Докато някои целуват жаби с надеждата да ги превърнат в красиви принцове, Антон Урдажиев е избрал далеч по нестандартен начин, за да им вдъхне живот. Например поставяйки им за очи фарове от стара лада. Младият скулптор живее в едно от най- красивите места в България – Родопите и природата за него е извор на непрестанно вдъхновение. Работи с метал, но с таланта си успява да му вдъхне живот. Трудно можеш да откъснеш очи от сърдитото врабче, което те кара да се чувстваш като Гъливер в страната на великаните. Очакваш скакалецът всеки момент да изчезне с огромен скок, макар че тежи около 200 кг.
Антон Урдажиев е родом от Родопите, село Елховец. Завършва Гимназията за изящни изкуства „Цанко Лавренов” в Пловдив , а след това е приет в Художествената академия в София, специалност „Металопластика”. „Металопластика” беше съвсем нова специалност в Академията и за мен това беше много голяма и важна крачка. Макар, че го осъзнах доста по-късно. Там се научих да работя с различни материали. Преподавателите бяха изключителни" казва художникът.
В началото той не познава метала. Не може да го приеме като начин на изразяване. С времето обаче се запознава с възможностите му и се сближава с него. След като завършва Академията работи няколко години в София, а след това се връща в родния Елховец. От 5 години там е ателието му, в което създава фантастичния си животински свят. Част от експонатите ще бъдат изложени в продължение на месец във фоайето на „Тотал Спорт”.
- Пластиките, които правите са изключително реалистични. В съвременното концептуално изкуство това е рядко явление. Нещата рядко са достъпни за по-широка публика. Това, че сте разбираем, не ви ли прави „аутсайдер” във вашите среди?
- За мен е важно изкуството да има приложение. Опитвам се да намеря практическо приложение на нещата, които правя. Според мен изкуството е навсякъде. Изработката на един автомобил или един фитнес уред например, също е изкуство. Човекът, който го е направил е истински творец. Гледам на изкуството в доста широки рамки.
Свободата, която има изкуството днес, ражда както добри ,така и лоши примери. Ако си талантлив – правиш добри неща. Сега липсват ограниченията на Ренесансовите школи, където художниците са рисували човешкото тяло и не се е допускало някой да рисува друго извън „канона”. Днес пазарът на изкуството наистина е много сложен.
- Творбите ви показват дълбока връзка с природата. Тя ли е вашето вдъхновение?
- Търся идеи за работата си в природата. В света на животните. Разглеждам много снимки, изучавам пропорциите им. Чисто технически мисля дали би било възможно да го направя с изразните средства на метала. Освен това животните са много разбираеми за хората. За разлика от други , аз не смятам, че трябва да се поставя знак за равенство между разбираемото изкуство и кича. Фигурите, които изработвам са с големи обеми, но в същото време са стилни и изящни. Истината е, че много творци търсят вдъхновение в природата, но го интерпретират по свой собствен начин. Сега имам поръчка за човешки фигури, което ще бъде предизвикателство, тъй като досега не съм правил такива.

- Къде търсите материалите за вашите теми?
- В началото , докато бях студент, ходех по автоморги, събирах части от коли. Използвах скрап. Но там трябва да разчиташ повече на късмет. Но тогава реших , че трябва да работя с материал , който не ме ограничава.
Сега работя с арматура N6 , като смятам , че тя е най- подходяща за моите неща. От време на време вкарвам нещо нестандартно, което ми е харесало, или виждам връзка между него и темата, по която работя. В последните си неща съм вкарал и полускъпоценни камъни, които използвам за очи, тъй като придават дълбочина на погледа. Напоследък се опитвам да правя и по-малки обекти, тъй като монументалните се харесват от много хора , но не са достъпни за всеки. Самият процес е много трудоемък. Изработката на една пластика ми отнема около месец и половина. Трудно мога да събера няколко обекта за изложба, защото се продават веднага.
- Как хората в Елховец, които се занимават с дърводобив и миньорска дейност, приемат вашето изкуство?
- Гледат на мен като на отегчен богаташ със странно хоби. Аз очевидно не съм такъв! Но харесват пластиките . Дори овчарят, който живее в съседство, ми казва, че му харесват, защото са разбираеми. Но като цяло гледат на мен като на „бяла врана”. Някои по-близки приятели даже ме съветват да се откажа и да се заема с нещо далеч по-лесно и печелившо. Не че понякога и на мен не ми минава през ум, но знам, че ако го направя ще изневеря на себе си. Но пък времето ще покаже – ако хората нямат необходимост от такива неща – има и други пътища.
- С какво ви изкуши пространството на Тотал спорт?
- Всъщност собственикът Валентин Драгнев се свърза с мен. Беше видял статия в местен вестник. Той е от нашия край и ме издири през социалните мрежи. Когато имах път към Пловдив, минах да видя пространството и много ми хареса. Аз не обичам да излагам в галерии. Там обстановката е някак си стерилна. А и публиката е доста селектирана. А аз искам изкуството ми да стигне до по-голям брой хора. В София например ще правя изложба във фоайето на фирма за внос на метали.







Още от категорията
Виж всички
Мирослава Кацарова за умението на Атанас Хранов да разказва истории през образи, символи, цветове
Акценти
Виж всички
Реконструкцията на кино „Космос" върви с интензивни темпове
Бивш щангист е загиналият край Пловдив вчера моторист
Проф. Николай Белев – хирургът, който лекува с човещина
Почина директорът на БАБХ