Множество административни нарушения, техническо недоглеждане, грешки при ремонта, несъответстващи резервни части и дори работа в конфликт на интереси са довели до трагедията с асансьора в София. Това показва докладът на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, който бе представен пред медиите днес от шефа й Стефан Цанков. Утре документът ще бъде внесен в прокуратурата.

Асансьор полетя от деветия етаж в жилищен блок на бул. „Цариградско шосе“ на 19 август. Една жена загина, а друга бе тежко ранена. Пострадалата в инцидента се пребори за живота си и днес бе изписана от „Пирогов“.

Проверка след трагедията е установила разминаване между монтираните устройства и документацията към тях. Така например документите не съответстват на монтирания скоростен ограничител и при подмяната на електрическото табло липсва декларация за съответствие. Липсват и маркировки, че ел.таблото отговаря на евроизискванията и че е подходящо за този асансьор, сочи докладът на агенцията.
Проверката показала и че нито в надзорната фирма, нито в поддържащата асансьора фирма има досие за извършения ремонт, при който е подменено цялото машинно оборудване.

Както стана ясно малко след трагедията, основният проблем е свързан с монтираната втора фрикционна шайба. Двете шайби не са били съосни, освен това диаметърът на поставената шайба е бил три пъти и половина по-малък от минимално разрешения, което е предпоставка за "напрежение" на въжето и води до скъсването му. Подменените въжета, които при инцидента са се скъсали, са били по-тънки. За тях обаче липсват сертификати за качеството им и заради това от агенцията не могат да кажат дали те са достатъчни за този асансьор.
Единият от клиновите механизми не е сработил вероятно заради това, че не е поддържан, коментират от Dnes.bg
Последната проверка на асансьора е от 20 юни и до инцидента на 19 август съоръжението не е проверявано при нормативно изискване това да се извършва на всеки десет дни. В дневника на асансьора не са записани имената на проверявалите техници, са констатирали още проверяващите.

Оказва се, че и фирмата, която е осъществявала технически надзор на асансьора, не е имала лиценз, за да извършва дейността. Той й е отнет заради множество нарушения. Една от другите две фирми, които са извършили поддръжката на пропадналия асансьор, нямала персонал и сега е в процедура за отнемане на разрешителното за дейност.
При вътрешна проверка е установен и конфликт на интереси на служителка в агенцията. Тя е проверявала трите фирми, а 11 дни след пенсионирането й е била назначена на в една от фирмите.
„За случая е сезирана Комисията за конфликт на интереси, защото е нарушено изискването да не може да се започне работа минимум една година след напускане на контролния орган“, се казва в доклада на агенцията.
Нейни експерти са проверили 925 асансьора в жилищни сгради в страната и от тях 213 са били спрени заради неизправност, съобщи Стефан Цанков. Поради липса на регистър на тези съоръжения не може да се каже колко са асансьорите в жилищните сгради, но по оценка на председателя на aгенцията те са около 120 000. И да искаме, не можем да ги проверим, допълни той.

Сред мерките за затягане на контрола върху безопасността на тези съоръжения от агенцията са предложили да се разпише изискването един инспектор в надзорна фирма, която е оправомощена от агенцията да прави технически надзор на асансьори в жилищни сгради, да не може да проверява повече от 160 съоръжения месечно.
На домоуправителите вече също ще се съставят актове и ще бъдат глобявани, ако не бъдат предприети действия за отстраняване на неизправността на съоръжението, констатирана от поддържащата фирма, а такива асансьори ще бъдат спирани.
Предвижда се още хората да могат да подават сигнали за нередности както до фирмата, която прави технически надзор, така и до агенцията.

TrafficNews.bg