Знаете ли какво харчат парите си пловдивчани ? А как смятат, че може да бъде преборена демографската криза? Ще гласуват ли? Интересува ли ви къде очакват градската власт да инвестира? Къде в чужбина имат най- много емигрирали роднини? Колко от тях през последния месец са мислили за самоубийство?
Тези абсолютно несвързани, но вълнуващи всеки въпроси и още много други, бяха зададени на участниците в необичайния спектакъл „100% Пловдив”, който за първи път снощи бе представен в Драматичния театър в Пловдив. 100 пловдивчани от различни пол, възраст, квартал, социално положение, семеен статус, политически пристрастия се качиха заедно на сцената и направиха жив портрет на града, в който живеят и обичат.
Пловдив буквално оживя на театралната сцена, а необичайният спектакъл показа човешкото лице на статистиката. На пръв поглед трудно може да бъде намерена връзка между скитник, професор от Пловдивския университет, пищна ромка и нацист, лесбийка и хомофоб, служител от Националния статистически институт, петгодишно дете, болно от Синдрома на Даун и неговата майка, ром от Столипиново, арменци, евреи, пенсиониран военен и гениален музикант. Но всъщност това е представителната статистическа извадка на обществото, което живее в най- стария жив град на Европа.
Амбициозният проект е дело на една от водещите компании в света в областта на документалния театър „Римини Протокол“ и Студио за документален театър „VOX POPULI“ и е финансиран от Фондация Пловдив 2019.
Интересното е че, само първият участник в спектакъла е избран от организаторите и това е началникът на отдел „Статистически изследвания” към Националния статистически институт в Пловдив Мирослав Стаматов. Всеки следващ е препоръчан от предишния участник.
В Пловдив има 53% жени и 47% мъже и на сцената се качиха 53 жени и 47 мъже. Статистически бяха представени хората с различно образование, религия, сексуална ориентация, възраст и пр. На сцената имаше представители от различни социални групи – заможни хора, скитници, интелектуалци и обикновени „айляци”. Макар и диаметрално различни, необичайната анкета , в която те се включиха, показа, че хората са много по- близки в своите усещания, нагласи и мечти, отколкото някой би могъл да си представи. По време на спектакъла всеки извади бял лист, на който бе написал най- ценните неща в живота си. А те, независимо от социалното положение, религията и възрастта бяха семейството, децата, любовта, музиката, усмивките.
Жив и динамичен, спектакълът успя да развълнува публиката, която също се включи в статистическото проучване на живо. Пред очите им се случи слогана на Европейската столица – в процеса на опознаване границите между хората сякаш се размиваха, а хората ставаха все по-близки. За да бъдат на финала всички ЗАЕДНО.
Бел. авт. Спектакълът е изключително показателен за нагласите, поведението и желанията и и го препоръчваме на всеки от кандидатите за местна власт.