Премиерата на „Лебедово езеро“ в Държавна опера Пловдив, състояла се в петък вечерта в Дома на културата „Борис Христов“, беше посрещната с бурни аплодисменти и дълго стояща на крака публика. След прекъснатото лятно представление на Античния театър, когато лошото време спря спектакъла още във второ действие, пловдивската публика най-сетне получи възможност да види цялата постановка — изпълнение, което бе посрещнато искрено възхищение.
Хореографът Мариана Крънчева се изправя пред едно от най-големите предизвикателства в балетния свят — да предложи нов прочит на най-известното заглавие, поставяно безброй пъти на световните сцени. Нейната версия стъпва здраво върху класическата хореография, но същевременно прави промени там, където драматургичното развитие го изисква. Те добавят логика, мотиви и по-силна обосновка за действията на героите, без да нарушават емблематичните моменти на спектакъла. Второто действие е запазено почти изцяло в оригиналния му облик, а прочутото черно па де дьо в трето действие остава непокътнато — като поклон към световната класика, в която сее превърнал балетът „Лебедово езеро“.
Всичко останало обаче е изцяло нов хореографски език. Ролите на Одета и Одилия са поверени на две различни балерини, решение, което придава допълнителна драматична яснота и разграничение между светлината и мрака в историята.
Един от най-интересните акценти в постановката е силното присъствие на магьосника Ротбарт, изигран от Амедел Джунта. В тази версия той е двигател на действието — персонаж, който дърпа конците, манипулира и направлява съдбата на всички герои. Всичко, което публиката вижда на сцената, се случва, защото той го желае, което превръща ролята му в една от най-значимите в спектакъла и придава нов смисъл на добре познатата история.
На пловдивската сцена блеснаха и останалите изпълнители: въздействащата и фина Анелия Димитрова като Одета, примабалерина на Старозагорската опера; младата и обещаваща Виктория Колиер, която направи своя дебют като Одилия; и премиер солистът на Софийската опера Фредерико Пинто — изключително изразителен в ролята на принц Зигфрид. Заедно с оркестъра и балетната трупа на Опера Пловдив те изградиха едно представление, което се движеше с лекота между класиката и съвременното усещане за театралност, движение и драматична дълбочина.
Сценографията на Никола Налбантов и музикалното ръководство на диригента Пьотр Сулковски допълват изключително детайлния сценарий.
Постановката впечатли с визуална красота, прецизност и емоционална сила — спектакъл, който едновременно уважава оригинала и го преразказва по нов начин. „Лебедово езеро“ на Опера Пловдив е истинска наслада за окото, балет, който остава верен на традицията, но е и естествено продължение на класиката.















Фотограф - Александър Богдан Томпсън
Акценти
Виж всички
Млад мъж скочи от мост край Клисура и загина