Кметът на Пловдив Костадин Димитров показа решителност и най-после прекрати един от договорите на автобусните превозвачи от градските линии. Считано от 10 септември, най-старият действащ договор 2016 година, ще бъде прекратен, а Община Пловдив ще иска от областния управител временна мярка за възлагането на линиите 9,11,17,21,25,26,36 и 113.
По въпросния договор най-големият превозвач Петко Ангелов през „Автобусни превози” държеше четири от линиите, един КЗТ „Златанови” и три братя Чолакови през „Автотранс 2000”.
Проблемът по думите на зам.-кмета по транспорт Савина Петкова е бил последният превозвач, чието изпълнение е било изключително ниско.
В същото време обаче другият договор от 2018 година, където са 13 автобусни линии има далеч по-голям проблем, а той се нарича „Хеброс бус”. Дори най-ниското изпълнение от договора от 2016 година за линия 113 е по-голямо от всяка една от трите линии, които изпълнява Веселин Дошков – 37,29 и 99.
Въпреки че ултиматумът бе за двата договора, ръководството на Община Пловдив реши да прекрати само този от 2016 година. Всяка логика, ако говорим за обществения интерес, бе първият прекратен договор да бъде този от 2018 година.
По този начин „Хеброс бус” щеше да бъде изкаран от градския транспорт на Пловдив, нещо, което трябваше да се случи много отдавна. От друга страна – то с временната мярка можеха да се вземат някои от линиите на братя Чолакови от договора от 2018-а и по този начин те по естествен път да прехвърлят автобусите си към линиите към този от 2016 година.
Пази ли някой Веселин Дошков в Община Пловдив?
Очаквано, след като бе обявен кой договор се прекратява, журналисти попитаха зам.-кмета по транспорт Савина Петкова – „Ами, „Хеброс бус”, няма ли да го прекратите договора?”.
Петкова не толкова уверено заяви, че „нещата там ще се следят и е добре превозвачът да отстъпи 1 или 2 линии на своите колеги”. Решението обаче трябвало да бъде на самия Дошков, тъй като Община Пловдив не можела да се меси в отношенията на консорциума. Все пак зам.-кметицата каза, че ако продължава това неизпълнение – то и там договорът може да бъде прекратен.
Срок обаче няма, ултиматум – също, просто Петкова казва на Дошков: „карай, ако можеш”.
Противно на всякаква логика Савина Петкова показва отношение към Дошков, което той не заслужава, предвид действията му с градския транспорт на Пловдив. Същият този Дошков, който остави редица населени места без транспорт, защото се „обидил”, че са му взели златната кокошка линията Пловдив – София. Същият този Дошков, който съсипа редица линии от градския транспорт на Пловдив.
И в този ред на мисли дали самата Савина Петкова не пази „Хеброс бус”, а оттам да се пускат и внушения към кмета Костадин Димитров?
В кулоарите на градската администрация все по-усърдно се говори, че Община Пловдив може да купи „Хеброс бус”, или част от него. Така щяла да вземе автогарите и автобусите, което щяло да е „летящ старт” за общински градски транспорт. Цялата идея пък била развита от Савина Петкова пред кмета Костадин Димитров и екипа му.
Така изниква още един въпрос - чий интерес защитава Савина Петкова – тези на „Хеброс бус” или на Община Пловдив и гражданите?
Както стана дума договорът от 2018 година имаше далеч повече основания за прекратяване поради невижданото изпълнение на „Хеброс бус” по три от най-използваните доскоро линии в града – 29,37 и 99. Линии, които вече са унищожени и трудно хората отново ще започнат да разчитат на тях.
В същото време договорът от 2016 година бе най-евтин за Община Пловдив. Заложени пределни разходи на км, с които се усвояват пари са с близо 10% по-ниски от договорите от 2018 и 2021 година. Това означава, че превозвачите по този договор могат да усвояват далеч по-малко средства, отколкото през другите два договора. С временните мерки вероятно ще се заложат допустимите разходи като с по-новите договори, което автоматично ще вдигне плащанията към превозвачите.
Друг проблем, който изниква с прекратяването на договора от 2016 сега е, че това слага и прът в колелото на общинското дружество „Екобус – Пловдив”. Договорът за 8-те линии изтичаше през 2026 година. Това даваше шанс при добро развитие на нещата с общинското дружество част от линиите да се възложат директно на него. Вместо това сега Савина Петкова и екипът й ще подготвят нова обществена поръчка, вероятно за срок между 8 и 10 години, която в следващата година ще бъде финализирана. По този начин отново дългосрочно линиите ще отидат в частните превозвачи.
Така кметът Костадин Димитров трябва най-малко да се замисли дали Савина Петкова е най-подходящата за този ресор. Не само предвид съмненията за защитаване на корпоративни интереси, а и явно липса на визия за развитието на градския транспорт в Пловдив.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри