Минимум 5 години затвор става наказанието за шофьор, който причини смърт на пътя и е дргогиран или пиян, няма книжка, избяга от местопроизшествието или ако деянието е извършено на пешеходна пътека.
Това предвиждат промените в Наказателния кодекс, които депутатите одобриха в правната комисия. Текстовете ще се внесат в пленарната зала за окончателно гласуване.
В момента наказанията са от 3 до 15 години затвор, а в особено тежки случаи – от 5 до 20 години. Депутатите вдигнаха долната граница и приеха да станат съответно от 5 до 15 години и от 10 до 20 години.
В тези случаи съдът ще може и да отнема превозното средство, ако то е собственост на извършителя, а ако не е, ще присъжда равностойността му. Същата възможност за съда има и в случаите на шофиране след употреба на алкохол и наркотици, както и когато това е извършено повторно.
Депутатите увеличиха и санкциите за причиняване на смърт в катастрофа при непредпазливост. В момента те са от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Според новите текстове наказанието става от 3 до 8 г. затвор, а в особено тежки случаи – от 10 до 20 г.
С други промени се предвиждат до 6 месеца решетки за шофьор, който откаже тест за алкохол и наркотици на пътя, ако преди това е бил хващан след употребата им. Освен това има предвидена и глоба от 2000 лева.
Ако промените бъдат гласувани днес окончателно, ще отпадне и синият талон от задължителните документи за шофьорите. Вместо него информацията за отнетите точки ще се съхранява в регистър.
В ресорната комисия депутатите отхвърлиха множество други предложения за промени в НК, свързани с увеличаване на наказанията за престъпления на пътя. Така депутатите стигнаха до консенсус за увеличаването на долната им граница.
“Проблемът с условните присъди при смърт на пътя може да бъде решен със завишаване на минималните размери, но ако се стигне пределната граница на наказание от 20 години, не мисля, че това би било превенция”, посочи пред депутатите зам.-директорът на Националната следствена служба Юлиана Петкова.
Според нея не е превенция срещу убийствата и фактът, че са предвидени същите наказания и дори доживотен затвор.
Освен вдигането на минималните наказания всичко друго би било правен екстремизъм, допълни Петкова. Отпада и идеята колите да минават на технически преглед само след като водачът им си плати всички глоби, наложени му от КАТ.
Отхвърлено е и предложението употребата на наркотични вещества да се установява след кръвна проба, която да е доказала наличието им, и така да се избегне объркването с положителен резултат вследствие на метаболити в организма.