Шестместният самолет-нарушител "Пайпър", който навлезе във въздушното пространство на 7 държави, сред които и България, е бил продаден на фирма, най-вероятно със седалище в София, в събота. Това казва пред OFFNews последният официален собственик на 60-годишния Piper PA-23-250 Aztec Брониус Заронскис, открит от изданието в дома му в Литва.

Заронскис казва, че купувачите според него не са били българи, а вероятно от Румъния или Украйна. Той не знае имената им, посочва, че покупката е била от името на фирма. "Не помня сега, трябва да погледна, има документи, но не са при мен в момента. Мисля, че пишеше, че е от София. Договор, всичко има, протокол за предаване. Всичко е законно оформено", посочва той.

Човекът обяснява, че отдавна е дал заявка за дерегистрирането на самолета като въздухоплавателно средство. "Но доколкото беше заложен в банка като обезпечение по кредит, някога много отдавна, сега отидох в банката, дадоха ми справка да свалим ипотеката, отидох при нотариус, но там има големи опашки, много се чака, сега чакам да ми свалят ипотеката. Сега след 20 юни ще го свалят от ипотеката", казва той. "Не знам защо са кацнали там (край Търговище) и какво се е случило. Възможно е нещо да се е случило. Не бих казал, че са го захвърлили. Кацнали са нормално, сложили са след това чехола, калъфа, правилно са направили всичко. А какво да правят и да седят до самолета? Отишли са някъде. По работа сигурно", предполага Заронскис.

72-годишният мъж е ас на литовската авиация, завършил е Московското авиационно училище, бил е командир на ескадрила в Панежевис, а след напускането на армията е председател на местния авиационен спортен клуб. По време на събитията във Вилнюс през 1991 г. организира спасяването на авиационната техника на клуба от съветската армия и участва в съпротивата на литовците срещу съветската армия като заедно с младежи от клуба и граждани на Панежевис осъществява подслушване на радиочестотите и движението на съветските сили в областта. Сега се занимава с транспортен бизнес. Може да бъде видян с военна униформа с много награди и три звезди, обръщат се към него като към капитан от авиацията.

Междувремменно продължава разследването на случая с мистериозния самолет нарушител. Все още няма официална информация за това колко души са били на борда и къде са пилотът и пасажерите. Има основания да се смята, че става въпрос за извършени престъпления, заяви вътрешният министър Бойко Рашков.

Припомняме, че самолетът е кацнал на летище до търговищкото село Буховци. На този етап е ясно, че машината е литовска, модел от 1962 г. и дерегистрирана от 2009 г.

Самолетът нарушител остава на бившето летище край село Буховци, докато действията на разследващите не приключат. Все още няма официална информация относно извършените вече проверки на машината.

На този етап е ясно, макар и неофициално, че самолетът е летял без транспондери, т. e. устройствата за идентификация и е дерегистриран вече 13 години.

Прелитайки над въздушното пространство на 7 страни, на места пилотът е държал изключително ниска височина  от около 500 метра.

Вътрешният министър обясни, че нарушителят е бил засечен в България, но нашата военна авиация не е била вдигната заради опасност реактивни самолети да преследват такава машина в лоши атмосферните условия.

“Първоначалната оперативна информация, с която в момента разполагаме е доста богата и обещава, че това което е извършено ще бъде на 100% доказано. Имаме достатъчно основание да смятаме, че лицата, ако са извършили и се докаже, че са извършили престъпление, ще бъдат наказани”, добави Рашков.

Самолетът е с литовска позивна, произведен е в Швейцария през 1962 година и е шест местен. Разследването на случая със самолета – нарушител се води под надзора на Окръжна прокуратура - Търговище.