На 31 януари 2012 година тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов  съобщи, че реформата в МВР е приключила. Министерството съкрати  3000 работни места, без да засегне нито един работещ служител, защото местата са били освободени от пенсионери. Цветанов я обяви  за предсрочно и успешно приключила, заедно с останалите предизборни обещания.  10 години по-късно сме свидетели на идентичен сценарий. Настоящият министър на вътрешните работи Бойко Рашков съобщи, че планираната реформа в МВР е приключила на 98% , но това не спря няколко синдикални организации ден по-късно да извадят членовете си на улицата с искания за увеличение на заплатите.  Министърът на финансите Асен Василев е съгласен  с поисканото увеличение, но  настоява преди това да бъде проведена кадрова реформа.  За която обаче министър Рашков твърди, че е почти приключена.  И докато се чудим как да излезем от този омагьосан кръг, депутатът Станислав Балабанов  от ИТН споделяйки възмущението си от бившите коалиционни партньори, заяви, че премиерът и вицето му смятали Рашко за „прекалено възрастен , за да проведе реформата и да уволни 7 000 полицаи” и затова искали да го изпратят в КПКОНПИ.

Как обаче изглежда ситуацията през очите на служителите, които вече са преживели няколко „реформи” ? Разговаряме с Иван Сердаров и Атанас Тафков, членове на Централния полицейски синдикат.

- Разбрахте ли, че поредната реформа в МВР е приключила?

- До този момент няма нито един уволнен или съкратен по Закона за МВР. То няма и законова възможност. Управляващите са 6 месеца във властта,  но до този момент няма написан и един ред в тази връзка. Т.е няма воля това да се случи. А по отношение на 98 % на реформата на г-н Рашков, аз не знам той какво има предвид. В тези 6 месеца нито заплатата ми се е повишила, нито работната среда се е подобрила – абсолютно нищо.  Ако  той визира преструктурирането на няколко районни управления в полицейски участъци,  нека обясни с какво това ще подобри работата в системата? Преди няколко дни, докато министърът обясняваше каква реформа е направил, излезе колега да представя успехите в борбата с престъпността. Започне ли някой да се хвали със свършена работа, значи реформата остава на заден план.

- Този сценарий не ви ли е познат?

- Да, ние го гледаме всеки ден. Кадрова реформа в МВР не е извършена. Освободиха се хора, които са назначени по Закона за държавния служител на административни длъжности, а не такива с полицейски правомощия. Но това не решава проблема. В момента на младши изпълнителска длъжност има 2500 работещи пенсионери, на изпълнителска са 660, а на ръководни са 617. Но като ги питате - от една страна казват – абе пенсионерите  не са толкова много, а от друга питат – ами кой ще работи, ако ги махнем.  Това , че са махнали чистачки и параджии ,не виждам  как би се отразило на борбата с престъпността. Дори на тяхно място да назначим по-млади хора, това  няма да се отрази на работата на министерството.

- Какви предложения са дадени от членовете на ЦПС във връзка с провежданата реформа?

-  Дали сме множество предложения и не само по отношение на работещите пенсионери. Дали сме предложение за реформа в административен план. Изпратихме предложение  за разработване на софтуер, с който да се намали значително документооборота. Не знам дали изобщо е разгледано.  Това от своя страна ще намали административната тежест. В момента един документ преминава през 5-6 ръце , преди да излезе от МВР.  Което е абсурд.  По отношение на кадровата политика предложенията ни са свързани със законови промени, които да помогнат на системата да може да започне да се чисти от пенсионираните служители. И на тяхно място да се инвестира в по-млади кадри. Защото към момента те са защитени от закона и са недосегаеми. Което от своя страна поражда напрежение между служителите.  Давам пример- полицай на 30 години – млад, здрав , прав- взема 1300 лв. заплата. В същото време негов колега, минал 55 години, който често е в болнични, не знам изобщо как покриват физическите нормативи,  в края на месеца като събере пенсията и заплатата, се връща с 3 000 лева в къщи.  Ето това поражда напрежението в системата.  И в тази насока нищо не е направено. И то не е направено, защото реформата бе поверена на хора, които вече са упражнили правото си на пенсия. Е , как ще си отрежеш клона, на който седиш? На нас не ни трябват външни експерти, да ни кажат какво ни трябва  , за да работим. Това ще ви го каже всеки полицай от улицата.  Промяната я дадоха в ръцете на старото.

- Нали имаше съгласие между партньорите в коалицията това да се случи? Кой и къде сбърка?

-  Като гледам какво се случва в държавата тези дни, съм изключително скептичен.  Ние искаме 30 милиона за увеличение на заплатите, а в Министерски съвет се замерят с някакви милиарди.  Така че вече нищо не ме учудва.  В началото всички бяха мили и добри, с надежди за светло бъдеще, но вижте какво се оказва. Резултатът е плачевен – преструктурирани районни управления и сменени  чистачки. Няма промяна във възнагражденията, нито в условията на работа.  Ако това е 98% от реформата, аз не виждам какво толкова се е случило. Синдикатите така и не бяха запознати с плана за реформата в МВР.

 - А има ли такъв?

 - Ха, хубав въпрос! Искаме реформа в дългосрочен план, трябва да се търсят и варианти за икономии и в съществуващия бюджет. Нещо, което никой не си мърда пръста да направи. Ние сме дали предложения и в тази посока.

Последните няколко години  се смениха няколко  министри и всеки от тях започваше реформа. След това обявяваха , че са я приключили и идваше нов, който започваше отначало. И нищо не направиха. Пенсионираните служители те са факт в системата на МВР от 2015 година. За 7 години  тогава осигуровките са били 46% преди те да дойдат при нас, а в момента са 74%. Само за сравнение при работниците от първа категория труд, осигурителната тежест на работодателя е 38,5%.  А тук – 74%! И никой не дава обяснение защо е така. 660 милиона от бюджета на МВР всяка година заминават в НОИ под формата осигуровки. И това е така, защото от тези пари  НОИ плаща пенсиите на тези, от които искаме да се освободим. Разбира се, не от всички. Има знаещи и можещи хора, които могат да бъдат изключително полезни. Но някой трябва да разработи методика как да се запазят хората, които могат да бъдат полезни., но не за сметка на такава безбожна осигурителна тежест.

 - Но как да бъде избегнат субективния фактор?

- Субективният фактор много тежи. По-рано в Закона за МВР имаше член , който даваше право на прекия началник да ги освободи след като са навършили години за пенсия. И имаше много грозни ситуации, които огорчаваха хората, прекарали живота си в МВР.

Затова трябва да се разработи план и методика за анализ на работата. И оценката трябва да бъде на база реални резултати.  В МВР изобщо не знам дали някой някога е правил такава статистика. Тук изобщо не е ясно кой какво работи.  От там трябваше да се започне.

 - Нали съществуват механизми за оценка на работата?

 - Да, но тези оценки се правят от прекия ръководител и отново имаме субективна оценка.

- Не се включихте в протестите в неделя. Защо?

 - Нашата синдикална организация поиска 20% увеличение на заплатите и имаме съгласие от МВР и Министерството на финансите. Срещу кого да протестираме?

 - Да, но също така финансовият министър бе категоричен, че заплатите няма да бъдат увеличени, ако не се проведе реформата в МВР.

 - Асен Василев го каза в прав текст: 300 милиона са дадени за обезщетения. Ако сега се вдигнат заплатите, обезщетенията ще нараснат с още 60 милиона лева.  Никой не би го направил.  Само да напомня , че голяма част от ръководителите на синдикалните организации в МВР са работещи пенсионери. В нашата не сме.