Публична тайна е, че в град Пловдив се шофира изключително лошо и всекидневните нарушения не са чужди почти на никой, седнал зад волана. Оказва се обаче , че не само обикновените водачи попадат в нарушения, защото според тези, които трябва да организират и контролират придвижването в града има правила, които явно важат само за Пловдив.
Почти ежедневно в град Пловдив всички водачи си задават въпроса – „Къде бих могъл да обърна посоката на движение, без да наруша закона”, или иначе казано "къде мога да направя обратен завой"?
За съжаление този въпрос и отговорът към него е кауза пердута. Кауза, която е обречена от некомпетентността на Общински служители. Хора, които 100% имат шофьорски книжки и са полагали изпит по ЗдВП.
Движението във всяко населено място се осъществява посредством план или тъй-наречената „Комуникационно-транспортна система на урбанизираните територии“ на населеното място.
Когато се прави една транспортна схема, то тя цели благополучието на гражданите, улесняване на придвижването им в населеното място и предотвратяване на пътно транспортни произшествия.
Град Пловдив е наситен със задължителни знаци. Това може би е един от малкото градове в България, където на водачите трябва да им се показва какво трябва да направят и как да се движат. Явно елементарните познания на шофьорите по ЗДвП не са достатъчни.
Явно обаче и у служителите на ОКТ липсват базови познания и затова създават нов правилник за движение и нови правила. Ако се чудите все още за какво става дума, ето и ситуацията в която са въведени водачите:
Съгласно ЗДвП значението на знака е „Движение задължително на ляво след знака“.
Маркировката оказва задължителната посока на движение от пътната лента
Значението на тези два знака важи за целия свят, освен за територията на Община Пловдив. Според документ издаден от ОКТ – спрямо тяхната компетентност, всички водачи могат грубо да нарушат съществуващия ЗДвП и да извършат обратен завой след знак Г3 и маркировка М10.
Пак спрямо тяхната компетенция, маневрата „обратен завой” може да се извърши на почти всяко едно кръстовище в рамките на града, без това да доведе до нарушение на ЗДвП.
Да ама не.
Правото да управляваш МПС в Република България се дава от ИА АА, след положително положен изпит по теория и практика на база ЗДвП. Това е държавната структура, която преценя дали се знае ЗДвП и дали даден водач може да управлява МПС.
Контрола на движението в Република България се извършва от органите на МВР – по специално сектор „Пътна полиция”. Това е структурата, която следи за спазването на ЗДвП. При неспазването на този закон, то МВР налага санкции или тъй наречените глоби.
До тук разяснихме кой какво прави като отговорност, за да има движение на територията на един град.
Следва обаче въпроса кой е прав, кога да слушаме и какво да изпълняваме?
Ако преминем на варианта на ОКТ Пловдив и техния правилник за движение по пътищата, то пловдивчани и гостите на града биха могли безпрепятствено да правят маневрата „обратен завой“ на всяко едно кръстовище в града. Супер. Объркал си се и на следващото кръстовище коригираш посоката си.
Ако приемем за вярна тезата на другите 3 компетентни органа (между другото това са единствените, който имат право и компетенция да изказват мнение) – ние почти никъде в Пловдив нямаме право на обратен завой.
Ако се съобразим със ЗДвП и с мнението на компетентните органи, то излиза, че например ако пътуваме по възловия булевард „Христо Ботев” от неговото начало в посока ЖР „Тракия”, няма къде да направим подобна маневра, защото никъде няма знак позволяващ това.
Тоест в град Пловдив тръгнеш ли на някъде и пропуснеш отбивка или улица имаш два избора:
Или нарушаваш ЗДвП, или обикаляш през няколко пресечки (ако е възможно и е близко), за да обърнеш посоката на движение.
Няма да питаме компетентните органи, а ще попитаме Общинските служители за ситуации като:
При условие, че е разрешен обратен завой (според ОКТ), а в същото време на друг водач е разрешен десен завой посредством сектор (според ЗДвП) и настъпи ПТП какво правим? Кой е виновният? Този, който нарушава ЗДвП (знак Г3 и маркировка м10) или този, на който му е разрешен завой на секция.
Това например е правилно регулирано кръстовище, ако се изпълняват задълженията на знака и маркировката (бул. "Коматевско шосе с бул. "Александър Стамболийски). Ако се изпълняват няма никаква допирна точка между участниците и ПТП като посоченото по горе няма как да се случи. Но пак според документа посочен от ОКТ, има право на обратен завой, тоест умишлено се създава предпоставка за ПТП.
Аналогично може да попитаме и „Защо на кръстовище регулирано към момента по начин напълно без риск за ПТП не се разрешава обратен завой” заради наличието на знак Г3 (например кръстовището на бул. "Христо Ботев" с ул. "Любен Каравелов").
Последният въпрос, който възниква към контролните органи е „Къде са местата на основни булеварди, на който без да нарушаваме ЗДвП може човек да обърне посоката си на движение в Пловдив?”
Материалът е изготвен на база множество дискусии възникнали в социалните мрежи относно въпроса къде можем да правим в Пловдив „Обратен завой”.
От зададените въпроси до всички компетентни органи излиза, че почти няма такива. Според ОКТ обаче и спрямо техния правилник за движение - на всяко кръстовище може.
Какво правим обаче ние шофьорите ако след светофара има полиция?
След като дискусията достигна и до медията ни, пловдивчани съвсем правилно искат разяснение как да се движат в Пловдив без да нарушават правилата.
Припомняме, че Пловдивска област е на едно от челните места по брой ПТП и пострадали при катастрофи.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри