Наследниците на Йоан Левиев инициират създаването на къща музей на великия пловдивски художници. В обръщение до кмета Костадин Димитров, Общинския съвет и директора на ГХГ Красимир Линков Йоана Левиева-Сойър и Параскева Берова-Левиева те призовават творчеството на един от най-знаковите художници от златното пловдивско поколение също да има свой дом.
„Обръщаме се към вас във връзка с предстоящата 90-годишнина от рождението на нашия баща и съпруг, големия български художник и стенописеца Йоан Левиев.
Неговото творчеството беше немислимо без духа на Пловдив, който живее във всяка негова картина и в стенописите и мозайките, които украсяват важни сгради и паметници”, отбелязват те.
Те припомнят, че идеята да има музей на маестрото е обсъждана с ръководството на Градската художествена галерия, а предстоящата изложба, която се открива на 8 октомври от 18 ч. в зала „2019”, отново напомня с какви прекрасни образци на неговото изкуство разполага Пловдив.
„Няма по-добър паметник за художника, от това тези картини да излязат завинаги от депото и да станат част от една постоянна експозиция в негова памет. Като негови наследници, и ние разполагаме с негови произведения, които също сме готови да предоставим на ротационен принцип, за да бъдат показани в една къща музей. Не за пръв път се обръщаме към община Пловдив с такова предложение и горещо се надяваме настоящата администрация да направи тази мечта реалност. Разбираме, че две къщи на територията на Стария град – Синята къща и Данчовата къща, са били наскоро ремонтирани, а в близост до обновената Дондукова градина също има общински имот, подходящ за целта”, пише още в обръщението.
Семейството на забележителния български живописец се надява, че една бъдеща къща музей, събрала творчеството на Йоан Левиев, не просто ще покаже картините му, но и ще се превърне в културно средище и за други изкуства и артистични събития. Само така пловдивчани и гостите на града ще могат да имат постоянен досег до неговото творчество.
„Убедени сме, че такова начинание на кметската управа също ще получи широка обществена подкрепа. Йоан Левиев заслужава музей в Пловдив и Пловдив също заслужава такъв музей.Надяваме се да можем да го изградим с общи усилия”, завършва обръщението на семейството, което вече е входирано официално в Община Пловдив и Общинския съвет.
Инициативата на семейството на маестро Левиев е необходима, защото ще бъде още една брошка в културната памет на града ни заедно с експозициите на Златю Бояджиев, Цанко Лавренов, Георги Божилов-Слона, Димитър Киров. Всички те са ситуирани в Стария град и са част от туристическите маршрути в архитектурния резерват.
Творчеството на Левиев е част от живата тъкан на града и като живописно, и като монументално наследство. И макар част от творбите му в публичните пространства да са унищожени, има достатъчно много, за да бъде почетен подобаващо в родния си град.
Първата стъпка е мащабната изложба по повод 90-годишнината от рождението на Йоан Левиев. В експозиционната зала „2019” от 8 октомври ще видим голяма част от картините от живописния фонд на Градска художествена галерия–Пловдив, както и Националната галерия, Софийска градска художествена галерия, БХГ „Петко Задгорски“ – Бургас, ХГ „Никола Маринов“ – Търговище, ХГ „Елена Карамихайлова“ – Шумен, ХГ „Кирил Петров“ – Монтана, Художествена галерия – Добрич, ХГ „Борис Денев“ – Велико Търново, ХГ „Христо Цокев“ – Габрово, ХГ „Проф. Теофан Сокеров“ – Ловеч, ХГ „Илия Бешков“ – Плевен, ХГ „Проф. Илия Петров“ – Разград, Художествена галерия – Русе, Художествена галерия - Смолян, Художествена галерия - Стара Загора, Столична библиотека – София.
Мащабът на изложбата е внушителен, но организаторът ГХГ-Пловдив не пропуска да благодари на дъщерята на художника Йоана Левиева–Сойър и съпругата му Паша Берова за подкрепата и предоставените архивни материали и картини, а така също на колекционерите Петър Пиронков и Христо Чиплаков.
Изложбата продължава до 3 ноември, а публиката ще има редкия шанс да види едни от най-забележителните и знакови творби на големия пловдивчанин и творец Йоан Левиев.
КАРТИНИТЕ:
„Атаката на Ахилесовците“, „Парадът на Ахилесовците“ и другите внушителни композиции от тази поредица „са впечатляващи спектакли на катарзиса на човешката душа, на борбата за надмощие, в която триумфалната победа се изражда в бутафорен изблик на опиянение“, пише Красимир Линков в монография за автора.
Започнат още през 80-те години на XX век, цикълът за царете и шутовете, за кукловодите и марионетките, прехвърля историческия вододел на обществените промени през 1989 г. и се разгръща и в новото демократично време. Острото социално усещане на големия творец бързо провижда тази вечна напрегната игра между властта и интелектуалеца, изразена метафорично чрез средновековни дворцови персонажи.
„Неговите шутове са винаги замислени и печални…Те са динамичният елемент в картините, те са носителите на идеите в тях…в доста от тези образи ще открием автопортретни черти“, отбелязва в своя статия изкуствоведът Иван Маразов.
В експозицията са включени и силно въздействащите портрети на бащата и майката на художника, а също така на театралния режисьор Юлия Огнянова, оперния певец Асен Чавдаров, писателя Здравко Попов и други известни съвременници на автора. Поднесени с характерните за Левиев категоричност и драматизъм, те в същото време са поетични и дълбоко лични като отношение.
Публиката ще види картини и от други важни теми и жанрове в живописта му: легенди и истории, социална проблематика, Пловдив, пейзажи, произведения от поредиците „Архангели“, „Човекът – предмет на изследване“.
Още от категорията
Виж всички
"Евмолпея" подарява безплатен коледен концерт на пловдивчани
Ансамбъл „Тракия" подари на публиката „Коледна приказка"
Напусна ни поетът Иван Ройдов
Акценти
Виж всички
50 срещу 4000: Когато каузата я няма, улицата остава празна
Почина големият пловдивски архитект Иван Делчев - Чудото