цифрите показват, че театри и опера са въвели в залата 152 954 зрители за всичките си преставления през отминалата 2019 г. Разбира се, не може да се каже точно колко са зрителите, той като някои от тях са посетили повече от едно събитие, но дори и без подобни прецизни сметки е видно, че интерес към тез изкуства в Пловдив има.
За съжаление, за разлика от 2019 г., поводи за оптимизъм няма. Първо бе зимният сезон, който по принцип е труден за театрите, после дойде грипната ваканция, а след това - извънредното положение заради Ковид-2019. В момента трупите играят при 50 процента посещаемост и за разлика от външните продуценти, стриктно спазват правилата, наложени заради болестта. Всички с тревога очакват и втора вълна, която би блокирала отново работата им.
В сектора дори се дочуват сериозни коментари, че се очакват съкращения.
Още от категорията
Носителка на награда „Day Time Emmy” с изложба в Пловдив