След продължително и осезаемо отсъствие, Наско Х. се завръща в компанията на летящ охлюв, който си проправя път сред невероятни механизми през вселени, в които е видял малки светици и плаващи градове. Героят на Александър Секулов разказва нови истории за стари любови, за пътешествия през времето, за часовници, които показват безвремие, за лица, чезнещи в други светове от черен пипер и съвършено детско краче.
Пътищата на художника Атанас Хранов и писателят Александър Секулов за пореден път се пресичат в новата изложба със заглавие „НАСКО Х., ЛЕТЯЩИЯ ОХЛЮВ И МЕХАНИЗМИТЕ”. Щастливо съвпадение среща двамата днес в София, където в галерия „Ракурси” ще бъде открита експозицията, а в книжарница „Гринуич” Александър Секулов ще представи новата си книга „Възхвала на провинцията”. Дълго приятелство и много общи дела свързват двамата бележити пловдивчани, които избират най- различни изразни средства, за да покажат „безкрайната любовна история на града ни с времето”.
В новия си цикъл картини Атанас Хранов разказва за магически образи на хора и места, които чезнат във времето, бавно се утаяват в сините убежища на спомените му и отново изплуват, за да се превърнат в нови светове.
„Темата на изложбата е формулирана от Сашо много добре- нещата, които се разпадат във времето, тези неща, които си видял, преживял, премислил, тези неща , които са се сбъднали или не са, те се разпадат на някакви части, но след това се събират отново и образуват нещо съвсем ново и различно. Което всъщност си самият ти. Това са както любовите, така и пейзажите и всичко, което може да ти се е случило. От всяко нещо като се утаи, някаква част остава в теб” казва Атанас Хранов
„ Наско Х. отвори очи сред странна мъглявина, из която плуваха най-различни механизми: зъбчати колелца от часовници, чугунени панти от стенни шкафове, сребърен обков от мощехранителници, бронзови чукала от врати, златни нимби около главата на светци в забравени селски църкви, пиринчени закопчалки на подвързани с телешка кожи старинни книги. Видя още манометри на локомотиви, потънали в сладостна ръжда, железопътни стрелки, плуващи като риби срещу течението на времето, части от железни сирени, в които свири единствено вятъра.” /А. Секулов/
Художникът разглежда механизмите като човешката част от пейзажа. Те се появяват като прецизни репери в платната.
„Едно е да гледаш море и скали, друго е , когато е сътворено от човек – например пристанище. То е един голям механизъм. Той е свързан с пътешествията, със съвсем други усещания. Изобщо като гледаш очовечената част от пейзажа, всяко едно поселище е някакъв вид зъбчати колела, като всяко от тях си има своята задача.
В този момент Наско Х. усети и вятъра. Бавният, меден, стипчив, бароков, ласкав, обичлив, виолетов, но и тъмнозелен, тъмносин, на места лазурен, но и светещо жълт вятър, който носеше различните механизми из прозрачния въздух. И не само ги носеше, а сякаш с невидими пръсти и с божествено търпение на библиотекар, часовникар, изобретател, инженер, алхимик, поет, художник и математик ги сглобяваше наново. Всичко това силно учуди Наско Х. и той с още по-голям кураж отвори очи в дългия си сън. Виж ти, сякаш всичко се е разпиляло на съставните си части и някой го сглобява отново, каза си той на ум. От възклицанието Наско Х. една не се събуди. После усети как бавният вятър го повдига над земята и го понася из странната мъглявина. Тялото му се стопи в млечната белота на облаците. / А. Секулов/
Хранов споделя, че в платната има много конкретика, но детайлите в картината не са конкретни символи, а по скоро метафори. „ То може да носи съвсем друго послание – например порцелановата чаша носи усета за порцелана като тази гладка и твърда материя, която се противопоставя на нещо меко и нежно като плод” казва той. В изложбата има 5 женски портрета, но те на са на конкретни жени.
„Говорим по-скоро за усещане, за символи. Не съм правил портрети на конкретни хора. Както и няма пейзажи от конкретни места, но има парченца от Кавала, Скопелос, Лесбос. Това са мои лични пейзажи. Нещата , които са се утаили през времето” казва Атанас Хранов.
