Европейска столица на културата – Пловдив 2019 е на финала си. Остават броени дни до официалния край и предаването на щафетата на следващите домакини през 2020 г. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде попитахме творци, общественици, журналисти, които бяха активна част от случващото се през годината.
Асен Асенов, платформа „ЕДНО”
-Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?
- Моите очаквания бяха високи, затова и не мога да съм възторжен в този отговор. Очаквах поне едно международно разпознаваемо събитие всеки месец, очаквах световни премиери, специално създадени големи международни изложби, очаквах създаването на продукции, които да обикалят Европа след представянето си в Пловдив. Това, което със сигурност се случи, е, че Пловдивската опера даде много сериозна заявка и в национален контекст се позиционира изключително добре. Същото се случи и с Драматичния театър. Станахме свидетели на много силни издания на Джаз фестивала - събитие, което тепърва може да разгръща потенциала си, ако бъде адекватно подкрепяно. Със сигурност нашият фестивал ONE DANCE WEEK направи най-силните си три издания благодарение на Европейска столица на културата и позиционирането ни на европейската сцена ще става все по-видимо. Независимо от всички критики, които могат да бъдат отправени - в екипа на Пловдив 2019 ярко се открои една личност - Гина Кафеджян. Толкова всеотдайност, висока трудоспособност и персонална ангажираност не се срещат често в наши дни. За нас е удоволствие да работим с нея.
- С кое събитие ще свързвате отминалата година?
- Аз съм пристрастен - с ONE DANCE WEEK. Представихме 22 спектакъла от 14 държави, имахме световни и европейски премиери. Създадохме събитие, което категорично се откроява сред 12-те Балкански държави. Това не е моя оценка, а оценка на европейските ни партньори, която през 2020 г. ще стане публично известна.
- Къде се провалихме?
- В това, че отказахме да мечтаем, отказахме да повярваме, че можем много повече. Примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние.
- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?
- Зависи от общото ни усилие. Нашият екип е изключително мотивиран да надгради постигнатото през последните 3 години. Това зависи, разбира се, и от подкрепата на Пловдив 2019. Със сигурност заедно постигнахме две важни цели - децентрализацията на културния сектор в България - публиката вече знае, че в Пловдив се случват неща, които София не може да предложи. И втората лична цел - да дадем на съвременния танц заслуженото му място на българската културна сцена. Днес, 9 месеца преди откриването на фестивала, билетите за спектакъла на Димитрис Папайоану са почти разпродадени. Това е голям успех за съвременния танц в България!
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри