57-годишен шофьор на автобус от градския транспорт в Пловдив вчера почина по време на работа. Инцидентът стана на изхода на града, до отбивката за Бенковски, където на мъжът явно му прилошало, той загубил контрол над рейса и се забил в огромния тотем на фирма "Скания".

Служителят на фирма "Хеброс бус"  вече е бил мъртъв, когато линейката пристигнала. Аутопсията ще каже точната причина за смъртта, но по всяка вероятност се касае за инфаркт. На мястото на инцидента бе и представител на фирмата превозвач. Той твърди, че загиналият е бил отпочинал, в неделя му бил почивен ден. 

В "Хеброс бус" познават починалия шофьор като Слави Католика и смятат, че е изключително съвестен като водач. Те описаха колегата си като мил, скромен и всеотдаен човек.

По чудо не е пострадал никой от пътниците, а произшествието се е разминало без жертви от другите автомобили, които са били на косъм от тежки сблъсъци. 

Преди три седмици в столицата 62- годишен водач почина по време на работа, след като се заби в дърво на "Симеоновско шосе". 

Миналата година, на 31 октомври вечерта автобус, движещ се по линия 66, блъсна пешеходец на бул. "Освобождение" в ЖР "Тракия". 67-годишният Иван Димитров бе откаран в болница с фрактура на таза, за щастие без опасност за живота. Зад волана на рейса е 62- годишният Александър Иванов. Два месеца по- рано той е зад волана на автобуса, който катастрофира на колело в ЖР "Тракия". При катастрофата загива 71- годишен мъж, който е зад волана на рено. 

Злощастно стечение на обстоятелствата, малшанс или психическо натоварване над допустимото? 

Според хора от бранша е честа практика е фирмите да принуждават водачите да работят на двойни смени с два пътни листа.

След края на едната смяна, първият пътен лист се крие и се вади нов, все едно шофьорът сега е започнал работа. Хората разказват, че порочната практика не е от днес или вчера, а от години. Те обаче се страхуват да излязат открито с имената си и да разкажат за тези нарушения. 

Читателите ни добавиха още, че конкретно по най-слабите линии от градския транспорт,половината водачи карат по този начин. Причината – липса на персонал. „Ако някой откаже му се казва „Щом не ти отърва, се махай”. Така се извиват ръцете на служителите, които хранят семейства. Заплащането е минимално, а натоварването жестоко”, разказват  служители.

За никого не е тайна, че в транспортния сектор има остър недостиг на кадри. Причините за това са комплексни, но една от тях е възрастта на шофьорите. Младите водачи с подходяща квалификация предпочитат да работят като международни шофьори, тъй като там заплатите са няколко пъти по-високи. По възрастните пък не издържат на дължгите курсове и си търсят работа в България. Със застаряването на населението процентът на възрастните професионални шофьори се увеличава. Физическите  способности на по-възрастните шофьори са намалени - имат отслабено зрение и слух, по-забавени реакции. Ежедневният стрес и заплащането също се отразяват на работата на водачите. А те носят отговорност за живота на стотици пътници.

От друга страна  са по-опитни. Възрастните водачи компенсират физическите недостатъци с шофьорския си опит. Стресът от натоварването и отговорността, която шофьорите носят за десетките пътници, които превозват всеки ден, обаче са огромни. И сърцата им не винаги издържат.