Докато се издигаше видя лицето на една жена, което чезнеше, помисли си, че не първата, а последната любов е онази, с която те дарява Господ, видя малко детско краче да мърда с пръсти, сякаш на ум преповтаря пътищата из живота, който му предстои… Толкова високо стигна Наско Х., че успя да види как всички механизми са се подредили в една съвършена спирала. Стрелките сочеха правилните посоки, часовниците работеха, нимбите светеха, локомотивите изпущаха пара… Гледай ти!, възкликна Наско Х, всичко е подредено, и то без първоначален план! После вятърът го повдигна още по-нависоко и оттам той видя мъглявината да пълзи като един летящ и напълно щастлив охлюв./А Секулов/
- Защо не пуши охлювът? Обикновено твоите животни са страстни пушачи?
- По време на полет пушенето е забранено!
Охлювът е спиралата. Всички спирали в света се завъртат по един и същ начин. Всичко в природата, което е под формата на спирала е завъртяно по един и същ начин. Не е ясно защо. Но да обобщим – изложбата е възхвала на последната любов. Опитвам се да преработя клишето за първата любов. Последната е най- важната. И най- хубавата.
Атанас Хранов за приятелствата и доказателствата за целостта на живота
Обичам да разказвам историите, преживени с художника Атанас Хранов, защото – в повечето случаи – са крайно безполезни и лишени от прагматична логика.
- Със Секулов често разказвате истории, преживени заедно. Но в повечето случаи изглеждат различни.
- Винаги има разлика. Всеки пречупва ситуацията по различен начин. Но това , че отрязаха текста от винилите от въпросната изложба- това го виждаме по един и същ начин. Всъщност това ни събира и ни забавлява и затова сме работили толкова, защото по някакъв начин усещаме света по сходен начин.
-Щастливо съвпадение ли е двойната премиера в София или вече се чудите как да поделите гостите?
- Много е щастливо даже. Ние ги обединяваме доста смислено. Аз участвам в неговата книга, а той участва в моята изложба с текста и заглавието, което този път е изцяло негово. Щастлив съм, че Наско Х. отново оживя. От доста време не се беше появявал. Но с тази изложба си спомнихме добрите стари време, в които всяка изложба беше с една история за Наско Х. Отдавна не бяхме правили нещо свързано двамата и това за мен е добре дошло.
- Липсваше ли ти Наско Х.?
-О да . Това беше един образ, който събираше историите на всички приятели на Секулов. Наско Х. не винаги е Наско Хранов, но високия художник , който живее на тепето е подходящ образ , който да събере историите на всички останали. Самият начин , по който се появи и заживя Наско Х. като герой е една отделна история, която някой ден ще се разкаже. Беше красиво приключение , което се разви във времето.
- Трудно оцеляват приятелства между творци. Егото обикновено надделява. За истинското приятелство се иска нарастващ кураж, казва Секулов.
- Не сме го предизвиквали с нищо. Нашите проекти не са били свързани с нещо, от което се печели. Правили сме ги да се радваме и забавляваме. Затова и не е имало конфликтни точки. Плюс това , освен това ние сме приятели в живота , което ми е много важно- дори по –важно от това да правим нещо заедно. Това е причината. Ако изобщо трябва да търсим някаква причина. Важното е , че сме живи, здрави, вървим напред и успяваме в това, което правим. Радвам се, че Сашо избухна по този начин през театъра и направи изключителни неща. Толкова е хубаво да усетиш, че приятелят ти е намерил нещо което истински разбира и го вълнува и затова се получава толкова добре.
- Споделяш ли неговата теория, че нарочно „не забелязваме извисените и духовни хора, защото те са упрек към мързеливото ни национално живеене в перманентната ни гражданска война”?
- О да. Той има много фундаментални прозрения. Много го бива да формулира тези.
- Очевидно и заглавия за изложби!
- Аз обикновено се съпротивлявам на заглавията му. Процесът обикновено тече по –различно – той предлага нещо , което е много поетично. Аз казвам, че това е прекалено поетично и е по-подходящо за заглавие на стихосбирка. От там нататък започваме да го нагласяме. И винаги имаме добро заглавие. Но този път си беше негово. За мое облекчение, разбира се.






Още от категорията
Виж всички
Мирослава Кацарова за умението на Атанас Хранов да разказва истории през образи, символи, цветове