Гаф или нарочно? Този въпрос си задават музиканти и архитекти след обнародваната от Министерство на културата обществена поръчка за изготвянето на технически проект за Концертна зала, пише PlovdivTime.bg.
Заданието поразително стъпва върху идеите, лансирани от Вежди Рашидов в битността му на министър, за превръщането на музикалното съкровище на Пловдив в оперна сцена. След като скулпторът се оттегли от ръководния пост обаче, в поредица от публични изявления, настоящото ръководство на културното ведомство настояваше, че пространствата в сградата на пл. „Централен” не позволяват тя да се превърне в опера. До последно – пресконференцията на 20 март , държавата лансираше идеята за ремонт и модернизация на Концертна зала.
Техническата рамка говори съвсем друго – основен ремонт и реконструкция като многофункционална зала за симфонични концерти и сценични продукции с уточнение „оперен театър”.
Големият въпрос е може ли Концертната зала на Пловдив да влезе в ролята на змия и вместо яйце да глътне слон? И как проектантите ще обособят всички заложени по задание помещения в наличните обеми на сградата?
Ето какво се очаква от тях да проектират в разгърнатата застроена площ от 3902.68 квадратни метра, включително стълби и сутерен, където в момента се намират технически помещения, абонатна, котелно, трюм на пропадалото на оркестрината, складове, тоалетни:
1. След реконструкцията седящите места в залата трябва да достигнат до 650 броя при налични в момента 550. Трябва да бъдат спазени и размерите на столовете – 50 см широчина, 45 см дълбочина, а разстоянието между редовете не трябва да бъде по-малко от 90 см. Изисква се обособяването на минимум 4 места за хора с увреждания.
2. Залата да има дълбочина 35 метра с нова сцена, дълбока не по-малко от 9 м, плюс нова оркестрина при минимум квадратен метър, отреден за оркестрант. Самата оркестрина да е с широчина на отвора не по-малък от 2.5 м. Разстоянието между парапета на тази оркестрина и облегалките на столовете от първия ред да е най-малко 1.50 м. Към сценичното пространство трябва да бъде предвидена зона за чакащи актьори, а за сценичния портал е уточнен размерът 12-13 м ширина и 6 м височина.
3. Фоайето ще трябва да разполага с каса, гардероб с норма 20-35 души на линеен метър, отвор на вратите от минимум 1 метър, реконструирани тоалетни, санитарен възел за инвалиди, кафе-сладкарница.
4. Шест броя гримьорни – индивидуални с размер от 10 кв.м, и двойни – с размер 20 кв.м. Препоръчват се гримьорни за хор жени и хор мъже, както и автономни съблекални за оркестър мъже и оркестър жени.
5. Стая за реквизит – 40 кв.м.
6. Гардероб – дамски 80 кв.м, мъжки – 50 кв.м.
7. Нототека – 40 кв.м.
8. Следва да бъдат потърсени възможности за обособяване на шивашко ателие – 40 кв.м, ателие перуки – 15 кв.м, ателие реквизит – 15 кв. м.
9. В сутерена да бъдат обособени складови площи за реквизит, сценични работници, допълнителна техника, архив и други.
10. Кабинети за - директор; музикални директори; режисьори и диригенти; технически ръководител; артистичен секретар; главен счетоводител; счетоводство; каса; домакин; портиерна.
11. Репетиционна за 80-членен оркестър с препоръчителна височина от 3.70 м.
12. Репетиционна за 60-членен хор с височина 3.70 м.
13. Репетиционна за балет с площ около 170 кв.м.
14. По възможност да бъдат обособени три кабинета за индивидуална работа с площ около 20 кв.м.
Неприятно изненадани от техническото задание за реконструкцията на Концертна зала са останали и членовете на фондация „Дом за Пловдивската опера”. Те подготвят документ възражение, който ще изпратят до Министерство на културата в 10-дневен срок. Призивът им е да спрат обществената поръчка и да оправят заданието.
Заглавието на този проект е точно такова, каквото бе анонсирано от Вежди Рашидов. В последствие се говореше само за ремонт на Концертна зала, припомни членът на съвета на фондацията инж. Любозар Фратев. Той подчерта, че такова техническо задание може да бъде изпълнено само в случай, че се реализира обещанието на кмета Иван Тотев отпреди две години да бъдат предоставени допълнителни общински площи от сградата на Партийния дом на Държавна опера-Пловдив.
По време на срещата с Вежди Рашидов и Менда Стоянова кметът обяви, че общината ще даде части от паркинга, от ниското тяло на Партийния дом и от ресторанта, които са общинска собственост, за целите на Операта. При това положение подобно задание би могло да бъде изпълнено.
"След проведените разговори през 2016 г. ние помогнахме за изготвянето на задание, включващо тези площи. Министерството на културата беше отпуснало средства. След това писахме на няколко пъти писма, включително и до кмета, да потвърди поетия ангажимент. Те останаха без отговор. Мина година и половина, това задание го фризираха до ремонт на Концертна зала", разказа Любозар Фратев. Той допълни, че според него публикуваното преди дни техническо задание е старо.
Според мен са сбъркали и не са пуснали новото. Това говори за незаинтересованост или некадърност. Да не говорим, че в тази поръчка липсва електрическа част, допълни Фратев. Той припомни, че в края на миналата година Министерство на културата е говорело за инженеринг, за да приключи ремонтът в по-кратки срокове, а парите за това са били осигурени.
При тази ситуация с обявяването на обществена поръчка първо трябваше да бъде проведен конкурс за идеен проект и Министерство на културата да има възможност да избере най-добрия, върху който да стъпи заданието за технически проект, завърши Любозар Фратев.
На същото мнение е и друг член на съвета на фондация „Дом за Пловдивската опера” - арх. Илко Николов. Той подчерта, че обичайната практика е първо да бъде проведен конкурс за идеен проект, за да се види какви са възможностите на сградата – какво може да се случи и какво не.
Сега възложителят отива директно към технически проект. Това според нас е пълна глупост. В това задание липсва достатъчно конкретика и аз лично не си представям как бих изготвил проект, който да удовлетвори Министерството, обясни арх. Николов.