В Google Maps вече няма данни за градския транспорт в Пловдив. Тази новина разбуни духовете в Пловдив, както в местния парламент, така и сред обществото. Още повече, след като градските власти дадохо противоречиво обяснение защо се е стигнало дотук. Темата коментира и блогърът Йовко Ламбрев, който е следял казуса през годините и пряко е участвал в процеса. Ето и неговата гледна точка:
От лятото на 2019 г. в блога ми стои чернова, която така и не публикувах. Идеята ми зад въпросната статия беше да разкажа как се появи разписанието на градския транспорт на Пловдив в Google Maps. Но това сега няма никакво значение, защото от тази седмица там вече няма такива данни.
Съвсем кратка предистория: Преди вече пет години трима приятели предложихме на Община Пловдив да свършим необходимото, за да се появят маршрутите и разписанията на градския транспорт в Google Maps. Напълно безвъзмездно. Речено – сторено. Общината не трябваше да прави нищо друго, освен от време на време да ни уведомява за промените в маршрутите и разписанията, за да поддържаме нещата актуални и коректни. Това обаче не се случи. В началото на 2022 г. се уморихме да се борим с вятърни мелници и преустановихме поддръжката, като маркирахме, че данните не са актуални и няма да се обновяват.
Преди няколко дни човек от екипа на Google Transit (така се нарича услугата, която добавя информация за обществения транспорт в Maps) се свърза с мен да провери защо вече две години не сме актуализирали данните за Пловдив. Отговорих му, че за съжаление, няма как да го направим, тъй като разчитахме да получаваме тези данни от Община Пловдив, но се оказва, че всеки път трябва да им се молим за данните или да си ги събираме, както намерим за добре. Което определено не е начинът, по който трябва да се прави това. Нито може да гарантира нужната прецизност. Колегата от Google сподели, че разбира ситуацията, и ще преценят как да постъпят. След още два дни ми писа, че са взели решение да прекратят услугата за Пловдив.
Днес в Общинския съвет е имало дискусия по темата, провокирана от публикация в „Капитал“. Журналистите от медията писаха и преди година по темата и дори заедно прогнозирахме това развитие, но тишината откъм Община Пловдив си остана все така оглушителна.
Пиша това, защото сегашната ресорна кметица, г-жа Савина Петкова, е казала пред общинските съветници няколко изречения, които от стремеж към акуратност не мога да отмина без коментар. Позовавам се на публикации в регионалната преса, тъй като не съм присъствал лично.
Започвам с нейното твърдение, че градският транспорт на Пловдив има далеч по-важни проблеми, с което няма как да не се съглася. Аз самият съм се питал какви данни се опитваме да събираме и предоставяме на хората, когато ситуацията с обществения транспорт в града е толкова безобразна.
Вярно е и че общината никога не е имала договор с Google Maps. Просто защото няма как да има такъв договор. Google не подписва такива. Платформата предоставя напълно безплатно възможността да визуализира данни за обществен или частен транспорт, ако те са предоставени от достоверен източник и в изисквания от тях формат. Иначе казано, Община Пловдив може сама да обобщава такива данни и да ги изпраща към Google. Това могат да правят и самите транспортни фирми. И има няколко в България, чиито разписания са в Google Maps, включително и БДЖ.
Проблемите тук са два. Първо, Google да се довери, че източникът на данни е достоверен. И второ, тези данни да бъдат в изисквания от тях формат – което не е задача с грандиозна трудност, но не е и тривиално начинание. През 2019 г. се наложи част от информацията да събираме от сканирани PDF-и, MS Word документи с вградени в тях таблици, които всъщност бяха растерни картинки. А данните за маршрутите, по които се движат автобусите, рисувахме точка по точка на ръка, защото „Организация и контрол по транспорта“ (ОКТ) разполагаше с GPS координати на спирките, но не и на пътя, по който автобусите се движат между тези спирки. Имаше още купчина технически засади, за които не подозирахме и в най-песимистичните си очаквания. Но някак ги разрешихме.
Иначе по темата защо Google все пак реши да публикува данни за Пловдив, това стана възможно, след като не общината, а ние, доброволците, се ангажирахме да съберем всичко и да го подредим. За да направим нещо полезно за града и гостите му. И защото ни е грижа за средата, в която живеем.
Община Пловдив потвърди с официално писмо пред Google, че ние ще вършим тази работа с подреждането и преобразуването на данните от нейно име.
За последвалите две години и половина, през които поддържахме данните живи, само веднъж получихме актуализация от общината. След двукратни мои настоявания пред тогавашния ресорен кмет Тодор Чонов, на които и до днес нямам отговор, в крайна сметка просто загубих търпение, обадих се на колегите в ОКТ по телефона и си изпросих нови данни. Те, между другото, винаги са откликвали, но така и никой не им възложи да изпращат промените, когато има такива, или примерно веднъж на три или дори шест месеца. Това щеше да е повече от достатъчно.
Не отговаря на истината обаче твърдението на г-жа Петкова, че данните, които са показвани досега от Google, са идвали от системата на „Индра“. Те не бяха особено полезни, защото в тях имаше грешки и ги получихме едва след като вече се бяхме преборили с дигитализацията на множество „хартиени данни“, които впрочем също бяха само частично полезни. Единственото улеснение на двата комплекта данни беше, че можехме да ги съпоставим и така да проследим къде се разминават, което помогна да отстраним някакво количество грешки.
Би било чудесно, ако системата на „Индра“ изобщо работеше и имаше как да интегрираме данните от нея за информация в реално време с Google. Това беше в плановете ни за бъдещето, когато градският транспорт на Пловдив евентуално щеше да има адекватна информационна система.
А приложението, което г-жа Петкова съжалява, че не е достатъчно популярно, е ето това. Моля, проследете линка и ще си отговорите сами защо „не е достатъчно популярно“. То работи (слава богу, нещо работи!), но е кошмарно остаряло и е адски неудобно за ползване, особено в движение и от мобилен телефон. Честно, г-жо Петкова, Вие колко пъти сте го ползвала?
И в заключение: искрено се надявам, че колегите от „Тикси“, които правят поредната за Пловдив нова система за управление на градския транспорт, ще имат добрата воля да предоставят отворено API или друг публично достъпен и документиран начин за интеграция с външни системи. Това ще позволи не само нова и по-лесна интеграция с Google Maps (защо не и в реално време този път?), но и създаването на други мобилни приложения и дигитални удобства за Пловдив. Защото ние още продължаваме да живеем в този град и да ни пука за него.
Автор: Йовко Ламбрев, yovko.net