
Като истински ценители, ние всички бихме искали уискито да присъства колкото се може по-често, под всякакви форми и причини в ежедневието ни, да спомага социализирането, приобщаването и позитивните емоции. Въпреки това обаче, в света на уискито често ставаме свидетели на отношение, което полярно противоречи на тази философия.
Тези от нас, чието професионално всекидневие е свързано с уискито, знаем че „категорията“ ни носи печата на миналото и неговите възприети за неприкосновени правила, без значение многото промени, настъпили през времето до днес. И ние, като специалисти, посланици и последователи, би следвало да бъдем съпричастни с тези идеи, наложени в уиски индустрията от практикуваните маркетингови и рекламни стратегии. Промяната обаче, няма да стане за една нощ. Нашата основна роля е обучението. Всички ние, работещи за различни брандове, производители, компании, като контрактори, търговци, инфлуенсъри, в крайна сметка сме приятели в общата кауза за образоване на обществото за света на уискито, като цяло, и би следвало да се фокусираме в няколко основни посоки: уискито като начин на приобщаване на хора от различен пол, възраст, статус; достатъчна гъвкавост в избора на продукт, изцяло съобразен с индивидуалните вкусови предпочитания на всеки потребител, постижима и обусловена от широкия спектър предлагани възможности; основните положения- няма „по-добро“ и „по-лошо“ уиски, а между сингъл малц и бленд- всичко е въпрос на възприятие, удоволствие и удовлетвореност.
Всъщност истината е, че всеки уиски любител е на пътешествие и всички ние сме в различен етап на своите пътувания. Някои- едва навършили разрешената за пиене на алкохол законна възраст, са щастливо и напоително пиещи приятни леки блендове, а други- опознават улегналия начин да оценят достолепието на сингъл малцовете в по- зрелите години от живота си. Някои биват „хвърлени в дълбокото“, попадайки на дегустация и влюбвайки се в рядка колекционерска бутилка още в началото, докато други- тръгват от стъпалото на масовата консумация и най- общодостъпните лейбъли, и постепенно израстват. Но във всеки случай, ние всички сме по пътя си, изучавайки и определяйки какво харесваме и какво харесваме още повече.
Често ставаме свидетели на характерни традиционни начини за наслаждаване на кехлибарената течност, критични погледи при смесването му с различни безалкохолни напитки или строго осъждане на прекомерното количество лед. Но дали възприемането на специфичните практики за пиене на уиски ни прави сноби? Не съвсем! Не е случайно, че малцово уиски се пие в чаша със стеснено гърло, тъй като наслаждавайки се на добър малц, бихме искали да усетим всичките му аромати и точно това е събиращата и насочваща роля на чашата. Вдишването през едната, другата или двете ноздри е начин да комуникираме и оценим това, което пием. Завъртането на чашата се прави, не винаги за да си придадем важност, а защото аерирането на годишните уискита е важно за разбуждането им след дългия престой в бъчвата. Добавяйки лед в сингъл малц, запечатвате вкусовете и „осакатявате“ уискито, но с няколко капки стайно- темперирана дестилирана вода, молекулите се разпукват и отварят за сетивата. За сметка на това, бърбънът спокойно кореспондира с лед и не че не може да го пиете с няколко кубчета, но още по- добре би било да е айс бол, поради равномерното топене и отделяне на вода от сферичната форма.
Не е нужно да робуваме на представите, че само скъпото, рядко, годишно уиски е добро. Е, това безспорно е така, но бихме могли да открием бюджетни, достъпни бутилки, които съвършено отговарят на вкусовете ни и ни предоставят удовлетворение. Дистанцирайки се от схващането, че сингъл малцът е по- добър от бленда, от това че уискито е само за хора на определена възраст, с определен статус, стил на обличане, маниер, възприятие и т.н., то едва тогава можем най- истински да усетим удоволствието, духа, магията и историята, която течното злато носи в себе си. Светът на уискито днес пулсира с шума на толкова много критични гласове и мнения, че заети да спорим дали то трябва да бъде филтрирано, оцветено, какви аромати и вкусове има, согистирани или не, има опасност да забравим да го усещаме. В крайна сметка, оказва се, че понякога трябва да спрем да анализираме и да се съобразяваме, а просто да се насладим на драм съвършена напитка, оценявайки и възхищавайки й се, да направим крачка назад, за да видим и разберем шедьовърът в чашата си.
Уиски индустрията, сама по себе си, е изключително вълнуваща и динамична, с много промени в нагласите през последните десетилетия- повечето позитивни. Както при всяко нещо, така и тук идва момент, когато стереотипите трябва да бъдат прекрачени. Не да се загърбят традициите, защото именно наследството е това, което прави уискито така специално, а да се отворят съзнанията и към нови разбирания, вкусове, уиски приключения.
*Уискипедия е рубрика в TrafficNews.bg, която е предназначена за всички, които не се задоволяват само да се наслаждават на прочутата кехлибарена течност, но искат да знаят всичко за нея. Гид в необятния свят на уискитата ще бъде един от най- екстравагантните пловдивчани, който иска да споделя своето увлечение с много хора. Гаро Узунян може да ви говори с часове за уискито, но в рубриката си той е доста по-сдържан. Авторът на Уискипедия е собственик на уиски бар „СандъкЪ“, в който той има колекция от редки видове уиски.
Още от категорията

Фейк снимките от Белия дом! Колективното злорадство, което храни нуждата от омраза


Как България гони младите си хора
Акценти






Пожарната се включи в отводняването на пробива под Гарата


