Една от най-коментираните теми през последните седмици в България безспорно е новият закон, приет от правителството, с който на съдилищата се дава право да отнемат моторни превозни средства от пияни и дрогирани шофьори. Измененията в Наказателния кодекс вече са факт и са публикувани в брой 67 на "Държавен вестник".
Депутатите приеха автомобилът да бъде иззет ако водачът шофира с над 1.2 промила при първо нарушение и едва при над 0.5 промила при второ. Ако управлявате МПС след употреба на "наркотични вещества или техни аналози" също наказанието е конфискация, 1 до 3 години затвор и от 500 до 1500 лева глоба. При рецидив наказанието е конфискация, 1 до 5 години затвор и глоба от 500 до 1500 лева.
Как обаче ще повлияе това на превозвачите в България и уместно ли е да се задържат тирове, струващи огромни суми, пълни със стока. Помислено ли е изобщо какви загуби би търпял даден превозвач, например при грешен тест за наркотици на шофьора?
След като много експерти и юристи изказаха съмнения заради недотам надеждните тестове за наркотици, използвани от МВР и отправиха сериозни забележки към закона, който мина тихомълком без особени дебати, се обърнахме за становище и към Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
- Г-н Арабаджиев, как бихте коментирали новия закон за отнемане на МПС на пияни шофьори и такива употребили наркотици?
-На първо място трябва да кажа, че Съюзът на международните превозвачи сме категорично против управлението на моторни превозни средства след употреба на алкохол и наркотични вещества. Тоест на първо място това не трябва да се случва. Ние сме против подобно управление на МПС и подкрепяме всички мерки, които биха довели до намаляване на това вредно поведение на водачите, които управляват след употреба на алкохол и наркотици.
Към момента обаче с последните изменения на Наказателния кодекс, вместо да се изчистят и да се решават проблемите, се създават нови. Има куп неясноти, особено когато става дума за превозни средства, които не са собственост на употребилите алкохол и наркотици водачи, особено на такива, с които се извършва търговска дейност.
-Какво ще се случи ако държавата започне да задържа тирове? Какви ще са загубите за бизнеса?
-Представете си, че автомобилът, който е задържан, е натоварен. Какво ще се случва със стоката? Къде ще се съхранява това превозно средство? Кой ще носи риска за товара, който е в превозното средство? Тоест, задържайки го, къде ще стои той, евентуално на някакъв паркинг , кой ще го охранява? А ако е натоварен с техника и започнат да изчезват телевизори например, всички тези въпроси създават проблем. Естествено, всяко едно превозно средство бидейки задържано, то започва да носи загуби за превозвача, защото той има перманентни разходи като данъци, застраховки, лизингови вноски и тн. И на всичкото отгоре, за да бъде освободено едно превозно средство ще трябва да се чака някой оценител да дойде да направи оценка и в край на сметка ще страда превозвачът.
-А какви загуби би претърпял един превозвач, докато се произнесе съдът, тъй като това е период около една година?
-За международните превозвачи горе-долу 10 евро на час. Толкова струва всяко едно превозно средство като се включват всички разходи – заплати, осигуровки, командировъчни данъци, застраховки, пътни такси и тн. Тоест това ще бъде един огромен негатив. Ние очакваме да седнем на една маса и с депутатите за да може да решим този въпрос. Според това, което съм запознат към момента, шофьорът трябва да подпише протокол за доброволно предаване на МПС, но пък ако не подпише, прокуратурата го изземвала като веществено доказателство. Това вече е смехотворно. Ясно е че проблем има и, че той трябва да се решава, но когато се мисли такова нещо и се предприемат такива промени в НК те трябва да бъдат обмисляни и наистина да решават проблема, а не да задават нови проблеми.
-А имате ли информация дали вече има задържани камиони?
-Това, което знам е за две превозни средства и съм го прочел от медиите, но нямам повече информация. Като цяло няма и яснота къде ще се задържат и се работи на парче.
-Ако все пак няма промяна в настоящия закон, това няма ли да доведе за в бъдеще до отказ на шофьори да работят за транспортни фирми?
-Сигурно ще има и такъв момент в някакъв етап, но в крайна сметка идеята е тези шофьори, които работят да не употребяват алкохол. От друга страна обаче идва и елемента на страх, защото всички знаем какво се случва с тестовете за наркотици. След като бяха въведени за служителите на МВР и се оказа, че самите полицаи употребяват наркотици и отказаха да се тестват.
-Има данни, че и много лекарства също влияят на тези тестове за наркотици?
-Да именно, представете си, че шофьорът пие някакво лекарство, правят му тест за наркотици, оказва се, че е положителен и започваме да доказваме, че човекът пие лекарства и не употребява наркотици, а през това време натовареният тир стои и чака някъде си докато се реши проблемът.
-Запознат ли сте дали има подобна практика и в други държави и как точно процедират властите в чужбина, ако хванат пиян или дрогиран шофьор?
-Когато има такива случаи в други държави водачът си носи отговорността и обикновено превозвачът изпраща друг водач, който взема автомобила и продължава превоза. Виновният водач може и да е задържан в арест, дори да е в затвор. Но тъй като той е извършител на нарушението отговорността е винаги лична.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри