Държавна опера Пловдив кани на 28 ноември 2020 г. от 19:00 ч. в Дом на културата „Борис Христов“ на премиерата на балетния спектакъл „Баядерка“ - балет в две действия по музика на Лудвиг Минкус, по баладата на Гьоте „Богът и баядерката“, вдъхновена от древноиндийската драма „В знак на признателност към Шакунтала“ от Калидаса.
Балетът „Баядерка“ е създаден от френския хореограф Мариус Петипа и руския либретист Сергей Худеков по музика на Лудвиг Минкус. Оригиналното произведение е в четири действия и седем картини и е базирано на баладата на Гьоте „Богът и баядерката“, която пък на свой ред е вдъхновена от древноиндийската драма на Калидаса „В знак на признателност към Шакунтала”. Възползвайки се от популярността на балетите по романтични сюжети, като „Силфида” и „Жизел”, Петипа създава специален бенефисен спектакъл за примата на Имперския руски балет Екатерина Вазем, която и се превъплъщава в главната роля на баядерката Никия.
Премиерата на „Баядерка” е в изпълнение на Имперския балет на императорския Болшой Каменний театър в Санкт Петербург на 4 февруари (23 януари по стар стил) 1877 година. Още при първото си представление балетът бива възторжено приветстван и от публиката (аплодисментите след края на спектакъла не стихват повече от половин час), и от критиците, които го обявяват за един от върховните шедьоври на хореографа Петипа, като за особено емблематична се смята сцената от творбата, известна като „Царството на сенките” (между другото вдъхновена от илюстрациите на Гюстав Доре към „Рай” на Данте Алигиери) - тя се превръща в една от най-известните и знакови балетни сцени в кордебалета и в класическия балет изобщо. Всъщност от началото на 20-ти век до ден-днешен „Царството на сенките” твърде често се изпълнява като самостоятелно, независимо произведение, извън пълната версия на „Баядерка” – не само защото е считана за гениална, а и поради огромния ресурс (минимум 32 балерини само в Сцената на сенките, както е в оригинала), който заглавието изисква.
Почти всички съвременни версии на „Баядерка” са базирани на продукцията на Кировския балет от 1941 г. за Петербургския (тогава Ленинградски) Мариински театър, чиято строга редакция и сценичен вариант са дело на Вахтанг Чабукиани и Владимир Пономарьов.
Първата постановка на „Баядерка” извън Русия е в Лондон на 4 юли 1961 г., по време на турнето на Кировския балет в британската столица. Интересен факт е, че именно на това турне един от култовите балетисти и хореографи на 20 век Рудолф Нуреев избира да не се завърне в тоталитарната си по онова време родина и да остане на Запад. Две години по-късно Нуреев поставя само „Царството на сенките” на сцената на Кралския английски балет.
Пълната версия на „Баядерка”, поставена през 1980 г. от Наталия Макарова за Американския балетен театър, също стъпва на редакцията на Чабукиани и Пономарьов от 1941.
В България „Баядерка“ е поставена за първи път едва през 2012 г. на сцената на Софийска опера и балет, като последващите няколко представления са съкратени версии или само трето действие.
В постановката в Пловдив участва балет на Опера Пловдив, хореографията е на Мариус Петипа. Постановка и режисура - Веса Тонова, костюми - Цветанка Петкова Стойнова, сценография - Иван Токаджиев.
В ролите - Аманда Роха, Мара Салваджо, Диан Райчев, Амедео Джунта, Андреа Джиневра, Елена Кучкова, Фуми Шибутани, Матилде Ферари
Още от категорията
Носителка на награда „Day Time Emmy” с изложба в Пловдив