Мултижанров театрален спектакъл  „Влюбеният дирижабъл“ върху драматургична основа по класически български любовни поеми ще реализира през този сезон Драматичен театър-Пловдив. Зад проекта отново стои тандемът на драматурга Александър Секулов и режисьора Диана Добрева.  Към тях се присъединяват и македонските творци – музикантът Сашко Костов и хореографът Олга Панго. Включват се актьори от трупата на Пловдивския театър, както и последните носители на Стипендията на Ламбо, връчвана от фестивала „Сцена на кръстопът“, Николай Станоев и Александра Свиленова. Реализацията на спектакъла е с 93 400 лева, спечелени в края на 2024 г. по отворена покана на Министерство на културата.

„Първата стъпка към случването на „Влюбеният дирижабъл“ е творческа лаборатория, която ще се проведе в театъра след броени дни. Тя ще се води от Диана Добрева. Екипът ще репетира през юни, а премиерата ще бъде в края на сезона – през юли.  Идеята е спектакълът да се играе в различни алтернативни пространства като Одеона и двора на Драматичния театър, но и в Голямата и Камерната зали“, разказва директорът Сюзанна Василевска.

В началото на март репетиции започва режисьорът Стоян Радев, който ще постави пиесата „Берлин, Берлин“ от Жералд Сиблеряс и Патрик Одекоор, отличена с награда Молиер за най-добра комедия.  Сценограф е Никола Тороманов, костюмограф – Елица Георгиева, хореограф – Теодора Попова, композитор – Милен Кукошаров. Ролите изпълняват Радина Думанян,  Иван Горанов, Тодор Дърлянов, Мария Сотирова, Алексей Кожухаров, Добрин Досев, Ивайло Христов и Красимир Василев. Спектакълът трябва да излезе средата на май.

Действието се развива в Източен Берлин. Героите Ема и Лудвиг искат да избягат в Западен Берлин. За целта Ема е наета да се грижи за стара дама с апартамент, в който има таен проход, водещ към другата страна на стената. Единственият проблем е, че внукът на дамата е агент на ЩАЗИ и се влюбва лудо в Ема.

В края на април репетиции започва Александър Морфов. Режисьорът ще постави „Съзаклятието на лицемерите“ по Михаил Булгаков – спектакъл, с който той планираше да се завърне на сцената на Народния театър „Иван Вазов“, но проектът така и не получи зелена светлина. Пиесата е написана от Булгаков през 1929 г.  и се фокусира върху сложните отношения на Молиер и краля Луи XIV.  Действието се развива във времето, когато Молиер пише пиесата си „Тартюф“.  Кралят проявява благоразположение към драматурга, но всички от кликата му се опитват да разрушат света на Молиер.  Интересното е, основата на пиесата са сложните отношения на писателя с властта и по-специално тези на Булгаков и Сталин.

Театърът ще бъде организатор и на още няколко важни събития. За втори път ще се проведе Театралното изложение за млади артисти, които ще представят проектите си пред директори на институти от цяла България. Това ще се случи до края на летния сезон с подкрепата на Община Пловдив.

Театърът ще организира и авторитетна научна конференция и изследване „Средиземно море: преплитане на цивилизации, религии, култури“ с участието на авторитетни учени от цяла Европа. Това се случва, след като Драмата спечели проект по Културния календар на Пловдив на стойност 40 060 лв.

Научното събитие ще бъде основа на мащабен проект с участието на театри от Пловдив (България),  Велес (Република Северна Македония), Атина (Гърция), Неапол (Италия) и Будапеща (Унгария). Сценичната реализация на международната продукция ще е през 2026 г. и идеята е спектакълът да се играе на сцената на античните театри  в съответните държави, а в Унгария – в театъра на Националния театър на Будапеща.

Добрата новина е, че Драматичният театър ще участва за втори път на авторитетния фестивал МITEM в Унгария. Този път трупата ни ще се представи с красивия визуален спектакъл „Без кръв“. Успешното представяне на пловдивската трупа и предизвикания фурор доведе и до това, че организаторите са поканили още едно българско представление – „Моби Дик“ на Народен театър „Иван Вазов“. И зад двете заглавия стои творческият тандем Александър Секулов (драматург) – Диана Добрева (режисьор).