Огромният трън в очите на големите винпроми – селските казани, най-после бяха ударени от закона. Новите текстове са ясни – пунктовете за дестилиране в услуга на населението, или казано по друг начин – ракиджийниците могат да функционират единствено до обем от 500 литра.
Второто голямо ограничение е те да работят от юни до декември и с малки изключения до февруари. Всички желаещи да запазят старите си пунктове, които са до 1000 литра, трябва да се регистрират като данъчни складове.
Мотивите – пресича се контрабандния алкохол и се допълва хазната със 100 милиона лева. Преди да се спрем на безумните мотиви, които изтъкнаха законотворците нека видим как самият закон бе изготвен, приет и бранен.
Поли Карастоянова – близка до Слави Бинев и част от групата на Патриотичния фронт, получава отнякъде идеята, малко вероятно като прозрение, и я подхвърля на колегите си от ВМРО. Оттам за идеята се хваща небезизвестният депутат и бивш данъчен Емил Димитров – Ревизоро. Прави се среща с представители на Лозаро-винарската камара, както и на винпромите. Разбира се, представители на казанджиите не са поканени.
След като всички „експерти” казват тежката си дума как трябва да функционират пунктовете за изваряване на ракия, законопроектът минава през Бюджетната комисия, която е оглавявана от Менда Стоянова. Единодушно законът се приема в нея, а след това минава и на първо четене в Народното събрание.
След приемането на закона от НФСБ с лидер Валери Сименов се усещат какво са направили, а именно, че са прекарали лобистки закон през тяхната група, който удря по обикновения човек и е в полза на големите винпроми.
Въпреки това от ВМРО продължават да бранят промените в закона. Красимир Каракачанов заяви, че те не удрят по селския казан, а просто изкарват на светло собствениците на „нелегални” винпроми”, които бълват фалшив алкохол.
Каракачанов или е бил заблуден, или заблуждава хората. „Нелегналните винпроми” продължават да си съществуват и ще съществуват и след този законопроект. Но ракиджийниците са си и до ден днешен съвсем законни. Те се регистрират в митницата и всяка година си плащат акцизи, подлежат на митнически, данъчен и всякакъв друг контрол ежегодно. Ако някой казанджия продава домашна ракия, това означава да си плюе на бизнеса и да го затвори.
Мотивите на Каракачанов, Ревизоро и компания са безумни по няколко причини. Първата – пресичането на контрабандния алкохол. Нелегалният алкохол се прави по мазета, гаражи, складове и други знайни и незнайни места, в неясни съдове и неясно съдържание. С този закон той никога няма да бъде възпрян. Напротив. Вместо хората да си правят собствена ракия, в която знаят какво слагат, те ще започнат да си купуват алкохол правен по гаражите. Причината е, че достъпът до казаните вече ще бъде силно ограничен. И в момента казанджийниците работят денонощно през сезона, а с намаляването наполовина на обема им това ще ограничи достъпа на много хора до казаните.
Идваме и до момента с парите. Освен, че хората ще си купуват нелегален алкохол, друга голяма част ще си направят собствени казани по изби, гаражи и складове и ще се варят напълно нелегално домашна ракия, а не както досега в регистрирани в митницата пунктове. В хазната от това пък няма да влезе и един лев.
Така единственият голям победител ще бъдат винпромите. Защо обаче те?
Ще се върна на Поли Карастоянова и срещата с бранша. „Бялата дама”, както сама се описа тя, вероятно е получила идеята за казанджийниците от лица свързани по някакъв начин с винпромите. След това те са поканили няколко души от Лозаро-винарската камара, чиито връзки с въпросните винпроми е още по-голяма. Експертите от камарата изговориха един куп глупости, които са в пълно противоречие с науката за алкохола и неговата дестилация, само и само да бранят законопроекта.
Битката на винпромите са по две направления. Първото, естествено, е да продават повече ракия или спиртната течност, която правят с това име, а втората е за българското грозде…
В момента те изкупуват на безценница половината лозови насаждания в България от производителите. Другата половина обаче не могат… Хората с нея си правят вино и ракия, а със затварянето на казанджийниците те целят да изкупуват и останалото грозде на хората за жълти стотинки, а след това да им продават вино и ракия от него.
Моделът #КОЙ използва този път Патриотичния фронт, за да прокара лобизма си, а „патриотите” посегнаха на българската традиция, вероятно за една кесия с жълтици…
Благовест Андонов, TrafficNews.bg