Когато планира традиционната си изложба в Пловдив, Явора Петрова е под въздействието на "100 сонета за любовта" на Пабло Неруда. След цикъла си "Вишнева градина" по Чехов, тя се обръща към поезията на чилиеца, който разказва в стихове за любовта си към любимата Матилда. Изложбата е почти готова, но опитът да се върне към нормалните човешки емоции след двете години пандемия, пропадат когато на 24 февруари Русия напада Украйна.
"Седмица след началото на войната разбрах, че не мога да продължа по същия начин. Бях разтръсена от всичко, което гледам и чета. Най- вече от това как майки и деца бягат от войната, бащите ги изпращат и след това се връщат да се бият. Никога не съм мислила, че можем в нашия живот да бъдем свидетели на нещо такова" казва Явора Петрова.
Тя избира ново име на изложбата - "Бяг", а картините са с тематичните заглавия "Кървав потир", "Бягство в Египет", "Залез,паша" "Като капки" "Бягството на майките" "Строшена камбана" , "Чевено поле". Изящни и деликатни , но същевременно наситени с емоции, платната не оставят съмнение какво е било въздействието на войната върху автора.
Изложбата е подредена в U.P.A.R.K и ще бъде открита за посетители от утре.
Явора Петрова е родена през 1957 г. в София. Завършва илюстрация и оформление на книгата в Художествената академия при известните български художници проф. Христо Нейков и проф. Румен Скорчев. Работи в областта на рисунката, графиката и живописта. В творческата си биография Петрова има над 40 самостоятелни изложби.
Нейни творби са представяни в Норвегия, Австрия, Словакия, Чехия, Словения, Унгария и др. Произведения на художничката присъстват в редица частни колекции и графични кабинети в България и чужбина. Цикъл от нейни графики е притежание и на Националната галерия в Осло, Норвегия. Носител е на много награди, сред които голямата награда за графика на международния конкурс "Масимо Рамос" в Испания през 1991.
Още от категорията
Платна с италианска техника представя млада пловдивчанка на първата си изложба под тепетата